Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 12.06.14
Esseen kirjoittaja: Sakari Lehto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen merennstrategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Kategoriat: 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 4.6. Strategiakirjat, 7. Innovointi, 7.1. Luovan ajattelun työkalut, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

Sinisen meren strategia, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Sinisen meren strategialla tarkoitetaan sellaista liiketoimintaa mille ei löydy kilpailua. Koko liiketoiminnan ei tarvitse olla ennennäkemätöntä, pienikin erikoistuminen toimialalla tai uusi kohderyhmä voivat viedä siniselle merelle.

Sinisen meren vastakohta on punainen meri. Punaisella merellä tarkoitetaan sellaista liiketoimintaa mikä ei tarjoa juurikaan mitään uutta. Punaisella merellä markkinoilla on paljon samankaltaista tarjontaa sekä kova kilpailu.

Punainen meri on helppo ratkaisu, koska pystytään kopioimaan olemassa olevaa liiketoimintaa eikä tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Se ei kuitenkaan tarjoa suuria mahdollisuuksia, koska markkinoilla on paljon tarjontaa ja kova kilpailu. Siksi kannattaa tähdätä sinisille vesille missä kilpailua vielä ei ole.

Ideoidessa liiketoimintaa 99% syntyvistä ajatuksista on punaiselta mereltä. Tämä johtuu siitä että ympäröivästä maailmasta on omaksuttu tietynlaisia toimintamalleja joita tarjotaan aina ensisijaisiksi ratkaisuiksi. Sinisen meren ideoihin pääseminen vaatii pitkäjänteistä ja luovaa aivotyöskentelyä. Ideoinnissa saavutetaan jossain välissä turhautumisen tunne kun ajatuksia ei tunnu enää syntyvän helposti – uskon että tuo vaihe on tärkein koko ideointiprosessille merkiten sitä, että ollaan siirtymässä pois punaiselta mereltä. Seuraavat ideat ovat todennäköisesti uusia siniseltä mereltä peräisin olevia ajatuksia (joskaan ei aina toimivia).

Toimivien sinisen meren liikeideoiden synnyttäminen ei ole nopea prosessi. Mitään ei synny ainakaan päivässä ja se kannattaa tiedostaa jo ennen ideoinnin aloittamista. Ensin annetaan haaste, jonka jälkeen puretaan ajatuksia turhautumiseen asti, jonka jälkeen jätetään haaste alitajuntaan työstettäväksi. Työstämisvaihe voi kestää päivistä viikkoihin tai kuukausiin ja sininen idea voi lopulta syntyä vaikka kuntosalilla tai saunassa.

Juuri tämä mielestäni on akatemian synnyttämisprosessissa kurallaan. Loistavien ideoiden syntyminen ei välttämättä tunne aikaa eikä paikkaa. Henkilökohtaisesti sodin sitä vastaan, että pakotettaisiin idean syntyminen liian lyhyen ajan sisällä. Siniset ideat vaativat aikaa, haasteille sitoutuneita ideoijia sekä tottakai tietämystä toimialasta.

Puhuin aiemmin toimintamallien kopioimisesta punaisella merellä, mutta haluan haluan nyt todeta sen olevan mahdollista myös sinisellä merellä. Tämä toimii silloin kun toimintamalli siirretään toimialalta toiselle. Toisen alan mallin soveltaminen uutena omalla alalla on sinisen meren strategiaa. Tällainen yhdistely vaatii jälleen luovaa ja uskaliasta ajattelua. On hieno taito osata reflektoida uusia toimintamalleja omaan toimintaan, eikä se luultavasti tulisi heti mieleen (sininen meri kun ei ole alitajunnassa)

Vaikka nyt olen puhunut melko ylevästi sinisistä meristä paheksuen punaisia, olen kuitenkin sitä mieltä ettei toimintaa välttämättä pidä aloittaa siniseltä mereltä. Se voi olla hankalaa. Reitti siniselle merelle käykin usein punaisen meren kautta – kunhan muistaa pitää mielen avoinna uusille tuulille. Voi olla vaikeaa keksiä uutta jos ei ole kokenut lähtötasoa.

Sinisen meren strategia on ohjannut minua ajattelemaan omia projektejanikin eri näkökulmista, mutta jätän nuo ideat nyt omiin salaisiin kansioihin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!