Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 02.05.16
Esseen kirjoittaja: Jake Vitikainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen Meren Strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 4. Johtaminen, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Sinisen meren strategia haastaa yritykset jättämään taakseen kilpailun ja raivaamaan uutta markkinatilaa, jossa kilpailu menettää merkityksensä. Ainoa tapa kukistaa kilpailijat on lakata yrittämästä nujertaa niitä.”

 

Onnistuinpas löytämään vihdoin ja viimein luettavaksi monesti kuulleen kirjan sinisistä meristä. Olen aina arvostanut ihmisiä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin muut. Sitä kautta olenkin ihaillut ja pyrkinyt seuraamaan menestyvien yritysten perustajien taitoja ja uskallusta löytää uusia markkinarakoja eli sinisiä meriä. Jollainen itsekin aion olla joku päivä! Lähdin siis ahmimaan innolla kirjaa, josta voisin saada oppeja sinisten merien luomisessa.

 

Kuten yllä mainitsinkin, että ainoa tapa voittaa kilpailijat on lakata taistelemasta niitä vastaan. Punaiset meret edustavat kaikkia jo olemassa olevia toimialoja. Ne ovat tunnettuja markkinoita, missä yritykset pyrkivät peittoamaan kilpailijansa ja haalimaan entistä suuremman osuuden kysynnästä. Markkinat ruuhkautuvat ja voittomahdollisuudet tällöin pienenevät. Kilpailusta tulee veristä, joka värjää meren punaiseksi. Siniset meret taas ovat niitä aloja, joita ei ole vielä olemassa. Ne ovat tuntemattomia markkinoita. Niissä vesissä piilee hyödyntämättömiä markkinatiloja, jossa on mahdollista luoda uutta kysyntää ja siellä voi olla valtavat mahdollisuudet kannattavaan kasvuun. Täytyy siis uskaltaa tehdä jotain eri tavalla, ja tarjota asiakkaille jotain täysin erilaista ja heille myönteistä arvoa tuottavaa niin, että kustannukset laskevat. Näin saavutetaan merkittävä arvonnousu sekä yritykselle että asiakkaille. Tätä olemmekin Bisnerassa pohtineet, että miten tuomme markkinointialalle jotain uutta ja erilaista. Mutta hankala on tuoda täysin uutta, jos emme ole kuin vasta pinta raapaisseet kyseistä alaa. Olemmekin aloittaneet oman tutkimusmatkamme tälle toimialalle ja pyrimme sitä kautta löytämään uusia polkuja, joille tällä alalla ei ole ennen astuttu. Se vaatii uskallusta, rohkeutta, yhteistyötä toistemme kanssa sekä tietysti munaa olla erilaisia!

 

Tiivistettynä sinisten ja punaisten meren strategioiden erot:

Punainen meri:

  • Kilpaillaan olemassa olevassa markkinatilassa.
  • Peitotaan kilpailijat.
  • Hyödynnetään olemassa olevaa kysyntää.
  • Tehdään valinta arvon ja kustannusten välillä.

– Koordinoidaan koko toimintojärjestelmä varmistamaan vallitun strategisen vaihtoehdon eli differoinnin tai pienten kustannusten saavuttaminen

Sininen meri:

  • Luodaan aivan uusi markkinatila, joissa ei ole kilpailua.
  • Tehdään kilpailusta merkityksetöntä.
  • Luodaan uutta kysyntää ja vallataan se itselle.
  • Vapaudutaan arvon ja kustannusten välisestä valintapakosta.
  • Koordinoidaan koko toimintojärjestelmä varmistamaan differointi ja pienet kustannukset.

 

Miten sitten voimme luoda uusia markkinarakoja? Kirjassa esitellään kuusi keinoa, jolla voi muokata markkinoita niin, että voit löytää ja luoda sinisiä meriä. Esittelen ne lyhyesti seuraavana.

