Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 04.03.13
Esseen kirjoittaja: Iiro Naamanka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinisen meren strategia antaa keinoja, kuinka yritys voisi erottua kilpailijoista ja selkeän strategian avulla päästä eroon kilpailusta luomalla uuden ”sinisen meren”. Million sinisen meren strategian suunnittelun voisi aloitta jo nyt, samaan aikaan kun tuotteistamme palveluitamme. Olisi hienoa jos pystyisimme omilla varsin ”main stream” palveluillamme erottumaan jotenkin massasta ja luomaan oman elintilan palveluillemme. Tilanne on hyvä, koska parhaiten tuotteistamistamme pystymme muokkaamaan vielä tässä vaiheessa ja meidän olisi syytä ottaa huomioon kirjan tarjoama työkalu.

Tuotteistamistamme suunnitellessa voisimme käyttää apuna sinisen meren idea – indeksiä. SMI –indeksi koostuu neljästä pääkohdasta, jotka tulisi käsitellä tässä järjestyksessä:

  1. Hyöty

Mitä erityistä hyötyä meidän tuotteemme tarjoavat verrattuna kilpailijoihin, miten ne pärjäävät verrattuna muihin vastaaviin?

 

  1. Hinta

Onko hinta yleisesti hyväksyttävä?

 

  1. Kustannukset

Pystymmekö tuottamaan palvelun niin, että pärjäämme hintavertailussa? Pääsemmekö tavoite katteeseen?

 

  1. Käyttöönotto

Kuinka helppoa asiakkaan on ottaa käyttöön meidän palvelumme? Mitä mahdollisia esteitä palvelumme käyttöönotossa on?

 

Tarkastellaanpa tarjoamaamme Innovointipalvelua(synnytys):

  1. Hyöty

Tarjoamme asiakkaallemme uuden näkökulman, joka perustuu tiimiläistemme erilaisiin kokemuksiimme ja varsin nuoreen näkökulmaamme. Tarjoamme siis asiakkaalle tuoreita ideoita, jotka poikkeavat heidän mahdollisesti uurtuneesta ajatusmallistaan. Parhaassa tapauksessa ideamme ovat myös konkreettisia ja saavat asiakkaamme innostumaan niistä.

 

  1. Hinta

Pystymme tarjoamaan palvelumme edullisesti, koska kiinteät kulumme ovat pienet ja otamme myös oman oppimisen huomioon hinnoittelussa. Pyrimme tämän palvelun avulla saamaan asiakkaat käyttämään myös muita palveluitamme, jolloin palvelu toimisi ”sisäänheittotuotteena”.

 

  1. Kustannukset

Palveluntuottamisen kustannukset ovat melkein olemattomat. Ainoat kustannukset syntyvät palveluun käytetystä ajasta, joka vielä toistaiseksi on lähes ilmaista. Niin pitkään kun pystymme pitämään kiinteät kulumme pieninä voimme itse määritellä hintamme ilman erillisiä tulospaineita.

 

  1. Käyttöönotto

Palvelumme myymisen suurimmat haasteet lienee tällä osa-alueella. Miten saamme asiakkaan vakuuttuneeksi siitä, että pystymme tarjoamaan tuoreita ideoita ja antamaan vastinetta rahalle. Tällä hetkellä käytössämme on arvosanaan perustuva hinnoittelu, minkä pitäisi vakuuttaa asiakas siitä, että hän määrittelee onnistumisemme ja maksaa sen mukaisesti. Onnistumiseen ja käyttöönottoon vaikuttavat myös asiakkaan kanssa käytävät keskustelut, joissa tulisi käydä läpi arviointiperusteet ja asiakkaan odotukset palvelusta.

 

Tiimimme tulisi soveltaa kirjan tarjoamia työkaluja tuotteistamisemme jokaisella osa-alueella ja näin parantaa palveluidemme laatua ja erottuvuutta. Erottumiseen kirja tarjoaa työkaluksi niin sanottua arvokäyrää, jota olemme jo aiemminkin käyttäneet erilaisissa töissä. Se koostuu neljästä kohdasta:

 

 

1.Supista

 

 

2.Luo

 

 

3.Korosta

 

 

4.Poista

 

Kirjan oppien siirtäminen käytäntöön on pidemmän ajan prosessi, mutta sen voi aloitta jo nyt. Tuotteistamisemme onkin hyvä kohde johon voimme aluksi soveltaa kirjan oppeja.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!