Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 09.12.15
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 3
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinisen meren strategia

Viimeaikainen ruokakauppaketjujen aktiivinen kilpailu hintatasosta ja lehdistön vertailujen suosiosta on

tyypillinen esimerkki kilpailusta. Ruokakauppaketjut alentuvat käyttämään vanhoja kilpailun keinoja ja

epäonnistuvat kokeilemaan jotain toisin. Kesko, S-ryhmä ja Lidl kilpailevat kaikki samoilla perusteilla: laatu,

hinta ja valikoima. Kun jokainen kauppaketju kilpailee samoilla arvoilla ja samalla tavalla saadaan

samanlaisia tuloksia, mikä selittää kaupan valinnan yhdentekevyyden kuluttajalle. Ainoana erona näissä

ketjuissa on Lidlin alkuperämaa Saksa, mikä tuntuu olevan suomalaisille suuri asia. Ulla Luukas lainasi hyvin

viime puheessaan: ”if you always do what you always did you will always get what you always got.”

Ruokakauppaketjujen tulisi lähestyä kilpailua uudesta näkökulmasta ja miettiä, miten asiat voisi tehdä

toisin. Voisiko esimerkiksi työvoiman määrää vähentää automaattikassoilla, joita on paljon esimerkiksi

Englannissa? Voisiko jakelua paikallisilta toimittajilta tehostaa? Vaihtoehtoja, jotka parantaisivat markkina-
asemaa olisi varmasti, niitä pitää vain osata etsiä.

meren strategia. Nimellä tarkoitetaan markkinoinnin silmien kantamattomiin ulottuvaa merta, jota ei ole

vielä tutkittu. Paikkoja, joissa ei ole vielä kilpailua. On olemassa myös punaisia meriä, joissa ruokakaupat

tällä hetkellä uivat. Punainen meri on tunnettu meri, joka on ahdas ja rajoitettu, vähän niin kuin paikallisen

kylpylän ainoa poreallas. Sinisen meren voi löytää vain luomalla uutta markkinatilaa kehittämällä tuotetta

tai palvelua joksikin täysin uudenlaiseksi konseptisti. Kuka tahansa voi löytää sinisen meren. Sen

löytymiseen ei vaikuta toimiala, organisaation rakenne tai vaikea taloustilanne. Tämä tietysti ei ole helppoa,

muutenhan sinisiä meriä löytyisi jatkuvasti lisää. Kirjassa Sinisen meren strategia on kuitenkin luotu keinoja

Ruokakauppaketjuille sopiva johdon strategia voisi olla tänä päivänä paljon käytetty sinisen

Sinisen meren löytääkseen on keksittävä jotain uudestaan. Kirja kertoo tarinaa Cirque Du

Soleil nimisestä sirkukseta, jonka mottona oli ”me keksimme sirkuksen uudestaan”. Tavallisen

lapsikeskeisen asiakassegmentin sijaan he valitsivat yllättävän asiakasryhmän – aikuiset ja yritysasiakkaat.

Sirkuksesta oltiin valmiita maksamaan huomattavasti enemmän sinisellä kuin punaisella merellä. Lisäksi

Cirque du Soleil luopui osasta sirkukselle tyypillisistä esityksistä, kuten eläimistä, joiden huonot elinolot

sirkuskiertueilla olivat saaneet sirkustoiminnan huonoon valoon. Sirkuksen hintoja myös nostettiin ja

sirkuksesta tehtiin teatterimaista, jolloin uudelle asiakasryhmälle hinnan korotus ei ollut este. Cirque du

Soleilin innovatiivisesta strategiamuutoksesta voidaan käyttää nimeä Arvoinnovaatio.

menee niin, että keksitään uusia idea, toteutetaan se ja luodaan sitä kautta arvoa toiminnalle.

Arvoinnovaatiossa ainoana erona on se, että uudelle idealle haetaan asiakkaan hyväksyntä. On hullua

kuvitella, että näin on ennen ollut. Suomalaisille äärettömän suurta päänvaivaa tuottavat

markkinatutkimukset, kun projektiryhmän kanssa suunniteltua täydellistä älypuhelinta ei pidettykkään

läheskään täydellisenä kansan silmissä. Kun Nokiakin olisi tajunnut kysyä asiakkailtaan tarpeeksi ajoissa,

että millaisen puhelimen he haluaisivat, olisi Suomi vielä johtava telekommunikaation edelläkävijä. Cirque

du Soilen toinen tärkeä muutos asiakkaiden mielipiteen kuulemisen lisäksi oli segmentointi. Entinen

valmentajamme Heikki Toivanen opetti segmentoimaan suunnilleen näin: ”Ensin segmentoit niin tarkasti,

että hirvittää, ja sitten otat puolet pois.” Kun löydetään uusi potentiaalinen asiakassegmentti voidaan

löytää uusi sininen meri. Joskus kuitenkin liian tiukka asiakassegmentti voi rajoittaa tekemistä. Esimerkiksi

keväällä aukeava The Game Hub, jonka parissa työskentelen tällä hetkelellä on segmentoinnin suhteen

hieman ristiriitainen. Jos segmentoimme palvelumme alle 18-vuotiaille liian tarkasti, pelkäämme

näyttävämme nuoren aikuisen silmissä ”jonnepelikahvilalta”. Sana jonne tarkoittaa n. 15-vuotiasta

Arvoinnovaatio on konseptina mielestäni aika hauska. Perinteinen innovaation määritelmä

energiajuoma-addiktoitunutta nuorta, joka pyörii Siwan kulmilla hengaamassa moponsa vieressä. Sama

segmentoinnissa pätee toisin päin.

kilpailun tilanteen. Strategiaprofiiliin luodaan neljästä kysymyksestä:

1. Mitä toimialalla selviöinä pidettäviä asioita voisi poistaa?

2. Mitä tekijöistä voisi supistaa?

3. Mitä tekijöitä voitaisiin korostaa?

4. Mitä täysin uusia asioita voitaisiin luoda mukaan?

Tajusin luettuani käyttäneeni strategiaprofiilia jo aikaisemmin Heikin valmennusaikana. Mietimme

projektikohtaisesti nelikenttämallin avulla aiempia kysymyksiä. En kuollaksenikaan muista, mihin projektiin

strategiaprofiilin nelikenttämallia käytimme, mutta työkaluna se jäi mieleen selkeytensä ansiosta.

Nelikenttä mallissa tehdään nimenmukaisesti neljäkenttää neliön sisälle, joihin listataan poistettavat,

supistettavat, korostettavat ja lisättävät kohdat.

Yksi työkalu sinisen meren löytämiseen on strategiaprofiili, joka tuo esille sen hetkisen

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!