Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 25.01.13
Esseen kirjoittaja: Lari Pyykönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renee Mauborgne
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinisen meren strategia on kirja jossa opastetaan lukijaa siihen kuinka päästä pois jo vallatuilta markkinoilta. Samoista asiakkaista kilpaileminen ei ole kenellekään hyödyllistä ja usein johtaa vain hintakilpailuun. Kirjassa opastetaan ja kerrotaan miten erotut joukosta spesifioimalla yrityksesi jotta löydät oman markkina alueesi. Kirjan kuvastama punainen meri on se uusi alue jonne jokainen yritys haluaa päästä. Punaisen meren voi kuvata helposti kysymällä kysymyksen: mitkä toimialat eivät olleet keksitty vielä 100 vuotta sitten? Käyn seuraavaksi läpi hieman työkaluja ja pohdin kuinka näitä voi soveltaa tiimiyritykseemme.

 

Neljä kysymystä

  • Mitkä toimialalla normeina pidettävät asiat tulisi poistaa kokonaan pois?
  • Mitä asioita tulisi supistaa selvästi alan normaalia vähäisemmiksi?
  • Mitä tekijöitä tulisi korostaa esiin selvästi enemmän kuin alalla on yleensä?
  • Mitä sellaisia asioita tulisi luoda, joita alalla ei ole koskaan ollut esillä?

Näiden asioiden pohtiminen helpottaa yrityksesi ohjaamista suuntaan missä ei ole kilpailua ja minne luot oman markkina-alueesi. Helpoin tapa pohtia näitä asioita on luoda perinteinen nelikenttä.

 

Sinisen meren idea indeksi

Hyöty: Onko asiakkaalla riittäviä syitä ostaa se? Onko tuote poikkeuksellisen hyödyllinen? Hinta: Onko Hinta asiakkaalle hyväksyttävä? Kustannukset: Mahdollistaako kustannusrakenne tavoitekustannuksiin pääsyn? Käyttöönotto: Onko mahdollisiin esteisiin paneuduttu jo edeltä käsin?

Uusia ideoita kannattaa pohtia kuitenkin myös järkisyihin nojaten ja siksi kirjassa esiteltiin myös sinisen meren idea indeksi. Jos priiman tuotteelle cameleontti oltaisiin aikoinaan tehty sinisen meren idea indeksi se olisi näyttänyt luultavasti tältä.

Hyöty: Cameleontin hyöty asiakkaalle on nuorekas ja hyvin humoristinen video tuotanto joka jää varmasti mieleen niin mainoksissa kuin muissakin videoissa. Materiaali on hyvin elokuva tyylisistä.

Hinta: Cameleontin hinta on asiakkaalle edullinen (tällä hetkellä jopa liiankin edullinen)

Kustannukset: Kustannukset pojat pohtivat hyvin etukäteen. Kuvausvälineet ja muokkaus ohjelmistot ovat lainassa tai ilmaisia joten ainoat kulut joita kuvaamisesta tällä hetkellä syntyy ovat matkakulut joten tavoitteisiin tullaan pääsemään. Jatkossa jo tehdyillä produktioilla voidaan kattaa uudet kuvausvälineet.

Käyttöönotto: Käyttöönottoon estäviä asioita on ongelmat kameran vuokraamisen kanssa. Tämä ongelma saatiin kuitenkin ratkaistua lainavälineillä.

 

Pohdintaa

Muuten sinisen meren strategia oli kirjana hyvin vaikea peilata tiimiyritykseemme. Toki yritämme ja varsinkin yritimme luoda kokoajan kovin innovatiivista ja uutta toimintaa synnytyksillä ja muilla mutta se harvoin oli tuloksellista. Ensin meidän täytyy luoda itsellemme se toimiala jolla voimme luoda tukevan perustan toiminnallemme. Sitten voimme pohtia sitä punaista mertakin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!