Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissejä ja pöhinää

Kirjoitettu 27.05.13
Esseen kirjoittaja: Janne Tolonen
Kirjapisteet: 4
Kirja: Sissimarkkinointi, Buzz-marketing
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen, Mark Hughes
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sissejä ja pöhinää

En edes halua tietää kuinka monesti olen törmännyt tuohon sanaan sissimarkkinointi tässä hieman vajaan kolmen vuoden retkellä Tiimiakatemian kivisellä ja sokkeloisella polulla. Se on kortti, jonka joku vetää aina markkinointisuunnitelmaa tehdessä tai puhuttaessa yleensäkään markkinoinnista. Mutta miksipä ei – onhan se loistava keino suunnitella markkinointia. Kuitenkaan sitä ei mielestäni nähdä tarpeeksi suuressa kuvassa, vaan lähinnä pienenä muun markkinoinnin osana.

Tässä esseessä avaan sitä, kuinka tuoda sissimarkkinointia ja lisää pöhinää markkinointiin.

Sissimarkkinointi Tiimiakatemialla

Tuntuu vain siltä Tiimiakatemialla ei oikein ymmärretä, mitä tuo hieno armeijan metsäleirit mieleentuova markkinointitermi oikein tarkoittaa. Aina (pahoittelen yleistämistä) kun joku mainitsee sissimarkkinoinnin, sillä tarkoitetaan lähinnä itse askarreltujen flaiereiden autonikkunoihin levittämistyyppistä ratkaisua. No joo tämä on sissimarkkinointia, mutta tämä ei kuitenkaan ole sen syvin ajatus mitä tuo termi pitää sisällään.

Tässä esseessä avaan sissimarkkinoinnin ajatusmaailmaa ja sitä, kuinka meidän tulisi tuoda se meidän ajatteluumme pohtiessamme markkinointiamme.

Tulosta on se mikä ratkaisee

Sissimarkkinoinnin pääperiaate kaikessa yksinkertaisuudessaan on tulos. Tottakai – onhan se kaiken yritystoiminnan perusajatus. Tiivistettynä sissimarkkinoinnissa käytetään enemmän järkeä kuin rahaa.

Tulos muodostuu sauraavista asioista:

Tulos = määrä x suunta x laatu

Määrä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä kuinka paljon markkinoit. Se on siis mainosten määriä, flyereiden määriä, ihmisten määrää ja niin edelleen. Jos sinulla ei ole markkinointia ei sinulla ole tulostakaan.

Suunta tarkoittaa mihin ja miten kohdistat markkinointiasi. On turha toivoa tuloksia jos suunta on väärä ja et tavoita lainkaan potentiaalisia asiakkaitasi. Täytyy siis muistaa kohdistaa markkinointi oikeille ihmisille.

Laatu on luonnollisesti sitä, kuinka tehokasta ja hyvin toteutettua markkinointi on. Mikäli myyt kalliita hienoja design tuotteita tussilla kirjoitetuilla pelkän hinnan sisältävillä esitteillä, niin tulokset tuskin hipovat taivaita.

Sissimarkkinoinnissa siis panostetaan kaikkiin näihin mahdollisimman paljon. Yksinkertaisesti sanottuna sissimarkkinointi on siis markkinointia, jossa mahdollisimman pienellä sijoituksella pyritään saamaan mahdollisimman suuria tuloksia.

Miljoonia maksava mainoskampanja voi siis olla sissimarkkinointia, jos sen pääajatus säilyy tuloksen maksimoimisena suhteessa noihin sijoitettuihin rahamääriin. Esimerkiksi näillä miljoonilla tehdään todella paljon sosiaalisessa mediassa ja yleensäkkin vanhan koulukunnan mediassa huomiota herättävä kampanja. Tämä sitten noiden kautta moninkertaistaa yrityksen aikaansaaman näkyvyysarvon ja etenkin sen, kuinka paljon ihmiset siitä puhuvat toisilleen.

Sissimarkkinointia ei ole se, kun miljoonia tungetaan mainoksiin koko Suomen lehtiin ja televisio täyteen. Tämä on vain hakuammuntaa ilman suurempaa ajatusta tai edes päämäärää. Markkinointi on tekniikkalaji. Laatu korvaa siis määrän jälleen kerran.

