Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sisältö on kaikki kaikessa

Kirjoitettu 20.09.18
Esseen kirjoittaja: Kaj Vaskelainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Content Inc.
Kirjan kirjoittaja: Joe Pulizzi
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä on se sisältö mitä sinä voit tarjota ihmisille? Nykyaikana mahdollisuudet ovat vaikka mihin. Tarjoa vain ihmisille sitä mitä he haluavat. Mitä jos olisi mahdollisuus tehdä sitä mitä olet aina tehnyt harrastuksena ja voisit tehdä siitä itsellesi työn? Moni nuori ja varsinkin pojat pelaavat videopelejä ja tekisivät mitä vaan että pystyisivät tekemään sitä elääkseen. Tähänkin on nykypäivänä mahdollisuuksia – tarvitset vain sen mitä sinulla on jo ja vähän rohkeutta.

Miten tämä nyt sitten on mahdollista? Vuonna 2017 SupeDatan tekemän tutkimuksen mukaan pelivideoita katsoo maailmalla 665 miljoonaa ihmistä ja luvun odotetaan kasvavan 21% vuoteen 2021 mennessä. Tämä tarkoittaa sitä että pelejä koskevia videoita ja lähetyksiä katsoo enemmän ihmisiä kuin HBO:ta, Netflixiä, ESPN:ä ja Hulua yhteensä. Tutkimuksen mukaan ihmiset tulevat kuluttamaan 4,6 miljardia dollaria pelkästään lahjoituksiin ja tilauksiin katsoessaan videoita, joten markkinarakoa siis on. Amazonin omistama nettisivu Twitch on tarkoitettu vain ja ainoastaan videopelien katsomista varten ja tällä sivustolla ihmiset pystyvät lähettämään omaa pelaamistaan eli streamaamaan muiden katsottavaksi. Katsojat voivat lahjoittaa streamaajille tai sitten vaihtoehtoisesti he voivat tilata kanavan, jolla he saavat sitten erilaisia lisäetuja tai -hyötyjä. Suomessa streamaamista päivätyökseen jo kymmeniä ja harrastuksekseen tuhansia. Twitchin tapauksessa sinun ei oikeastaan tarvitse markkinoida itseään vaan palvelu on itsessään markkinointialusta. Tärkein asia mitä sinun pitää tehdä on pitää tasainen aikataulu, joten sinun katsojat tietävät milloin olet lähettämässä eivätkä ala etsimään uusia streamaajia. Jos sinusta taas tuntuu siltä että siihen pysty voi Youtube olla parempi kanava, sillä voit ajoittaa videosi ja tehdä näin itsellesi sopivan aikataulun.

Nykypäivän markkinoilla sisällöllä on enemmän merkitystä kuin rahakkailla kampanjoilla. Kun teet tarpeeksi laadukasta sisältöä joka kiinnostaa ihmisiä, voi se saada ihmiset markkinoimaan sinun puolesta jakamalla sisältöäsi. Tämä antaa varsinkin pienille yrityksille mahdollisuuden markkinoida tuotteitaan myös isoja yrityksiä vastaan viemättä niitä vararikkoon. Tämä on hyvä tilanne, sillä isot yritykset eivät pääse määräämään markkinoita kokonaan. Tärkeää markkinoinnissa on yrittää tunnistaa se alusta missä on kannattavaa markkinoida, sillä jos sinulla on massatuote, voi olla vaikeaa kilpailla Googlessa isoja vastaan. Jos taas teet hyvän markkinoinintikampanjan, voit olla vahvoilla Facebookissa. Varsinkin hyvin informatiiviset ja/tai hauskat videot ovat omiaan luomaan vahvoja tunteita asiakkaalle ostaa tuote.

Myös tuotteilla pystyy kilpailemaan, kuten Oneplus on tehnyt puhelimiensa kanssa. He toivat puhelimensa markkinoille aivan marginaalihintaan, kuitenkin kilpaillen ominaisuuksissa isojen yrityksien kuten Samsungin ja Applen kanssa. He ovat saaneet jo jalansijaa ja mainetta, mutta tämä on myös johtanut siihen että heidän hintansa on myös noussut lähelle näitä isojen yrityksien hintoja. Nyt tämä kaava on uusiutumassa samalla markkinalla sillä Pocophone jäljittelee erittäin paljon Oneplussan suunnitelmaa tuomalla markkinoille puhelimen, joka ei tavoittele voittoa vaan sijaa markkinoilla ja tunnettuutta.

 

 

 

Lähde: https://www.pcgamer.com/more-people-watch-gaming-videos-and-streams-than-hbo-netflix-espn-and-hulu-combined/

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!