Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

SINISEN MEREN STRATEGIA

Kirjoitettu 18.05.14
Esseen kirjoittaja: Marjo Heiskanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: SINISEN MEREN STRATEGIA
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim, Renee Mauborgne
Kategoriat: 7. Innovointi, 7.1. Luovan ajattelun työkalut, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

SINISEN MEREN STRATEGIA

W. Chan Kim, Renee Mauborgne

Sinisen meren strategia on ollut jo pitkään kirjalistallani, kun sitä moni on kehunut ja olemme käyttäneet myös sitä teoriana muutamissa tiimimme projekteissa. Nyt oli aika ottaa kirja luettavaksi. Tämä sinisen meren strategian soveltaminen sopii moniin yritysten tilanteisiin, kun mietitään yrityksen tulevaisuutta ja uusia ideoita. Myös strategian avulla pyritään uusien markkinoiden luomiseen ja löytämiseen. Jokaisella yrityksellä on mahdollista soveltaa tätä strategiaa ja kehittää sen avulla liiketoimintaansa. Strategian avulla yrityksen on myös helpompi löytää uusia innovatiivisempia ideoita ja ratkaisuja menestykseen bisnesmaailmassa. Sen avulla yrityksen on myös helppo arvioida toimintansa nykytilaa ja näin menestyä hyvin toiminnallaan.

Sinisellä valtamerellä tarkoitetaan kilpailemattomia markkinoita, jotka jokainen yritys pystyisi saavuttamaan. Vaikka yritys löytäisi siniselle valtamerelle, ei se takaa etulyöntiasemaa muihin yrityksiin verrattuna pitkäksi aikaa. Myös uuden kysynnän luominen ja kannattavan kasvun mahdollisuudet ovat tyypillisiä siniselle merelle. Sen takia olisi tärkeää, että seurattaisiin säännöllisesti nopeasti muuttuvaa toimintaympäristöä ja mietittäisiin jatkuvasti uusia ideoita ja toimintatapoja, jotka pitäisivät yrityksen entistä vankemmin sinisellä merellä ja muut kaukana punaisella merellä. Punaisella merellä taas tarkoitetaan tunnettuja ja jo olemassa olevia toimialoja, jossa yrityksen välisen kilpailun pelisäännöt ovat kaikkien tiedossa. Punaisilla merellä yritykset yrittävät voittaa toiset yritykset ja kaapata itselleen sen suurimman kysynnän markkinaruuhkasta. Yritysten tuotteista tulee tavanomaisia ja menestymisen sekä voittamisen mahdollisuudet pienenevät.

Jokainen yritys haluaa hyvän kilpailuedun ja menestyvän liiketoiminnan sekä pääsemisen siniselle merelle. Se vaatii kuitenkin hyviä innovaatioita ja vahvoja strategisia toimenpiteitä, joita kirjassa nimitetään ”arvoinnovaatioiksi”, jotka toisivat yriyksen tuottaman arvon niin korkealle, että kilpailijat jäisivät kakkoseksi punaiselle merelle. Kirjasta saa hyviä neuvoja ja menetelmiä kuinka luoda sinisiä meriä ja hyödyntää ne käytäntöön.

Kirjassa puhutaan Poista, Supista, Korosta ja Luo-menetelmästä, jotka muodostavat uuden arvokäyrän:

1. Poista: Mitkä tekijät tulisi poistaa?

2. Supista: Mitä tekijöitä tulisi supistaa?

3. Luo: Mitä uusia tekijöitä tulisi luoda?

4. Korosta: Mitä tekijöitä tulisi korostaa enemmän kuin muilla?

Omassa Vauvamessut projektissani tästä menetelmästä voisi tulevaisuudessa olla hyötyä ja sitä aiomme myös hyödyntää. Tämän kevään toisten Vauvamessujen kävijämäärän jäädessä samaan kuin viime vuonna, haluamme laajentaa tapahtumamme kohderyhmää enemmän myös isompia lapsia koskevaksi. Vaikka tänä vuonna olemme mainostaneet messujemme sisältävän aktiviteetti ohjelmaa koko perheelle, ei se kasvattanut kävijämäärää. Varsinkin messujen toinen päivä sunnuntai oli pettymys.

Poistaa, Supista, Luo ja Korosta menetelmää voisi Vauvamessuihin käyttää seuraavasti:

Poista: Olemme miettineet, että ensi vuonna tapahtumamme olisi yksipäiväinen, mitä monissa palautteissa toivottiin. Tämä poistaisi mm. näytteilleasettajien yöpymiskustannuksia. Myös tulemme muuttamaan messujemme nimen ja logon enemmän lapsia ja koko perhettä koskeviksi. Myös tapahtumapaikan muutamme Paviljongista muualle liian korkean vuokran takia. Uudeksi tapahtumapaikaksi olemme miettineet Hipposhallia, jota kävimme jo katsomassa, kun siellä oli Lasten Peuhula tapahtuma ja se vaikuttaa oikein hyvältä vaihtoehdolta tapahtumamme paikaksi.

Supista: Jatkossa supistamme pelkästään vauvoille ja odottaville äideille suunnattua mainontaa, koska haluamme laajentaa kohderyhmän enemmän isompia lapsia koskevaksi.

Luo: Haluamme jatkossa luoda vielä enemmän tapahtumaamme elämyksellisyyttä, aktiviteettaja, shoppailua ja ohjelmaa koko perheelle.

Korosta: Haluamme korostaa, että tapahtuma on koko perheen yhteinen tapahtuma, joka on lämmin, informatiivinen ja koko perhettä hemmotteleva irtiotto arjesta, jossa koko perhe viihtyy sekä jossa otetaan kokonaisvaltainenperheen hyvinvointi huomioon. Haluamme jatkossa korostaa, että tapatumassamme on myös ohjelmaa ja infoa odottaville ja tuleville vanhemmille.

Messutapahtumamme tarvitsee tulevaisuudessa uudistumista nykyisestään. Halusimme vielä mennä tämän vuoden Vauvamessut nimellä ja tehdä messut paremmalla ajalla kuin viime vuonna. Toisten messujen tuloksen perusteella, tulevaisuudessa tapahtumamme kohderyhmää pitää laajentaaa ehdottomasti myös isompiin lapsiin ja koko perhettä koskevaksi. Toukokuussa lähdemme myös Oulun lapsimessuille hakemaan uusia ideoita ja tuulia omien messujen uudistamisen avuksi.

Pidin kirjasta paljon. Varsinkin erilaiset käytännön esimerkit olivat opettavaisia. Paljon tykkäsin Cirque du Soleilin esimerkistä, kuinka se saavutti menestyksen keksimällään uudenlaisella sirkuksella. Se keksi luoda sirkuksen ja teatterin parhaat puolet sekä supistaa perinteisen sirkuksen numeroita mm. ottaa pois suuria kustannuksia aiheuttavat eläinnumerot.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!