  1. USEAN TOIMIALAN TARKASTELU – Kun selvität avaintekijät, jotka saavat ostajat punnitsemaan vaihtoehtoisia aloja, ja karsit kaiken muun, voit päästä uuden markkinatilan siniselle merelle.
  2. TOIMIALOJEN SISÄISTEN STRATEGISTEN RYHMIEN TARKASTELU – Strateginen ryhmä tarkoittaa samaan toimialaan kuuluvien, samanlaista strategiaa noudattavien yritysten ryhmää. Useimmilla toimialoilla on yleensä vain muutama strateginen ryhmä. Mitä voimme tehdä eri tavalla, jotta toisenlaiseen ryhmään kuuluvat asiakkaat ostavat meiltä? Pitää lopettaa tunnelinäkö ja uskaltaa kuulostella eri asiakasryhmiä.
  3. OSTAJARYHMIEN TARKASTELU – Uusi sininen meri saattaa tulla näkyviin, jos kohdeasiakasryhmästä yleisesti vallitseva käsitys kyseenalaistetaan. Yritykset voivat ostajaryhmiä laajasti tarkastellessa oivaltaa, miten ne voivat uudistaa arvokäyräänsä ja palvella aikaisemmin huomiotta jääneitä ostajia. Mitkä ovat Bisneran huomiotta jääneet asiakkaat? Ovatko ne jotain aivan täysin muita kuin ne mitä tällä hetkellä huomaamme?
  4. TÄYDENTÄVIEN TUOTTEIDEN JA PALVELUJEN TARKASTELU – Voimmeko tarjota, jotain täydentävää palvelua? Esim. Elokuvateatterit lapsenvahtia? Mitä tapahtuu ennen palvelun tai tuotteen käyttöä, käytön aikana ja sen jälkeen? Tuleeko esiin ongelmakohtia? Miten voimme eliminoida ne täydentävien tuotteiden tai palvelujen avulla?
  5. TOIMINNALLISUUTEEN JA TUNTEISIIN PERUSTUVAN VETOAVUUDEN TARKASTELU – Sellaiset yritykset, jotka ovat halukkaita kyseenalaistamaan toimialansa toiminnallisuus- tai tunnevaltaisuuden, löytävän usein uusia markkinoita.
  6. ERI AJANKOHTIIN ULOTTUVA TARKASTELU – Mitkä trendit todennäköisesti vaikuttavat sinun alaasi, ovat peruuttamattomia ja kehittyvät selvään suuntaan? Miten voit niiden pohjalta luoda ennennäkemätöntä hyötyä asiakkaille?

 

Kirjassa esitellään strategiaprofiili eli arvokäyrä, jonka aion tehdä Bisneran kanssa, kunhan olemme saaneet enemmän tuntumaa markkinointialaan. Näin helpotamme omaa matkaamme Karibian meren siniselle vesistölle. Strategian tarkoitus on havainnollistaa tunnetun markkinatilan nykyinen tilanne, sen pohjalta voi ymmärtää, mihin kilpailijat tällä hetkellä investoivat, mitä kilpailutekijöitä alalla nykyään käytetään, miten kilpaillaan tuotteiden, palvelujen ja toimituksen osalta sekä mitä kilpailijoiden tarjonta antaa asiakkaille. Arvokäyrän vaaka-akselille laitetaan tekijöitä, joilla alalla kilpaillaan ja joihin panostetaan. Pystyakseliin laitetaan pisteitä sen mukaan, että minkälaista tarjontaa asiakkaat saavat näiden kilpailutekijöiden osalta. Näin saamme käsityksen, kuinka kilpailijamme toimii.

 

”Kun arvokäyrä alkaa liiaksi muistuttaa kilpailijoiden käyriä, on aika alkaa tähyillä kohti uutta sinistä merta.”

 

Jotta voimme löytää uuden erilaisen strategian, meidän täytyy luoda muista eroava arvokäyrä. Kirjassa esitellään työkalu nimeltä: Ratkaisevat neljä kysymystä. Niihin vastaamalla, voi löytää uusia mahdollisuuksia, jotka tuottavat enemmän arvoa asiakkaille. Tässä siis kysymykset, joita meidänkin tulisi tulevaisuudessa pohtia, kunhan saamme tehtyä kilpailijoistamme arvokäyrän:

  1. POISTA: Mitä toimialalla selviöinä pidettävät tekijät tulisi eliminoida?
  2. SUPISTA: Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna?
  3. KOROSTA: Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla yleensä tehdään?
  4. LUO: Mitä kyseiselle toimialalle täysin uusia tekijöitä tulisi luoda?

 

Tässä siis tiukasti puristettuna tärkeimmät asiat minulle kirjasta. Pidin kirjasta erittäin paljon ja aion sen lukea tulevaisuudessa uudestaankin. Viimeistään siinä vaiheessa, kun alamme Bisneralle tekemään omaa arvokäyrää, jolla pääsemme toivottavasti erottautumaan kilpailijoistamme ja tarjoamaan asiakkaillemme jotain uutta ja erilaista, mistä he saavat suurta arvoa!

Jake Vitikainen

Osuuskunta Bisnera

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!