Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategiasta

Kirjoitettu 01.03.15
Esseen kirjoittaja: John Blåfield
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim, Renee Mauborgne
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kilpailu muuttaa laguunit veren punaiseksi ja hankalasti navigoitaviksi. Punaiselle merelle ei kannata perustaa yritystä koska siellä menestyminen on kovan työn takana. Siksi kannattaa etsiä kiiltävän siniset koskemattomat laguunit. Sinisellä merellä menestyminen ei sekään ole itsestäänselvää mutta huomattavasti helpompaa. Kysymys kuuluu, miten siniselle laguunille pääsee. Yritysmaailmassa on päivänselvää että uusia liikeideoita tarvitaan. Silti kiusaus kopioida kilpailijoiden liiketoiminta on suuri.

 

Sinisellä merellä ei ole kilpailua joten siellä toimiva yritys voi hinnoitella tuotteensa melkein mielivaltaisesti. Luulisi että tällainen tilanne houkuttelisi mitä tahansa yritystä, mutta homma ei ole niin yksinkertainen. Sinisellä merellä toimivia yrityksiä pidetään usein vallankumouksellisina jopa epäpyhinä. Jälkikäteen yritysten toimintatapa saattaa vaikuttaa hyvin loogiselta mutta syntyessään se saattaa rikkoa vaikka minkälaisia alalle muodostuneita normeja. Tämä onkin yksi tapa kehittää tuote sinisen meren strategialla. Otetaan joku ala ja kyseenalaistetaan kaikki sen normit. Ovatko nämä tarpeellisia asioita. Mitä tapahtuisi, jos tekisimme tämän toisin, minkälaisia asiakasryhmiä se saattaisi kiinnostaa. Tällainen tuote voi syntyä täysin umpimähkään tekemällä mutta usein onnistuneet sinisen meren tuotteet syntyvät pitkän ja älykkään ajatteluprosessin lopputuloksena.

 

Kyseenalaistamisen ja umpimähkään ideoinnin lisäksi on alojen yhdistäminen. Tuntuu typerältä ajatukselta yhdistää kaksi täysin toisiinsa liittymättöntä alaa. Otetaan esimerkiksi kuntosalit ja pankit. Nopeasti ajateltuna tulee mieleen kuntosali jossa voi jalkaprässin aikana sopia mahdollisimman hyvän lainan. Mutta asia ei ole niin simppeli. Yhdistettävät yksityiskohdat eivät välttämättä ole näin selkeitä. Saatetaan ottaa toiselta alalta vaikkapa hyväksi todettu tapa käsitellä asiakkaita ja yhdistää se toiseen alaan.

 

Itselläni on ollut ajatuksena verkkokaupan perustaminen. Verkkokaupassa hyvää on että voit tehdä bisnestä kaikkien internettien käyttävien ihmisten kanssa. Verkkokauppa on vielä toistaiseksi kohtalaisen uusi ilmiö, joten siniselle merelle saattaa päästä vain sillä että löytää tuoteryhmän mitä ei vielä tarjota verkossa. Kansainvälisen kaupan mahdollisuuden takia hyvin pieni kohderyhmä saattaa riittää kannattavaan liikettoimintaan.

 

Sinisen meren strategiasta oli kehitys ja ajatustyöhön hyötyä mutta vaikka olisi kuinka hyvä idea se ei synny ilman työpanosta. Vain ideat tulevat itsestään, siitä eteenpäin vaaditaan määrätietoisuutta ja rohkeutta kokeilla. Yleisellä tasolla kirja oli melko kankea minun mielestäni. En meinannut ensimmäisellä yrityksellä saada kirjaa luettua.

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!