Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 28.05.15
Esseen kirjoittaja: Iiro Hölttä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Kategoriat: 1. Oppiminen, 4.6. Strategiakirjat, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinisen meren strategia

 W. Chan Kim & Renée Mauborgne 

 

 

Vaikka olen jotenkin skeptinen strategioiden suhteen. Uskon tekemiseen en niinkään turhan päiväseen suunnitteluun. Haluan kuitenkin oppia ymmärtämään strategian merkityksen yritystoiminnassa, joten nyt otin sitten strategiaa käsittelevän kirjan lukuun.

 

Markkinoita vastaan ei kannata lähteä taistelemaan väkisin. Vaan oman paikkansa markkinasta voi löytää sitä kasvattamalla.

On pystyttävä löytämään muilta toimialoilta elementtejä joita yhdistää oman liiketoiminnan vahvistamiseksi.

Ongelma itselläni on ollut hinnalla myyminen. Lasken tuotteen hintaa hätääntyneenä, kun tunnen ettei kauppoja synny. Siitä minun on päästävä eroon ja myytävä tuote muilla argumenteillä kuin hinta alella.

Parannusta on jo tapahtunut esimerkiksi kun olimme Million Aleksin kanssa myymässä pyöräily tarvikkeita keskustassa. Argumentit joilla myimme oli laatu, kestävyys, sekä vain ja ainoastaan tänään. Myös Aleksi pystyi kertomaan kokemuksistaan euroopan reissusta, kun he käyttivät samoja varusteita.

 

Miten I am tallissa saamme pitkän miehen tuntemaan kuuluvansa meidän ’’heimoon.’’ Tulisiko meidän löytää sininen meri jonkun muun tuotteen taikka palvelun kautta. Kirja pisti ajattelemaan asiaa, pystymmekö kilpailemaan pelkästään pitkien miesten paitamallistolla markkinatilasta. Uskon että löydämme oman paikkamme markkinasta näin aluksi. Laatu on yksi tekijä mikä erottaa meidän muista tällä hetkellä.

 

Kyseenalaista! Miksi??! Kuten treeneissäkin on viimeaikoina tullut puheeksi kysymyksen Miksi? asettaminen. Pitää pystyä asettumaan asiakkaan/kohde ryhmän asemaan ja vastaamaan kysymykseen Miksi?! Näin saa arvokasta tietoa miten tuotetta/palvelua tulisi kehittää.

 

Markkinoita tulee tarkastella ja olla utelias.

Kirjassa on hyviä kysymyksiä, jonka kautta pystyy tutkimaan oman liiketoiminnan kannalta tärkeitä juttuja.

Tukeutuuko sinun toimialasi toiminnallisuuteen vai tunteisiin?

Jos alalla vedotaan tunteisiin, mitä piirteitä voisit karsia lisätäksesi toiminnallisuutta?

Jos kilpailet toiminnallisuudella, mitä piirteitä tarjontaan voisi lisätä, jotta se vetoaisi paremmin tunteisiin?

 

Strategisilla profiililla on kolme toisiaan täydentävää ominaisuutta.

 

1.Painopiste

2.Erinlaisuus

3.Mieleenpainuva motto

 

Mikäli nämä eivät ilmene yrityksen strategiassa, on se sekava, muista erottumaton ja vaikeasti viestittävä. Se tulee olemaan myös kallis.

Strategiaan mietittäessä on pidettävä aina mielessä miten tämä auttaa asiakasta? Mitä hyötyä tästä on asiakkaalle, mikäli se ei tuo asiakkaalle lisäarvoa sen voi unohtaa.

 

Kirjassa oli esimerkki tapauksena Yellow Tail viini. Sen strategia oli tuoda helposti lähestyttävä tuote, myös niille jotka aiemmin vierastivat viinejä. Sen tarkoitus ei ollut syrjäyttää olutta, siideriä tai drinkkejä. Se loi uudet markkinat ja toi kaksi selkeästi brändättyä viiniä markkinoille, puna- ja valkoviinin. Kummatkin samanlaisissa pulloissa ja yksinkertaisilla etiketeillä. Helppous ja mutkattomuus olivat yksinkertaisia argumetteja jotka yksinkertaisesti vain myivät. Monikaan ei jaksa lähteä tutkimaan pullon etikettiä sen tarkemmin. Näin ostajan oli helppo nähdä kaikki oleellinen ja ostopäätös tapahtui nopeasti.

 

Mielestäni on hienoa olla Dynamiassa koska pyrimme aktiivisesti luomaan jotain uutta. Pystymme kehittämään uusia konsepteja, jotka luovat sinisiä meriä. Kun on luomassa jotain uutta, saa ja pitääkin olla luova ja innovatiivinen. Emme ole lähteneet helpoimman ja ottaneet periytyviä projekteja haltuun, kuten pinkkuvuonna oli tapana. Nyt olemme pystyneet pärjäämään täysin omillamme ja siihen voimme olla todella tyytyväisiä!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!