Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sisältöstrategia – Asiakaslähtöisyydestä tulosta.

Kirjoitettu 22.03.20
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sisältöstrategia
Kirjan kirjoittaja: Kati Keronen Katri Tanni
Kategoriat: 1. Oppiminen, 5. Valmentaminen, 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sisältöstrategia. Asiakaslähtöisyydestä tulosta.

Paras markkinointiin liittyvä kirja, mitä olen pitkään aikaan lukenut. Kävin kuukausi sitten vierailemassa Melkocast- nimisessä podcastissa, jossa kerroin, että sisältö on kuningas ja sen merkitys on järkyttävän suuri. Sen jälkeen multa kysyttiin, minkä takia sen merkitys on niin suuri? Nyt voi sanoa, että lukekaa tämä kirja niin ymmärrätte.

 

Olen itse jaotellut markkinoinnin peruskaavan kolmeen osaan. 1. Strategia, 2. Sisältö, 3. Analytiikka. Kirja on keskittynyt loistavasti sisältöön, mutta se samalla sivuaa muita markkinoinnin aiheita hyvin kannesta kanteen. Markkinoinnin strategiassa on siis yksi kohta, jossa mietitään sisällön strategiaa. Tällein ne palaset lähtevät loksahtamaan paikalleen, hah!

 

Käydään läpi kirjan toinen luku ’’2. Mikä sisältöstrategia on ja miksi se on niin ajankohtainen juuri nyt?’’, koska pidin sitä kirjan tärkeimpänä lukuna. Se tuo esille hyvin ydinajatuksen sisältöstrategiasta ja saa ummikonkin ymmärtämään sisältöstrategian merkityksen.

 

Asiakaslähtöisyys on iso asia mistä tällä hetkellä puhutaan koko ajan. Olen pitänyt asiakaslähtöisyyttä aina isona asiana, kun aloitin yrittämisen 18-vuotiaana. Olen paljon pohtinut itsessäni, että mistä tämä kyseinen ajatusmaailma ’’Asiakas on tärkein’’, on ylipäätään lähtöisin? Vastaus on siinä, että sitä on toitotettu joka puolella. Pienenä kun kävimme vanhempien kanssa ravintolassa syömässä vanhemmat, sivusivat usein lausetta ’’asiakas on aina oikeassa’’ Kun mietin ensimmäistä liikeideaani, mietin että mille sen pitäisi näyttää asiakkaan näkökulmasta, koska se oli tärkeintä. Tätä asiaa oli toitotettu minulle monessa paikassa ja tuntuu, että asiakaslähtöisyys on painettu todella syvälleni omaa business mindsettiä.  Kirjassa sanotaan, että yritykset ovat uudistaneet hiljattain strategiaa enemmän asiakaslähtöiseksi. Tämä herätti itsessäni ensimmäisenä sen ajatuksen, että miksi niin ei ole ajateltu koko ajan? Mutta siihen yksi vastaus on, että markkinoinnin merkitys on noussut suuresti ja markkinoinnilla pystytään luomaan todella paljon. Sisältöstrategia ymmärretään usein väärin. Se ei tarkoita sitä, että luodaan strategia onko meidän yrityksen värimaailma joka kuvassa sininen vai punainen. Sisältöstrategia ottaa kantaan tuttuihin kysymyksiin, josta on seuraava kaava:

 

 

Miten se erottuu brändin kanssa? Tässä vaiheessa itselleni tuli juuri tämä kysymys esille, eikö sisältöstrategia ole sitä varten, että se vahvistaisi ihmisten mielikuvaa yrityksen linjaaman sisältöstrategian mukaisesti? Olin oikeassa kyllä se näin on, mutta brändin ja sisältöstrategian tehtävät ovat eri. Brändi määrittelee organisaation identiteetin ja sen mille yritys mielikuvallisesti näyttää. Sisältöstrategian tehtävä on vahvistaa brändiä ja viedä sitä oikeaan suuntaan. Kun tähän tuodaan vielä asiakaslähtöisyys mukaan takaisin kuvioihin, molempien asioiden tarkoitus on rakentaa asiakkaan kokemusta kaikilla organisaatioiden tasoilla.

 

Helppo kaava, jos ajatellaan sisältöstrategian merkitystä Gravin brändikäsikirjan sivun kanssa =

 

Brändi

Miksi?  ’’Tosissaan muttei tosisesti’’

Sisältöstrategia = Miten tämä tehdään läpinäkyväksi sisällössä?

 

Miten? ’’Teemme työtä asiakaslähtöisesti’’

Sisältöstrategia = Asiakkaat ja asiakasrajapinnassa toimiva henkilöstö mukaan tarinankerrontaan ja sisältöön. Esim. Refevideot.

 

Tässä kontekstissa sisältöstrategian merkitys nähdään ihan uudella tavalla ja sitä aletaankin pitämään todella tärkeänä osana yrityksen markkinointia. Erityisesti tiimiyrityksessä markkinointipäälliköllä on iso osa pitää yhdessä linjatut asiat, että ne näkyvät myös sisältöstrategiassa ja ulkoisessa viestinnässä.

 

Brändillä ja sisältöstrategialla on yhteinen ydin, kun asiaa ajatellaan vielä asiakaslähtöisesti ja se on ’’Miten luomme asiakkaalle arvoa jokaisella sisällöllä.’’

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!