Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 27.05.15
Esseen kirjoittaja: Harri Mustonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: Kim W.Chan & Renee Mauborgne
Kategoriat: 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin W. Chan Kimin ja Renee Maulborgnen kirjan Sinisen meren strategia. Luin sen oikeastaan siksi, että olin kuullut siitä puhuttavan moneen kertaan. Kirja keskittyy esimerkkien kautta siihen, miten yritys pääsee punaiselta mereltä siniselle merelle. Punaiset meret ovat siis jo olemassa olevia toimialoja, tunnettuja markkinoita. Esimerkiksi tyypilliset parturikampaamot ovat punaista merta. Sininen meri taas tarkoittaa kaikkia niitä toimialoja mitä ei vielä ole olemassa, tuntemattomia markkinoita. Siniselle merelle ominaista on hyödyntämätön markkinatila, uuden kysynnän aikaansaaminen ja erittäin kannattavan kasvun mahdollisuudet. Miten sitten parturikampaamo saadaan siniselle merelle?

Esimerkiksi Japanissa miesten hiustenleikkuuseen käytetään paljon aikaa. Leikkaus kestää noin tunnin, koska kyseenalaistamatta perinteitä parturit tarjoavat aina hiustenpesua, pään hierontaa ja niin edelleen. Yksi yritys kuitenkin kyseenalaisti perinteisen mallin ja karsi kaiken muun toiminnan ympäriltä. Yrityksen törkeä lupaus onkin, että hiusten leikkaus kestää kymmenen minuuttia. Kyseinen yritys on kasvanut erittäin vahvasti Aasian markkinoilla, sillä kaikilla ei ole aikaa käyttää parturissa käymiseen tuntia. He vain olivat ensimmäisiä, jotka uskalsivat tuoda tällekin alalle muutosta Japanissa.

Salmiakkimalli

Käytinkyseistä työkalua ensimmäistä kertaa PORHO -koulutusohjelmassa. Lähestyimme työkalun avulla kysymystä, mitä tiimiakatemian toiminnassa tulisi korostaa, poistaa, karsia ja mitä uutta tulisi luoda?  Osuuskuntamme tuli tehdä tiimin sisäinen synnytys ”Aito 2.0” ensi syksyä varten. Käytimme yhtenä työkaluna salmiakkimallia, peilaten sen meidän tiimiyritykseemme. Saimme mielestäni paljon hyviä asioita paperille työkalun avulla, sillä se on helppo ymmärtää ja sillä saa nopeasti hyviä ideoita. Synnytyksen tulokset on nostettava heti syksyllä esille, jotta asiat otetaan myöskin käytäntöön.

Synnytyksessä esille nousi seuraavia asioita:

Korostaa: Positiivisuus, verkostoitumisen tärkeys, rohkea tekeminen, asiakaslähtöinen ajattelu, yhdessä tekeminen, omien ideoiden loppuun vienti
Poistaa: Minä edellä ajatteleminen, negatiivinen ja välinpitämätön asenne, ideoiden ja mielipiteiden alas ampuminen
Luoda uutta:
Henkilökohtaisempi ja konkreettisempi tavoitteiden luominen ja niiden seuranta, palkitsemisjärjestelmä, lisää omia projekteja
Karsia:
Talon sisäinen suorittava työ, välinpitämättömyys talon asioista, turha varovaisuus tekemisen yhteydessä

Näiden pointtien pohjalta syntyi myös osuuskunnallemme uusi visio:
”Rohkeiden kokeiluiden ja verkostojen kautta oman jutun löytäminen”

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!