Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 27.01.13
Esseen kirjoittaja: Jugi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Kategoriat: 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Sinisen meren strategia on strategia, jota monesti ei käytetä vaikka se olisi viisasta. Sinisen meren strategian perimmäinen tarkoitus on tehdä kilpailusta turhaa. On siis turha jäädä ruuhkautuneelle punaiselle merelle taistelemaan rajallisesta ostovoimasta, kun hivenen rikkomalla ajatusmalleja ja käytänteitä voi saavuttaa enemmän. Vie palvelut uusille asiakkaille, ole edelläkävijä ja erotu strategialla selvästi kilpailijoista.

Päätin lähteä miettimään, millainen strategiaprofiili pisuaari-projektiltamme löytyy. Me ollaan nyt noin vuoden verran toimittu Keski-Suomen alueella Novosanin edustajina. Tuotevalikoimasta löytyy Urimatin vedettömät pisuaarit ja Biodrierin hygieniset käsienkuivaimet.

Edustamamme Urimat-pisuaarit ovat vertaansa vailla tämän hetken markkinoilla. Perinteiseen vettä käyttävään pisuaariin verrattuna tuote säästää noin 100 000 litraa puhdasta juomakelpoista vettä vuodessa.
Jos lähdetään läpikäymään kohta kohdalta strategiaprofiilia ja samalla tarkastellaan sitä kokonaisuutena huomataan, että Novosanin tuotteet todella erottuvat kilpailijoistaan.

Ensimmäisenä on tuotteen hinta. Vedettömän pisuaarin hinta on hivenen korkeampi perinteiseen verrattuna, mutta se on helppo perustella tulevilla säästöillä. Keskimäärin tuote maksaa itsensä takaisin alle vuodessa. Asennuskustannukset ovatkin sitten toisinpäin, eli vedetön on edullisempi asentaa, kun esimerkiksi vedentuloa ei tarvitse vetää. Tämä seikka tasoittaa puntit uudisrakennuskohteissa jo alkuvaiheessa vedettömän ja perinteisen välillä, joten heti käyttöönotosta lähtien vedetön pisuaari on välitöntä säästöä.

Käyttökustannukset vedettömässä pisuaarissa ovat minimaaliset. Tuote ei tarvitse kilpailijoidensa tavoin puhdistusaineen säätelijää tai huuhtelujärjestelmää. Perinteinen pisuaari käyttää noin 2,5 litraa vettä huuhdellakseen yhden kusella käyvän virtsan. Eli jo neljä käyttökertaa on säästänyt ämpärillisen vettä!

Julkisten vessojen yleinen ongelma on epämiellyttävät hajuhaitat. Urimat-pisuaarit on muotoiltu niin, että virtsa ohjautuu varmasti viemäriin eikä roisku lattialle ja reunoille. Tämä seikka vähentää sen likaantumista noin kolmasosaan perinteisestä pisuaarista, mikä omalta osaltaan vähentää hajuja ja parantaa asiakkaiden viihtyvyyttä. Toinen kemiaan perustuva fakta on se, että veden ja virtsan kohdatessa vapautuvat erinäiset kaasut, jotka aiheuttavat pahan hajun. Kun meidän tuotteissa vesi on poissa ei myöskään hajuja pääse syntymään.

Ympäristöystävällisyys on otettu tuotteessa huomioon sen valmistuksesta aina elinkaaren loppuun asti. Urimat-pisuaarit valmistetaan hiilidioksidineutraalilla valmistusprosessilla, jossa ei esimerkiksi synny yhtään hävikkiä, vaan kaikki materiaali voidaan käyttää uudestaan. Valmistukseen käytetään vain vihreää, uusiutuvaa energiaa ja pitkän elinkaarensa lopuksi tuote voidaan kierrättää. Perinteiset pisuaarit ovat yleensä posliinia, joka tekee niistä noin neljä kertaa painavampia, mutta silti kestoltaan heikompia, kuin Urimatin polykarbonaatista valmistetut ratkaisut.

Lopuksi suurena valttina tulee vielä tuo vedenkulutus tai pikemminkin sen puuttuminen. Kuten jo aiemmin on todettu, tuote säästää vuodessa 100 000 litraa puhdasta juomakelpoista vettä. Tämä asia viimeistään ratkaisee sen, että Novosan seilaa sinisellä merellä!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!