Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 08.03.15
Esseen kirjoittaja: Tuomo Kuisma
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 4.6. Strategiakirjat, 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Viime aikoina nettikauppa bisneksenä on tuntunut mielenkiintoiselta, vaikken siitä oikeastaan mitään ymmärräkään. Tuntuu että nettikauppa on ulottanut lonkeronsa jokaiselle osa-alueelle. Ruuan myyminen verkossa alkaa lisääntyä ja uskonkin että jatkossa maidot ja voit saa helposti netistä tilattua ja vielä samana päivänä kotiin kuljetettuna. Pointtina kuitenkin lähinnä se, että onko nettikaupassakaan enää osa-aluetta jota ei joku hallitsisi? Uutta ja koluamatonta sinistä merta tuntuu olevan vaikea löytää nettikaupan maailmasta. Jos uutta on vaikea keksiä, olisiko mahdollista yhdistää kaksi vanhaa tapaa jollain veikeällä tavalla?

  1. Chan Kimin ja Renée Mauborgnen kirjoittama Sinisen meren strategia kolahti melko kovaa. Sinänsä mitään uutta ja mullistavaa se ei tuonut, mutta liiketoiminnalliseen ajattelutapaani se onnistui iskostamaan muutamia äärimmäisen hyviä juttuja – mahdollisesti jopa pysyvästi. Käytännössä kovin juttu, minkä kohdalta on helpompi alkaa miettimään toimintaa, on se miten saada se eroamaan positiivisella tavalla kilpailijoista. Toiseksi luovaan ajatteluun kirja avasi ovia siinä, että kahden tai useamman toimialan (tai niiden eri piirteiden) yhdistäminen on 1) mahdollista ja 2) usein jopa kannattavaa. Tällainen toimintatapa luo sinisiä meriä, jossa kilpailu on vähemmän veristä. Tilanteessa, jossa lähes kaikki on äärimmäisen kilpailtua, on tällainen ajattelumalli enemmän kuin tarpeen.

Usein pohditaan ja rajataan äärimmäisen tarkasti se segmentti, jolle tuotetta tai palvelua tarjotaan. Ja tottakai esimerkiksi markkinoinnin kannalta tässä mallissa on suurikin hyöty. Kirja sai kuitenkin pohtimaan segmentin asettamista vähän uudelta kantilta. Mitäpä jos koko ajattelumallin heittää hieman päälaelleen? Nettikauppa vanhuksille tai Tupperware-kutsut nuorille, juuri omaan asuntoon muuttaneille. Ainahan tällainen hassunhauska pallottelu ei tietenkään toimi, mutta ajattelua se saattaa laajentaa. Ainakin itselleni moni toimiala on jo ”lokeroitunut” tietyn segmentin piiriin ja ajatus näiden segmenttien laajentamisesta saati muuttamisesta tuntuu kaukaiselta. Vaikka nettikauppa onkin laajentunut jo lähes kaikkialle, on varmasti aloja, joihin sitä on vielä mahdollista soveltaa. Esimerkiksi palvelujen ostaminen netistä tulee mahdollisesti laajenemaan perinteisestä nettiajanvaraustyyppisestä toiminnasta isommaksi.

Liiketoiminnan kannalta äärimmäisen tärkeä juttu on se, että asiakkaat saadaan ensimmäisen ostokerran jälkeen palaamaan ja ostamaan uudestaan. Vaikka asia onkin enemmän itsestäänselvyys kuin uusi oivallus, juurtui se itselleni konkreettisesti vasta kirjan myötä. Ajattelutapa on aiemmin ollut enemmänkin ehkä se, että asiakkaita on saatava paljon ja ostoja runsaasti. Tottahan sekin on, mutta kanta-asiakkaat, jotka toistavat ostokset useamman kerran, tuovat paljon enemmän kassaan rahaa.

Kuitenkin montaa eri liiketoimintaa pohtiessa nousee esiin se, että tuotteen on oltava asiakkaalle helppo. Ostotapahtuman on tapahduttava luontevasti ja nopeasti ja kokonaisuuden alusta loppuun on oltava mahdollisimman jouheva. Esimerkiksi nettikauppa on vuosien saatossa kehittynyt äärimmäisen helpoksi, muutama klikkaus ja tuote on pian postissa. Tärkeintä kuitenkin on se, että asiakas on tyytyväinen ostoprosessista siihen asti, kun hän saa tuotteen ja käyttää sitä. Vieläpä siten, että sama asiakas palaa ostamaan uudestaan. Hyvänä esimerkkinä tällaisesta sekä sinisestä merestä yleensä toimii mielestäni Varusteleka, joka on noussut netti- ja kivijalkakaupaksi armeijatavaraa myymällä. Yritys on tehnyt monta asiaa eri tavalla kuin valtaosa, ja siksi noussutkin suureen suosioon.

 

Tuomo Kuisma

Ideaosuuskunta Into

tuomo@ideainto.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!