Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia – ulos laatikosta ja luovimaan

Kirjoitettu 18.02.13
Esseen kirjoittaja: Tomi Tajakka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.6. Strategiakirjat, 7. Innovointi, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ensimmäinen välähdys tätä kirjaa lukiessa tuli varsin nopeasti. Heti alkupuolella todetaan, että lopeta kilpailijan nujertamisen yrittäminen. Älä puske, survo, laske hintoja tai muuten yritä väkisin voittaa muita, toistamalla sitä samaa, jo olemassa olevaa toimintaa. Mieti, mitä voisit tehdä toisin. Mikä on se juju, jolla luovitaan täysin uusille markkinamerille? Tähän kiteytyy Sinisen meren strategia -kirjan pääajatus.

 

Markkinoiden siniset meret, sieltä löytyvät tuntemattomat markkinat ja uudet alueet, joilla kilpailua ei ole. Punaiset meret ovat tunnettuja markkinoita, rajoitettuja, kilpailtuja ja kuluneita. Sinisillä merillä ei tunneta valmiita sääntöjä tai rajoja. Siellä luovuus on ykkössijalla. Kirjassa todetaan, että tulisi pyrkiä pois yritysstrategian juurilta, jotka ovat sotilasstrategioissa. Unohda kamppailu ja yhteenotto vastustajan kanssa. Luo uutta markkinatilaa kehittämällä uusia asioita tai vanhaa jo olemassa olevaa niin paljon, että sille aukeavat uudet alueet. Sinisillä merillä kilpailu on pienempää, se mahdollistaa paremmat katteet ja paremmat olot.

 

Olen miettinyt sitä, että maailman on pakko muuttua kulutusyhteiskunnasta kohti palveluyhteiskuntaa. Ei tarvitse olla mikään ruudinkeksijä tai maailmaa parantava idealisti tajutakseen, että nykyinen yhtälö on kestämätön. Sinisen meren strategia herättää paljon ajatuksia siitä, mitä tulevaisuus voisi osaltaan olla. Tarvitaan organisaatioita, jotka osaavat ajatella tämän ideologian pohjalta, hypätä ulos laatikosta, kehittää ja luoda uutta.

 

Sinisen meren luomiseen tai lähinnä sen mahdollisuuteen eivät vaikuta toimiala, organisaation ikä tai koko. Tärkeinpiä ovat johdonmukaiset strategiset siirrot. Vaikka sinisten merien luominen pohjautuu ja rakentuu luovuuden ja innovaatioiden päälle, on huomioitava, että se vaatii onnistuakseen tarkan suunnittelun ja systemaattista toimintaa.

 

Muutamia tärkeitä seikkoja sinisten merien luomisesta

 

  • Arvoinnovaatio on sinisen meren strategian kulmakivi

Ei nujerreta kilpailijaa, vaan tehdään kilpailusta merkityksetöntä. Nostetaan selvästi, sekä asiakkaan, että yrityksen saamaa arvoa ja avataan sillä keinoin uutta, kilpailematonta markkinatilaa

 

  • Segmentoinnin merkitys

    Segmentointi on monessa toiminnassa tärkeää, sama pätee sinisten merien alueelle. Mutta tärkeä ajatus, joka kirjassa esitetään on, ettei segmentoinnissa kannata päätyä liian tiukkaan tulokseen. Liian tiukka segmentointi kutistaa markkina-alueen liian suppeaksi. Suomi on markkina-alueen sen verran pieni, että tätä on syytä miettiä erityisen tarkkaan.

 

Tärkeää on huomioida, että siniset meret ovat riskien minimointia, ei riskien ottamista. Toiminta on suunnitelmallista. Sinisen meren strategian luomiseen kuuluvat oleellisesti myös muutamat keskeiset työkalut.

 

  • Strategiaprofiili

    Tämä työkalu havainnollistaa tunnetun markkinatilan nykyista profiilia ja nykyisen asiakkaalle päätyvän tuotteen tasoa. Strategiaprofiilin muutos edellyttää painopisteen siirtämistä kilpailijoista vaihtoehtoihin ja asiakkaista ei-asiakkaisiin.

  • Neljä kysymystä

    Supista – Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna?

    Luo – Mitä kyseiselle toimialalle täysin uusia tekijöitä tulisi luoda?

    Korosta – Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla yleensä tehdään?

    Poista – Mitkä toimialalla selviöinä pidettävät tekijät tulisi eliminoida?

    Näiden kysymysten pohjalta voidaan muodostaa täysin uusi arvokäyrä.

  • Nelikenttä

    Tämä työkalu yhdistetään tiukasti edelliseen. Se auttaa esittämään kysymykset ja tarttumaan toimeen.

 

Lisäksi kirjassa painotetaan, että hyvän strategian kolme keskeistä piirrettä ovat, painopiste, erilaisuus ja vakuuttava motto. Ne auttavat hahmottamaan ja osoittamaan strategian toteutuskelpoisuuden ja jäsentävät sitä.

 

Kuten todettua, sinisen meren strategian luominen ei voi olla roiskimista ja ideoiden heittelyä sinne tänne. Toiminnan täytyy olla suunnitelmallista. Pohjataan vahvasti siihen, että tarkastellaan markkinoiden realiteettejä uudelta kannalta.

 

Sinisen meren strategian laatimisesta on syytä nostaa esille vielä kolme tärkeää periaatetta.

 

  1. Muuta markkinarajoja
  2. Keskity kokonaisuuteen, älä numeroihin
  3. Kurkota nykyistä kysyntää laajemmalle

 

Idealekan osalta tavoitteet, missio, visio ja strategia ovat vielä hyvinkin kesken. Tämän kirjan oppien ja ajatusten kautta aihetta voi taas lähestyä muutamaa tärkeää ajatusta viisaampana. Strategian luomisessa, olipa se sinisen tai punaisen meren, on tärkeää muistaa suunnitelmallisuus. Kirjan lukemisen myötä heräsin ajattelemaan sitä, että meillä on ensimmäisenkin vuoden tiiminä kaikki mahdollisuudet ja syyt lähteä heti alusta kehittämään toimintaamme ja strategiaamme aivan uusille vesille.

 

Välillä tiimit seuraavat tiukastikin vanhempia tiimiyrityksiä. Toki siinä on paljon hyvää opin ja muunkin kannalta, mutta ehkäpä Idealekan yksi erikoispiirre olisi olla uraauurtava ja erilainen tiimiyritys heti alusta asti. Olemme tiimin kanssa puhuneetkin, että haluaisimme jäädä historiaan rajoja rikkoneena ja uusia aluevaltauksia tehneenä tiiminä. Nyt ymmärrän paremmin sen, että vaikka se ehdottomasti vaatii tutustumista, tiimiytymistä ja myös hulluja ideoita, niin ennen kaikkea se vaatii myös suunnitelmallista tekemistä ja huolellista esivalmistelua.

 

Top 3 kirjasta:

 

  • Huomioi erityisesti ei-asiakkaat
  • Hyvä sinisen meren strategia vaatii huolellisen pohjatyön
  • LUO UUTTA!!!!

 

Tomi Tajakka

osuuskunta Idealeka

tomi.tajakka@idealeka.fi

 

Tagit: , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!