Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissikomppania, ASENTO!

Kirjoitettu 18.11.13
Esseen kirjoittaja: Ilkka Hartikainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Ahh, tuo niin kuuluisa markkinointi muoto, tis… SISSImarkkinointi! Vihdoin sain aikaiseksi pureutua kirjan teoriaan perehtymällä itse siihen, eikä pelkästään huhupuheitten perusteella. Ja se kannatti! Kirja herätti paljon ajatuksia, mutta takerrun tässä esseessä yhteen pääpiirteeseen mikä jäi eniten mieleen ja se on rohkeus.

 

Kirjassa tuodaan useasti esille se, että miten tärkeää on olla rohkea markkinoinnissa. Voisi jopa sanoa että se on sissimarkkinoinnin tärkein kulmakivi! Ajatellaan rohkeasti sen kuuluisan laatikon ulkopuolelta ja myös tehdään näin! No mitäpä tämä sitten käytännössä tarkoittaa? Ja miksi näin kannattaa sitten tehdä?

 

Suurin osa tämän päivän markkinoinnista on massamarkkinointia eli markkinan näkyvyys on suuri. Laitetaan palamaan satojatuhansija euroja sen takia, että mahdollisimman moni ihminen näkisi mainoksen. Tässä on massamarkkinoinnin suurin ongelma. Tehohyötysuhde on mitätön! Pahin esimerkki (perustuu täyteen faktapohjaiseen kuulopuheeseen) on se, että BMW markkinoi uutta automalliaan niin kovalla budjetilla, että se olisi voinut antaa ilmaiseksi markkinoitavat automallit kohderyhmälle joka realistisesti olisi edes voinut olla ostajia. Onko tässä nyt sit mitään järkeä? Tuhlataan niin paljon rahaa että myyntimiehet joutuvat laikka punasena myymään jotta pääsisivät edes +-0 tilanteeseen! Kuinka sitten sissimarkkinointi olisi parempi vaihtoehto?

 

Sissimarkkinoinnissa kulut pyritään pitämään mahdollisimman alhaalla ja kuitenkin vaikuttaa suoraan kohderyhmään mahdollisimman tehokkaasti. Hyvä esimerkki tästä on ruotsalainen polkupyöräliike, joka kävi laittamassa kaupungilla parkkeerattuihin polkupyöriin kuntoarviot ja tarjouksen pyörän huollosta. Tällä keinoin liike nosti tuntuvasti liikevaihtoansa vuoden hiljaisempana aikana ja saivat todella paljon huomiota. Tässä kyseisessa kampanjassa kulut olivat todella pienet ja markkinointi tehosi huomattavasti paremmin kuin esimerkiksi perinteinen lehtimainos.

 

Mitenkä sitten rohkeus liittyy tähän kaikkeen. Yrittäjältä/markkinoijalta tarvitaan tietynlaista rohkeutta lähteä toteuttamaan ennen tekemätöntä markkinointia. Rohkeutta edes ajatella laatikon ulkopuolelta. Miksi toteuttaa aina samanlaista markkinointia kuin kaikki muutkin? Miksi pitäisi kerätä ensin kymmeniätuhansia euroja rahaa jotta saadaan nimi kuuluviin? Samalla tavalla voi miettiä kuinka lähestyä omaa kohderyhmäänsä huomattavasti halvemmalla, mutta siltikkin puhuttelevalla tavalla. Eli tarvitaan jälleen rohkeutta herättää tunteita! Vaikka päätyisimmekin tekemään lehtimainoksen, jos se ei herätä rakkautta tai edes vihaa kuluttajissa, se on ollut silloin mitäänsanomaton ja sekoittunut massaan. Etenkään ei pidä pelätä sitä että ihmiset suuttuvat markkinoinnista! Kirjassa esitettiin tutkimus jonka mukaan markkinointi joka herättää vihastusta herättää myös rakastusta, eli kärjistettynä mitä enemmän porukka suuttuu mainoksesta niin myös rakastuu. Tässäkin tietysti on hyvä käyttää maalaisjärkeä eikä lähde suututtamaan koko Suomea siinä toivossa että suurin osa ruotsalaisista rakastuu.

 

Mutta kun miettii syvemmässä mittakaavassa kirjassa puhutusta rohkeudesta herättää tunteita, niin samahan myös pätee muissakin asioissa, kuten esimerkiksi ihmissuhteissa. Jos yrität miellyttää kaikkia, et silloin herätä tunteita, joten sekoitut massaan. Mutta jos joku suutahtaa sanomillesi, silloin myös (toivottavasti) joku myös rakastuu sanomisiisi. Ja tämä on hyvä muistaa silloin kun lähtee esimerkiksi seminaareihin kontaktoitumaan. Kun miettii monta kertaa suuret johtajat tapaavat uusia ihmisiä, niin ne ihmiset jotka jäävät heille mieleen on niitä jotka herättävät jompaa kumpaa tunnetta. Ja mitä enemmän olet aiheuttanut tunnetta, sitä suuremmalla todennäköisyydellä he tulevat ajattelemaan sinua jossain tilanteessa ja saattavat jopa suoda sinulle jotain töitäkin! Mutta maalaisjärjen käyttö on myös suositeltavaa tässäkin asiassa.

Akatemialla myös kannustetaan rohkeuteen. Perskules, synnyttäähän se ROHKEITA tiimiyrittäjiä! Ja mikäpä parhain muoto kehittää omaa rohkeutta on kuin sissimarkkinointi!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!