Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen Meren Strategia – Aavan meren tuolla puolen

Kirjoitettu 18.02.13
Esseen kirjoittaja: Jari Savolainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 4. Johtaminen, 4.6. Strategiakirjat, 7. Innovointi, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ennen kyseisen kirjan lukemista minulle oltiin kerrottu todella paljon hyvää tästä kirjasta. Valmentajat olivat suositelleet sitä, sen lukijat olivat suositelleet sitä. Tähän mennessä kaikki lukemani kirjat ovat painottuneet markkinoinnin puolelle, joten vaihtelun vuoksi halusin yhden tällaisen kirjan lisää. Valintani oli mielestäni erinomainen sillä tässä kirjassa käytiin sellaisia asioita läpi, jotka laittoivat minut ajattelemaan projektejani aivan erilaisesta näkökulmasta. Minne päin projektini ovat menossa? Onko ne ollut seilaamassa kohti sinisiä meriä? Nyt kirjan luettuani voin ainakin sanoa, että olimme menossa oikeaan suuntaan kohti sinisiä meriä, mutta kulkuneuvona meillä on ollut vain puuvene – ilman moottoria. Peilaan tätä kirjaa suoraan yhteen tällä hetkellä murroskohdassa olevaan projektiini ja mietin keinoja, joilla pääsemme aivan tyynille, sinisille merille.

 

W. Chan Kimin ja Renée Mauborgnen kirjoittaman kirjan ”Sinisen meren strategia” sanoma on aivan selvä: pakene paksua, veristä punaista lätäkköä ja seilaa itsesi väljemmille vesille, siniselle merelle. Tarkoituksena on erottua massasta ja luoda jotain aivan uutta – kuitenkaan alaa vaihtamatta. Kirjassa käydään useita yrityksiä läpi, jotka ovat onnistuneet tässä tehtävässä. Tuloksena on ollut vahva nousukausi, joka on nostanut ehkä jopa pinteessä olevan yrityksen oman alansa pioneeriksi. Yksikään yritys ei ole huipulla ikuisuutta. On tehtävä jatkuvaa kehitystä, jotta kärkipaikkaa ylläpidetään.

Kun peilaan projektiani kirjaan ja mietin, mitä olemme saavuttaneet ja mitä emme, pystyn näkemään selvät ”heikot kohtamme”. Meillä oli tämän projektin luomisvaiheessa selvä visio, mitä haluamme saavuttaa ja mitä joudumme tekemään ja uhraamaan sinne päästäksemme. Olemme halunneet alusta asti olla jotakin sellaista, mikä tarjoaa asiakkaillemme sitä jotakin erilaista ja mahtavaa. Sellaista minkä vuoksi voi olla ylpeä. Olemme pyrkineet tietämättämme luomaan tällaisen sinisen meren. Nyt tämän kirjan avulla minulla on työkalut, joilla voimme yhdessä projektiryhmän kanssa hioa projektistamme täydellisen. Jotta pystymme saavuttamaan sinisen meren, on ensimmäiseksi luotava projektiryhmän kanssa meille aivan uusi arvokäyrä. Tämän kirjan mukaan uuden arvokäyrän luomiseen liittyvät ratkaisevat neljä kysymystä:

Supista – Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna?

Poista – Mitkä toimialalla selviöinä pidettävät tekijät tulisi eliminoida?

Korosta – Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla yleensä tehdään?

Luo – Mitä kyseiselle toimialalle täysin uusia tekijöitä tulisi luoda?

 

Olemme tällä hetkellä kamppailemassa vielä punaisilla merillä, vesillä jossa kilpailu on raa’an kovaa. Ala ei ole mikään uusi keksintö ja kilpailijoita löytyy lähempää kuin voisi kuvitellakaan. Meidän on pystyttävä muuttumaan sellaiseksi ryhmäksi, joka tarjoaa tällä samalla alalla jotain aivan uutta ja parempaa. Kun mietin lähes standardiksi muuttunutta tapahtumajärjestäjä-kehystä, mitä tapahtumajärjestäjän ylipäätään nykyään tarjoaa, on kilpailu tällä alalla hyvin samanlaista. Lähes kaikki panostavat tällä hetkellä artisteihin, yhtään edes yrittämättä tarjota jonkinlaista muuta makuelämystä asiakkaillensa. Kun hyvän artistin lisäksi heittää perus mainonnan Facebookissa ja halvat hanajuomat, useimpien tapahtumajärjestäjien mielestä se on jo tarpeeksi hyvää tarjontaa. Mielestäni pääasia ei nimenomaan ole turvautua johonkin artistiin tapahtumajärjestäjänä ja jäädä esiintyjän varjoon tyystin. On keksittävä aivan uusia metodeja, joilla saadaan ihmisvirta liikkumaan haluttuun suuntaan. Nämä kolme seikkaa muodostavat tämän päivän normaalitason kyseisellä alalla. On alettava miettimään näitä neljää ratkaisevaa kysymystä, jotta voimme muokata kehystä uudenlaisemmaksi. Kun poistaa normaalitasolta esimerkiksi artistin ja keksii jotain aivan muuta illan kuluksi, alamme muokkaamaan tasoa erilaiseksi. Pystymme suuntaamaan artisteihin laitetut resurssit nyt esimerkiksi asiakasläheisimpiin asioihin. Jos baarin edessä odottaa -30 asteen pakkasessa 50 metrin jono, voidaan hoitaa odottelijoille jotain ajanvietettä tai jotain lämmintä päälle laitettavaa. Tällaisina toimisivat esimerkiksi huovat, videointi, musiikki yms. Kun saamme vapautettua jo standardeiksi muuttuneista asioista resursseja, voimme tehdä illasta ainutlaatuisen aivan eri tavalla. Voimme kiinnittää enemmän huomiota koko illan kulkuun, ei pelkästään vain artistin keikan ajaksi. Voisimme supistaa pois järjestettävästämme baari-illasta sellaisia asioita, joita asiakkaamme eivät pidä niin tärkeinä, vaikka me saattaisimmekin niitä pitää. Erilaisilla kyselyillä saamme reaaliaikaista tietoa ihmisiltä mitä he odottavat baari-illalta. Asiakasläheisyyttä tulee korostaa mielestäni huomattavasti. Nykyisin asiakas on vain yksi piste muiden asiakkaiden muodostamassa pistemeressä. Ihmiset alkavat vaatimaan kokoajan tasokkaampaa, parempaa ja halvempaa vaihtoehtoa – ja siihen väliin me yritämme työntyä.

