Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Siniselle merelle!

Kirjoitettu 27.11.15
Esseen kirjoittaja: Jon-Erik Talvio
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Kategoriat: 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinisen meren strategia – W. Chan Kim & Renée Mauborgne

 

Punaiselta mereltä pois ja kohtia sinisiä aaltoja!

Mitä sinisen meren strategia tarkoittaa?

Keksi jotain uutta mitä ei vielä tehdä. Älä jää vatvomaan punaiseen mereen joka on täynnä kilpailijoita vastaan taistelemisesta vuotanutta verta. Kilpaileminen muita alalla toimivia vastaan vie paljon resursseja meiltä, tämä kuluttaa meidän varoja ja myös hidastaa meidän kehittymistä kun kulutamme aikaamme tappelemaan muita vastaan. On helpompaa, hyödyllisempää sekä tehokkaampaa lähteä etsimään täysin uusia ideoita tai palvelumuotoja. Jotain mikä vie meidät pois kilpailijoistamme.

 

JEFU Store siniselle merelle.

JEFU Storella on tällä hetkellä Euroopassa lukuisia kilpailijoita. Kuitenkin ainoat Suomeen rantautuneet kilpailijat ovat tällä hetkellä seuraavat yritykset:

  • Contact Sports (Ruotsi)
  • American Football Outlet (Tanska)
  • Forelle (Saksa)
  • TMS-Footballshop-Finland (Suomi)
  • Fullgear (Suomi)
  • com (Suomi)
  • com (USA)

Uusimpana kilpailijana mukaan tuli Outdoorpoint.com joka on ottanut yhden Euroopan välittäjän tuotteet myyntiinsä.

Miten me pääsemme tästä kilpailusta pois? Mitä me voisimme tarjota meidän asiakkaillemme, jotain sellaista joka tuo lisäarvoa heille ja erottaa meidät eduksemme pois kilpailijoista. Tiedämme jo tällä hetkellä, että Ruotsin herrat tekevät silloin tällöin myös tuotteiden esittely reissuja Suomeen seuroille heidän pyynnöstä. Tanskassa on vahva Google-markkinointi ja he panostavat siihen isolla rahalla. Saksan kilpailija panostaa seuramyyntiin tarjoamalla seurapaketteja ja omia sopimuksia seuroilleen. Suomen liikkeistä TMS on vanhin ja sijaitsee Helsingissä, tuotevalikoima heillä on erittäin suppea. Outdoorpoint.com on uusin liike ja he tarjoavat ainoastaan yhden välittäjän tuotteita samaan hintaan kuin mekin. Fullgear-nykyistä tilannetta en osaa arvioida koska heidän sivuillaan lukee tätä reflektiota kirjoittaessa ” Palveluntarjoaja on sulkenut tämän sivuston. ”.

Miten erotumme siis näistä? Mitä voimme tehdä muuta kuin nämä liikkeet? Mikä on jotain sellaista mitä muut näistä ei tee? Miten pääsemme kilpailuajattelumallista pois?

Toki meidän tulee jatkaa sitä mitä nytkin teemme ja kehittää jatkuvasti myös ”kilpailevaa” puoltamme. Mikäli tarjoamme kuitenkin samalla hinnalla tuotteita kuin muutkin toimijat niin mikä on se asia mikä tekee meistä ensimmäisen valinnan.

Kirjasta Sinisen meren strategia esiin nousee siniselle merelle pyrkimiseksi keinon ”Uuden markkinatilan luominen.”. Tästä heräsi idea tutkia Suomessa tarjottavien niche-lajien varusteista joihin meiltä löytyy jo kontaktit; Lacrosse, Ultimate, Rugby ja Baseball. Nämä kaikki kuuluvat niche urheilulajeihin joita Suomessa jokseenkin kuitenkin harrastetaan. Näistä neljästä päähän tulleesta lajista kolme sisältää sellaisia varusteita joissa Amerikkalaiseen Jalkapalloon soveltuvat kengät ovat haluttua tavaraan ja päinvastoin. Esimerkiksi yksi tämän vuoden myydyimmästä kengästä Under Armour Highlight on alun perin Lacrosse kenkä, silti se myy kuin häkä Amerikkalaisen jalkapallon parissa. Pystymme siis laajentamaan markkinoitamme myös myymällä näihin kolmeen lajiin jo olemassa olevia tuoteryhmiä:

  • Tekniset asusteet
  • Pelikengät
  • Seuravaatteet

Tein lyhyen tiedonhaun näistä lajeista ja sain seuraavia lukuja:

  • Lacrosse – Seuroja 12.
    • Kentällä 12 henkilöä
      • Olettamus että joukkueissa on siis vähintään 12 pelaajaa, tämä tarkoittaa 144 uutta mahdollista asiakasta + tietenkään yksikään joukkue ei pelaa vain 12 pelaajalla.
    • Rugby – Seuroja 18.
      • Kentällä 15 henkilöä
        • Minimissään 270 uutta mahdollista asiakasta.
      • Ultimate – Seuroja 30
        • Kentällä 7 henkilöä
          • Minimissään 210 uutta mahdollista asiakasta.

 

Yhteenvetona siis minimimäärissään lajiliittojen tietojen perusteella meillä olisi siis katettavana 624 uutta potentiaalista asiakasta. Kaikki nämä kolme lajia ovat nousevia lajeja ja etenkin Rugby ja Lacrossen lajikehitys on ollut huimaa viime vuosina Suomessa hyvän seuratyönpohjustamana – myös Jyväskylässä.

Mitä muuta voimme tehdä?

Asiakkaamme pääsääntöisesti on Jyväskylän ulkopuolelta ympärillämme. Asiakkaillamme ei aina ole mahdollisuutta tulla meidän luokse joten meidän tarvitsee mennä asiakkaidemme luokse. Amerikkalaisessa jalkapallossa on todella tärkeää, että varusteet istuvat hyvin ja tuntuma varusteisiin on hyvä. Tämä on pääsyy minkä takia olemme perustamassa Showroomia. Pelaajien tarvitsee päästä meidän luoksemme testaamaan tuotteita.

Ostin kesällä pakettiauton JEFU Storen käyttöön. Syksy on mennyt täydessä kaaoksessa rahoittaaksemme JEFU Storen toiminnan, omien tietojen ja taitojen kehittämiseen ja myös oman Osuuskunnan sisäisen toiminnan rahoittamisen mukana. Vuoden alussa ajateltu seurojen kierto jäi siis tekemättä. Meidän pitää siis oman varaston myötä alkaa kiertämään joukkueiden leiripäiviä ja alkaa keräämään näistä dataa.

Miten tämä onnistuu?

Rutiinin omaisesti vähintään kerran viikossa seurojen verkkosivujen tai sosiaalisten median kanavien läpi käynti antaa meille suoraan tiedon mitä missä ja milloin tapahtuu. Tämän jälkeen meidän on helppo kontaktoida seuraa ja pyytää lupaa tulla esittelemään tuotteitamme ja viedä näitä kokeiltavaksi.

Näin luomme jo henkisen yliotteen kilpailijoihimme koska toimintamme saa kasvot. Toimintamme ei ole vain ”siellä verkossa”. Ainoastaan Ruotsalaiset tekevät tätä tällä hetkellä Suomessa ja hekin tekevät erittäin hajanaisesti ja harvoin tätä, joten voimme vallata tämän toiminnon Suomessa.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!