Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tiimiakatemian valmentaja Janne Roiha suositteli kyseistä kirjaa, joten päätin tarttua tuumasta toimeen ja aikamoinen strategiahan kirjasta paljastui. W. Chan Kimin ja Renée Mauborgnen teos perustuu tutkimukseen yli 150 strategisesta toimenpiteestä, jotka kattavat yli 100 vuoden ajan yli 30 toimialaa.

Mitä tarkoittaa sinisen meren strategia?

Punaisella merellä on paljon kilpailijoita ja siellä on tunnettuja markkinoita. Voitto- ja kasvumahdollisuudet pienenevät, kun monet tarjoavat samoja palveluja tai tuotteita. Tuotteista tulee jokapäiväisiä ja verinen kilpailu värjää meren punaiseksi.  

Siniset meret puolestaan ovat hyödyntämättömiä markkina-alueita. Kilpailijat ovat epäolennaisia, koska laajennetaan joko nykyistä toimialaa tai luodaan jotain ihan uutta. Strategian kulmakivi on arvoinnovaatio. Tarkoituksena ei ole nujertaa kilpailijoita, vaan tehdä kilpailusta merkityksetöntä. Tämä onnistuu nostamalla selvästi sekä asiakkaiden että yrityksen saamaa arvoa. Arvoinnovaatio toteutuu vain, kun yritykset sitovat innovaatioon myös hyödyn, hinnan ja kustannusaseman 

 

Arvoinnovaatiokuva perustuu täysin sinisen meren strategian neljään kysymykseen (alapuolella): kustannussäästöjä saadaan poistamalla ja supistamalla tekijöitä, joilla toimialan yritykset kilpailevat. Ostaja saa lisäarvoa, kun korostetaan ja luodaan elementtejä, joita ei ole tarjottu ennen toimialalla. 

 

Sinisen meren strategia käytännössä

Miten sitten päästä oman yrityksen kanssa siniselle merelle? Nämä neljä kysymystä auttavat sinua miettimään yrityksesi toimintaa uudella tavalla.

  1. Mitkä toimialallasi selviöinä pidettävät tekijät tulisi poistaa?
  2. Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normia vähäisemmäksi?
  3. Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla on totuttu? 
  4. Mitä sellaisia tekijöitä tulisi luoda, joita alalla ei ole koskaan nähty?’

 

Yhdysvaltalainen Casella Wines-niminen firma pääsi siniselle merelle viinintuotannossa kehittämällä Yellow Tail-viinin. He loivat sosiaalisen juoman, joka sopi kaikille oluen ystävistä coctailien harrastajiin. Casella Wines toi maan viiniteollisuuteen kolme uutta tekijää: nauttimisen helppouden, valinnan helppouden sekä hauskuuden ja seikkailumielen – ja poisti kaiken muun, tai ainakin supisti sitä. Yellow Tailista tehtiin hedelmäinen ja raikas, jota saattoi helposti juoda toisenkin lasin. He halusivat pullosta yksinkertaisen, joka olisi helppo valita viinihyllyltä. He jättivät viiniterminologian pois ja keskittyivät pullon helpostilähestyttävyyteen. Kirkkaat värit ja kenguru henkivät Australiaa ja viininkin luvattiin loikkaavan lasista kuin kenguru.

Yellow Taililla täyttyy kolme hyvän strategian piirrettä: painopiste, erilaisuus ja motto. Sen kilpailukeinot poikkeavat kilpailijoista, sen arvokäyrä on erilainen eikä se ole verrannut toimintaansa kilpailijoihin vaan on tarkastellut muitakin vaihtoehtoja. Lisäksi Yellow Tailin strategisen profiilin motto on selvä: mukava ja mutkaton viini jokapäiväiseen käyttöön.

 

http://tarinapuisto.weebly.com/uploads/2/9/9/2/29928745/7072764.jpg?548

Yellow Tail -viinin strategiaprofiili (arvokäyrä).

 

Näkisin hyödylliseksi, että me Tiimiakatemiallakin hyödyntäisimme sinisen meren strategiaa. Voisimme miettiä osuuskunnissamme mitä voisimme toiminnastamme poistaa, supistaa, korostaa ja luoda tuodaksemme asiakkaille sekä itsellemme enemmän arvoa. Se todennäköisesti saisi meitä ajattelemaan isommin ja kokeilemaan rohkeammin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!