Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 09.12.15
Esseen kirjoittaja: Katri Rutanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Kategoriat: 4.6. Strategiakirjat, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinisen meren strategia -kirja olisi ollut oivallinen luettavaksi ennen Myllytuvan tämän kesän aloitusta. Emme hirveästi pohtineet strategiaa, keskityimme enemmän tekemiseen. Kilpailijoita Myllytuvalla ei kuitenkaan suuresti ole: Pihkuri, Keilahalli ja Vesannolla taitaa myös olla joku kuppila.

”Ainoa tapa kukistaa kilpailijat on lakata yrittämästä nujertaa niitä.”

Me ei mietitty kilpailijoita kesän suunnittelussa juuri lainkaan. Keskityttiin vahvasti oman jutun suunnitteluun. Tämä saattaa johtua aikalailla siitä että lähin kilpailija Myllytuvalle sijaitsee 20km päässä. Pahin kilpailija meille oli kesäasukkaiden mökit, jonne heillä oli uhkana jäädä istuskelemaan Myllytuvalle saapumisen sijasta.

Sininen meri on markkinatilaa, jossa ei ole kilpailua. Myllytupa on omalla tavallaan sinisellä merellä, nimittäin kyseiselle pikkukylälle ei ole mitään järkeä laittaa pystyyn toista kuppilaa.

”Arvoinnovaatiossa korostetaan yhtäaikaa sekä arvoa että innovaatioita.”

En tiedä kuinka paljon meillä oli Myllytuvalla innovaatioita, muuten kuin niitä jokapäiväisen elämän pieniä juttuja, joita keksittiin sitä mukaa kun tarve tuli. Arvot sen sijaan olivat hyvinkin suuressa osassa toimintaamme. Esimerkiksi asiakaslähtöisyys korostui jokaisessa asiassa jota teimme ja olimme siitä ylpeitä.

Arvoinnovaatio on uusi tapa ajatella ja toteuttaa strategiaa, jonka tuloksena syntyy sininen meri ja yritys tekee selvän pesäeron kilpailijoihin. Myllytuvalle olisi ensi kesäksi hyvä miettiä jotain aivan uutta, kuitenkin joka kesä on menty suhteellisen samalla kaavalla. Mitä se on, en tiedä. Joka kesä on keksitty aina jotain pienempiä muutoksia, mutta radikaaleihin juttuihin ei olla lähdetty eikä niitä kyllä olla keksittykään.

Punaisen meren strategia:

  • kilpaillaan olemassaolevassa markkinatilassa
  • peitotaan kilpailijat
  • hyödynnetään olemassaolevaa kysyntää
  • tehdään valinta arvon ja kustannusten välillä
  • koordinoidaan koko toimintojärjestelmä varmistamaan vallitun strategisen vaihtoehdon eli differoinnin tai pienten kustannusten saavuttaminen

Sinisen meren strategia:

  • luodaan aivan uusi markkinatila jossa ei ole kilpailua
  • tehdään kilpailusta merkityksetöntä
  • luodaan uutta kysyntää ja vallataan se itselle
  • vapaudutaan arvon ja kustannusten välisestä valintapakosta
  • koordinoidaan koko toimintojärjestelmä varmistamaan differointi ja pienet kustannukset

Me tavallaan luotiin viime kesänä uutta kysyntää Myllytuvalle. Tämä tapahtui bingon ja tietokilpailujen muodossa. Porukka alkoi kyselemään että ”millos sitä bingoa taas on luvassa?”. Tuotiin sinne uusi juttu ja saatiin ihmiset koukutettua siihen. Pyrittiin tekemään siitä suhteellisen säännöllistä. Ensi kesänä bingosta ja tietovisasta voisi tehdä vielä kovemman jutun säännöllistämällä niitä lisää ja hommaamalla vielä kovemmat palkinnot joiden perässä porukka tulisi automaattisesti.

Sinisen meren luominen

  1. Tarkastellaan vaihtoehtoisia aloja
  2. Tarkastellaan toimialan kaikkia strategisia ryhmiä
  3. Määritellään toimialan ostajaryhmä uudestaan
  4. Tarkastellaan täydentävien tuotteiden ja palvelujen tarjontaa
  5. Mietitään uudestaan toimialan toiminnallisuuden ja tunneperäisyyden välistä suhdetta
  6. Muokataan ulkoisia trendejä

Kuutoskohta tuosta toteutui Myllytuvan kohdalla aika mainiosti. Meillä oli siellä omat kannatuspaidat, joita ihmiset halusivat väen vängällä ostaa. Pidimme jatkuvasti punaista huulipunaa jota porukka tuli kauempaakin ihmettelemään. Markkinointimme oli sen verran omalaatuista että tuolle kohderyhmälle siinä oli pakko olla jotain trendikästä. Loimme siis itse trendejä, joita asiakkaat ja ns. Myllytupa-heimo halusi lähteä seuraamaan.

Kaikkea hyvää Myllytuvan kesälle 2016! <3

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!