Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 17.06.13
Esseen kirjoittaja: Sonja Hyökyvaara
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim, Renee Mauborgne
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuulin tänään, että Burger King tulee Suomeen. Se sukeltaa suoraan punaiseen mereen. Markkinat on jaettu toistaiseksi kahden vahvan toimijan kesken: Mc Donaldsin ja Hesburgerin. Rolls on yrittänyt jo vuosia, mutta toistaiseksi tuloksetta. Punaisessa meressä kilpailu on veristä ja erittäin kovaa. Siellä taistellaan pelkästään kulujen hallinnasta ja myynnin maksimoimisesta. Kaikki pitää tehdä paremmin ja tehokkaammin kuin harjaantuneet kilpailijat. Haastajan on vaikea saada merkittävä markkinaosuus Suomessa ja pieni osuus markkinasta ei luo mahdollisuutta hyvin kannattavaan liiketoimintaan.

 

Toinen hyvä esimerkki on meidän kuntosali Tikkakoskella. Jos nyt joku päättäisi perustaa toisen kuntosalin Tikkakoskelle, hän tulisi suoraan punaiselle merelle. Porukkaa tuskin riittäisi kahdelle salille ja etulyönti asema on Motivialla, sillä se on valloittanut markkinat ensimmäisenä ja asiakkaat ovat tyytyväisiä. Miksi kukaan vaihtaisi toiselle salille?

 

Siskoni aikoo tuoda bisneksen Jenkeistä Suomeen. Jos hän perustaisi sen Jenkkeihin, se leikkisi punaisella merellä kilpailijoiden kanssa. Suomessa hän pystyy valloittamaan sinisen meren, jossa kilpailijat ovat epäolennaisia. Hän tuo aivan uuden ja tuntemattoman bisneksen Suomen markkinoille. Sinisille merille on ominaista hyödyntämätön markkinatila, uuden kysynnän aikaansaaminen ja erittäin kannattavan kasvun mahdollisuudet.

 

Sinisen meren strategiassa on tarkoitus tehdä kilpailu merkitsemättömäksi. On mahdollista myös, että kilpailijoilla ei ole merkitystä, vaikka kyse on samankaltaisesta bisneksestä kun tekee bisneksen omalla aivan uudella tavalla. Kehittelee uusia tuulia niin, että ei ole kilpailua. Ajattelee Real Thinkillä, että asioita voi tehdä toisinkin. Se jo keksitty ei ole ainoa ja oikea tapa. Tästä tuli mieleen Viljan kertoma esimerkki treeneissä. Hotellin väki mietti ratkaisua pulmaan. Asiakkaiden odottamisaika venyi liian pitkäksi sisäänkirjautuessa hotelliin. He miettivät miten voisi nopeuttaa sitä aikaa, joka kuluu siitä kun asiakas saapuu hotelliin ja siitä kun hän pääsee huoneeseensa. Kaikilla hotelleilla oli sama kaava, respassa ilmottaudutaan, allekirjoitetaan paperit ja saadaan avaimet. He rupesivat ajattelemaan aivan uusia tapoja, mitä ei ole vielä käytetty. Nyt hotelli on kuuluisa siitä, että respan neidit tulevat asiakasta ovelle vastaan iPadinsa kanssa ja asiakas sisäänkirjautuu hotelliin neidin avustuksella matkalla huoneeseensa. Neroa, aikaa säästävää ja tehokasta. THINK REAL!

 

Yritysten on lopetettava keskinäinen kilpailu, jos ne haluavat voittaa. Ainoa tapa kukistaa kilpailijat on lakata yrittämästä nujertaa niitä. Arvoinnovaatioksi kutsutussa strategian kulmakivessä nostetaan asiakkaan ja palveluntuottajan arvoa ja avaataan sillä keinoin uutta kilpailuun kuulumatonta markkinatilaa. Uuden markkinatilan voi löytää muuttamalla markkinarajoja. Otetaan vaikka esimerkiksi meidän RT-siveltimet. Raivataan tuotteelle aivan uusi alue ja aletaan myymään niitä myös miehille. Ei sillä, että taiottaisiin miehetkin meikkaamaan vaan markkinoidaan niin, että miehet tietävät, mitkä siveltimet ovat parasta laatua ja haluavat antaa tytölleen vain parasta. Eli näin miehetkin ostaisivat siveleltimiä lahjoiksi. Kurkoita nykyistä kysyntää laajemmalle, ajattele toimintaa joka saisi muutkin kuin tuotteesta nykyisin kiinnostuneet kiinnostumaan.

 

Punaisen meren logiikkaan tukeutuvat yrittäjät ajattelevat usein, että: ’näin asia on’, kun taas uusia sinisiä meriä valloittavat ajattelevat: ’näin asia voisi olla’.

 

Kirjassa kannustetaan olemaan luova, mutta millaista luovuus todellisuudessa on? Kirjassa neuvotaan olemaan kuitenkin johdonmukainen ja suunnitelmallinen mutta kuitenkin olemaan kiinnittämättä liikaa huomiota numeroihin. Sen sijaan huomio tulisi kiinnittää kokonaisuuteen.

 

Kolme tärkeää periaatetta:

  1. Huomio erityisesti ei asiakkaat.
  2. Luo uutta, tai keksi vanhalle uusi käyttötapa
  3. Tee huolellinen pohjatyö

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!