Pöhinällä menestykseen

Buzz-marketing kirja korostaa Buzzin eli pöhinän merkitystä markkinoinnissa. Se on erittäin olennainen osa erityisesti sissimarkkinointia.

Ihmiset ovat sosiaalisia eläimiä ja he tarvitsevat järkeviä ja mielenkiintoisia puheenaiheita omiin keskusteluihinsa. Hyödyntämällä tätä ihmisten luontaista tarvetta, saadaan markkinoinnin tehokkuus moninkertaistettua suhteessa siihen asetettuun rahalliseen panokseen.

Pöhinää saa herkästi aikaan luomalla yllätyksellistä, hyödyllistä taikka ihan vain hauskaa sisältöä osaksi markkinointia. Tämä voi näkyä tekstinä, kuvana tai muuna sisältönä. Tärkeintä on, että ihmiset saavat sisällöstä puheenaiheita keskusteluihinsa. Kun tässä onnistutaan, lähtee markkinointi kasvamaan räjähdysmäisesti ihmisen kertoessa jutun toiselle ja tämä taas kertoo sitä monelle muulle tutulleen. Ja mikä parasta – suusta suuhun markkinointi on sitä kaikkein tehokkainta!

Ei ne kaupat vaan ne asiakassuhteet

Kaupat on ne mitä yritys tarvitsee. Tässäkin pätee “ei se määrä vaan se laatu” tyyppinen ajattelumalli. Voidaan ajatella, että yrityksellä menee hyvin, kun se tekee paljon kauppaa. Näinhän se on, mutta on muistettava myös se, paljonko yhden kaupan hankkiminen yritykselle maksaa. Tässä on se juju ja tätä pohtimalla päästään entistä syvemmälle sissimarkkinoinnin maailmaan.

Tulos ratkaisee – ei liikevaihto!

On aivan sama paljonko yritys liikuttelee rahaa itsensä läpi, sillä liikevaihto itsessään ei hyödytä muuta kuin yrityksen omistajien egon pönkittämistä. On aivan eri asia se, mitä viivan alle jää.

Sissimarkkinoinnissa painotetaan enemmän asiakassuhteiden määrää, kuin yksittäisiä kauppoja. Tavoitellaan siis mielellään geometristä eikä lineaarista kasvua. Etsitään siis tilaisuuksia useampiin ja suurempiin kauppoihin olemassaolevien asiakkaiden kanssa.

Uuden asiakkaan hankkiminen maksaa aina rahaa ja aikaa. Uusi asiakas on löydettävä tai yrityksen maksettava siitä, että on esillä siellä missä asiakas liikkuu. Tämän vuoksi kannattaa panostaa pitkiin asiakassuhteisiin ja pitämään vanhat asiakkaat tyytyväisenä. Tämä maksaa nimittäin taatusti vähemmän, kuin uuden hankkiminen. Toki uusienkin hankkimiseen on panostettava, mutta tällöin säkki ei aina tyhjene toisesta päästä, kun toisesta lapataan tavaraa sisään.

Mites meidän sissimarkkinointimme?

Näkisin, että akatemialla monille on kehittynyt pienien budjettien kautta varsin luova tapa käyttää hyväkseen sissimarkkinointia, mutta sen niin sanottu suuri kuva kannattaa myös sisäistää. Kaikessa toiminnassa on siis pyrittävä tuloksen kasvattamiseen, ei pelkkään liikevaihdon kasvattamiseen. Miksi emme siis vahvareissa mittaisi ennemmin tulosta, kuin liikevaihtoa?

Listaan tähän alle keinot, joita me tulemme miettimään erityisesti meidän Oma Messujen markkinoinnissa:

  • Markkinointibudjettia käytettäessä käytetään enemmän järkeä kuin rahaa.

  • Kuinka yhdistää kaikki käytettävät markkinointikanavat mahdollisimman tahokkaasti.

  • Kuinka luomme pöhinää ja saamme ihmiset puhumaan meistä sekä markkinoimaan meitä heidän huomaamattaan.

  • Mietitään kuinka maksimoida yhden asiakkaan tuoma tulos.

 

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!