 

Sinisen meren strategian kolme tärkeintä seikkaa ovat:

◊ Painopiste

◊ Erilaisuus

◊ Mieleenpainuva motto

Kun pyrkii oikealla painolla ja motivaatiolla kohti erilaisuutta, ja siinä matkalla kehittelee vielä aivan hullukurista, voidaan ainakin sanoa että ihmiset huomaavat mitä olemme tekemässä. Teemme jotain sellaista, mitä normaalit tapahtumajärjestäjät eivät tee. Venytämme meidän arvokäyrää ja lisäämme sinne aivan uudenlaisen sinisen meren. On helppoa kilpailla kun ei ole vastusta. Ilman kokeiluja ei tiedä. Ilman kokeiluja ei onnistu. Ilman kokeiluja ei menesty. On kokeiltava.

 

Tiedän että lähes millään tapahtumajärjestäjällä ei ole ollut tiedossa 100%:sti mitä he joutuvat tekemään ja tärkeimpänä, miten he pystyvät ylläpitämään omaa kannattavuutta. Olemme vielä hyvin varhaisessa vaiheessa, mutta kuitenkin seisomme tukevalla maalla. Viiden hengen porukassa pystymme kartoittamaan todella nopeasti työkaluja millä parannamme toimintaamme, ennaltaehkäisemään mahdollista miinaan astumista ja kääntämään suuntaa hyvin ketterästi, mikäli suunta on väärä. Sain todella hyvän kopin kirjan sivulla 108. olevasta strategian visualisoinnista, joka pitää sisällään neljän vaihetta.

1. Visuaalinen herääminen

•  Vertaa liiketoimintaasi kilpailijoiden liiketoimintaan laatimalla nykytilannetta kuvaava strategiaprofiili

•  Katso, miltä osin strategiaa on tarpeen muuttaa

 

2. Visuaalinen tutkimusmatka

•  Kiinnitä huomiota vaihtoehtoisten tuotteiden ja palvelujen etuihin

•  Mieti, mitä tekijöitä sinun tulisi poistaa, luoda tai muuttaa

 

3. Visuaalinen strategianäyttely

•  Laadi kentällä tekemiesi havaintojen perusteella tulevaa tilannetta kuvaava strategiaprofiili

•  Pyydä palautetta vaihtoehtoisista strategiaprofiileista asiakkailta, kilpailijoiden asiakkailta sekä ei-asiakkailta

•  Laadi palautteen perusteella paras tuleva strategia

 

4. Visuaalinen viestintä

•  Piirrä entinen ja nykyinen strateginen profiili samalle sivulle vertailun helpottamiseksi

•  Tue vain niitä projekteja ja operatiivisia toimenpiteitä, joiden ansiosta yritys pystyy kuromaan kuiluja umpeen ja toteuttamaan uutta strategiaa.

 

Pystyn käyttämään näitä neljää kohtaa hyväksi projektissani. On laadittava strategiaprofiili, jossa näkyvät meidän vahvuudet ja heikkoudet tapahtumanjärjestäjänä sekä muiden tapahtumajärjestäjien vahvuudet ja heikkoudet. (Mieluiten tällä hetkellä vielä vain Jyväskylän sisällä.) Näiden lisäksi samalle sivulle on laadittava vielä tapahtumapaikkojen vahvuudet ja heikkoudet. Mitä jokin tietty baari tarjoaa tiettyinä päivinä, ja mitä ei. Varmasti löydämme alueita, missä olemme hyvin vahvoilla muihin verrattuna sekä myös kehityskohtiamme, joita voimme ennaltaehkäistä jo nyt.

 

Tämä kirja herätti hyvin paljon mielenkiintoa ja intoa päästä tekemään jo kovaa vauhtia uutta arvokäyräämme ja muita strategisia siirtoja. Sain irti monenlaisia eri työkaluja, joita varmasti tulen käyttämään kyseisen projektin parantamisessa.

 

 

MUISTA!

Pyri aina olemaan edelläkävijä. Älä tyydy keskivertoon.

• Tapaa tyytymättömiä asiakkaita, jotta pystyt hahmottamaan kokonaiskuvan.

• Motivoi ja aktivoi avainhenkilöt, jotta voidaan onnistua.

• Älä turhaan kilpaile. Pyri luomaan sininen meri, jotta kilpailu ei ole tarpeellista.

 

 

Jari Savolainen

jari.savolainen@idealeka.fi

Osuuskunta Idealeka

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!