Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarakkinointi

Kirjoitettu 12.12.13
Esseen kirjoittaja: Maiju Schreck
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sissimarkkinointi

On muuten silmäänpistävä kansi tällä kirjalla. Luin kirjaa lentokoneessa ja huomasin kun vieressäni istuva mies katseli uteliaana. Hän ei varmaan nähnyt tekstiä, mitä kannessa luki joten ajattelin, että laitan kirjan sen verran näkyville jotta hän voi vilkaista otsikkoa käydessäni vessassa. Palatessani vessasta hän alkoi juttelemaan minulle ja rupattelimme koko loppu lentomatkan.

Siinäkin on vissiin käytetty Sissimarkkinointia.

(Kuvahan on New Yorkista, Racquet Club kuntosalin Sissimarkkinointi kampanjasta)

Sissimarkkinointi VS Massamarkkinointi

=

Järki VS Raha

Tyypillisiä sissimarkkinointi tempauksia ovat flash mob-tanssit, päräyttävät taideteokset tai mainokset, sekä ei-tyrkyttävä myynti ja markkinoiti suoraan asiakkaille. Yksi asia yhdistää näitä kolmea ja kaikkia muitakin sissimarkkinoinnin keinoja:

Sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat maksimituloksia minimipanoksin.”

-Jay Conrad Levinson, Sissimarkkinoinnin isä


Elämme maailmassa joka on täynnä mainoksia, ja joudumme kestämään niitä joka päivä. Olemme niin tottuneita niihin, että osaamme suodattaa tuon liibalaaban ympäriltämme. Se mitä suodatamme on massamarkkinointia. Sissimarkkinoija yrittää nuosta tuolta massasta, herättää huomion kuluttajissa. Ja huomiotahan herätetään mitä erikoisemmilla tavoilla, koska kilpailu on kovaa.

Jotta huomiota herätettäisiin, täytyy tehdä asiat eritavalla kuin muut. Ja tämä erilainen tapa ei tule aina miellyttämään kaikkia. Ja tämähän on sissimarkkinoinnin idea. Vaikka vain 5% Intian väestöstä ei pitäisi markkinoinnista, taikka tuotteesta. Tulisi tästä 5 % yhteensä 61040017 intilaista, jotka pitäisivät taikka rakastaisivat sitä. Sissimarkkinoijan idea ei ole miellyttää massaa, vaan segmentoida tarkasti potentiaallinen asiakaskunta ja kohdentaa markkinointinsa heihin. Ja toteuttaa markkinointi mahdollisimman pienellä rahalla.

Sissimarkkinoinnin tarkoituksena on aina lisätä myyntiä ja sen myötä kasvattaa katetta. Ei niinkään kasvattaa liikevaihtoa. Sissimarkinoija hakee pitkäaikaisia asiakassuhteita, ei hetkittäistä buumia rahavirtaan. Tässä eräs esimerkki, josta sain kuulla ystävältäni sissimarkkinoinnista puhuessani. Etsin artikkelin netistä. Englanniksi sissimarkkinointi on guerilla marketing.

Cell phone theft is a problem in Romania; in fact, a cell phone is stolen there every two minutes. You can insure your phone against loss with a company; but many don’t think they need to. So one of those insurers, Vodafone, hired some professional pickpockets—not to steal phones, but to slip flyers into people’s pockets, purses, and bags.

It’s this easy to steal your phone,”

read the flyers.

Insure your phone at Vodafone.”

Ja tämä on minusta yksi päräyttävimpiä sissimarkkinointi kamppanioita, joista olen kuullut ja lukenut.

Dynaamiaan sissimarkkinointia…?

Minkälaisin ottein Dynaamia, nuori Osuuskunta voisi lähteä tekemään sissimarkkinointi kampanjaa?

Tilannehhan on nyt se, että tiimiläiset ovat keskinkertaisella menestyksellä kierrelleet potentiaalisia asiakkaita perinteisellä asiakaskäynti-tekniikalla.

Tulosta on syntynyt jonkinverran, muttei todellakaan tarpeeksi. Verrattaessa muihin tiimeihin, olisi pitänyt tähän mennessä saada jo aikaiseksi paljon enemmän. On aloitettava käyttämään järeämpiä aseita, kunnon DYNAMIITTIA!

Sissimarkkinointi kampanja sopisi loistavasti Dynaamialle: meillä ei ole rahaa, mutta onneksi olemme nuoria, mielikuvituksellisia, emmekä vielä kaavoihin kannistuneita! Ja meillä ei ole hirveästi menetettävää, vaikka kokeilumme ymmärrettäisiinkin vähän väärin.

Ensin meidän täytyisi päättää kenelle haluaisimme tehdä, mitä ja miksi? Sissimarkkinointia ei kannata tehdä ”massalle”, eli tarkkaan segmentointi olisi tärkeää.

Markkinointitutkimus etukäteen, ja mahdollisten kilpailijoiden kartoitus on myös tärkeää – siitäkin voi tehdä markkinointikampanjan. Niin kuin kirjan sivulla 40 esimerkissä: Samaisessa jo pidemmän aikaan toiminut parturi sai kilpailijan, uudesta, vastapäätä rakennetun ostoskeskusta. Ostoskeskuksen parturi teki mainoksen ostoskeskuksen eteen jossa luki:

Meillä hiustenleikkuut 6 Dollarilla”.

Aiemmin paikalla ollut parturi pystytti pian kyltin parturinsa eteen:

Korjaamme 6 Dollarin hiustenleikkuut”.

Kilpailijoilta saa, ja kannattaakin ideoida markkinointi kikkoja. Ideoista vaan kehittelee sitten oman näköisensä, sekä tekee toteutuksesta huomattavamman kuin kilpailijoilla.

Sissimarkkinoin kirjassa monia esimerkkitapauksia, joista monista sai paljon ideoita markkinoinnin kehittämiseen Dynaamiassa sekä projekteissa. Käytäntöön noista haluaisin viedä Bauhaus palauta joulukuusi tammikuussa – saat 10€ lahjakortin – tempauksen. Se oli halpa, helpotti asiakkaan ongelmaa sekä lisäsi muuta myyntiä. Vaikka joulukuuset myytiin pienellä katteella, Bauhaus sai paljon positiivista julkisuutta. Itse haluan toimia joskus sellaisessa projektissa, jossa asiakas hyötyy sellaisella tavalla, mitä ei ole aikaisemmin ollut.

Tai vetää sellaisen tempauksen, että projektini mainittaisiin kymppiuutisissa taikka Helsingin Sanomissa.

Siinä on minun kevään 2014 tavoite.

Eli uutiskynnystä uhmaamaan!!!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!