Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 23.03.20
Esseen kirjoittaja: Samuli Ala-Kasari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miten jäädä ihmismieliin markkinoinnissa? Kilpailu on lähes alalla, kuin alalla kiivasta, joten jollakin tapaa on osattava erottautua. Usein asiakkaidemme kanssa keskusteltaessa pohdiskellaan mitä erilaisempia ideoita markkinointiin. Varsinkin pienempien yritysten ei ole järkevää lähteä huutokilpailuun ja massamarkkinointiin isompien toimijoiden kanssa vaan keskityttävä kohdentamaan markkinointia tarkemmin ja kustannustehokkaammin.

Päätinkin lukea Jari Parantaisen Sissimarkkinointi kirjan ihan vain siitä syystä, josko sieltä löytyisi mahdollisesti jotain hauskoja tempauksia, jota voisi jalostaa omille asiakkaille. Monet meidänkin asiakkaistamme haluavat tehdä asioita erilailla.

Sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillistä markkinointia, joka tuottaa menestystä pienin taloudellisin panoksin. Sissimarkkinointi saa olla provosoivaa, jopa suututtaa joitakin ihmisiä, mutta tässäkin tapauksessa taloudelliset hyödyt ja brändikuva saavat nostetta. Sissimarkkinointikampanjoissa saattaa koitua aluksi kuluja tai pienimuotoisia ongelmia, mikäli rikkoo lakia. Esimerkiksi viimeisin muistamani ja varsin merkittävä sissimarkkinointitempaus on case Makia. Tapauksessa Makiaa syytettiin törkeästä plagioinnista, jossa olisi käytetty pursiseuran logoa ilman suostumusta (https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8227a0f7-b3f2-413c-bbfa-3ef3e15d5dc2). Tapahtuko tapahtuma tarkoituksella vai vahingossa, sitä en osaa sanoa, mutta Makia saavutti varmasti suuremman taloudellisen hyödyn mitä joutui maksamaan sakkoja tässä tapauksessa. Ainakin uskaltaisin veikata, että päämedioiden etusivujen mainospaikat eivät ole täysin ilmaisia.

Sissimarkkinoinnissa sisäänheittotuotteella ja sen katteella ei ole mitään merkitystä, kunhan se johtaa jatkokauppaan. Tässä tapauksessa usein kuluttajat vaativat jotain taloudellista ja uskottavaa hyötyä. Kuten tiedämme suomalaiset ovat ämpärikansaa. Itsessään ämpäri ei ole kovin hintava investointi ostaa itse, mutta saadessaan sen ilmaiseksi se silti liikuttaa ihmisiä. Kuvittele investoivasi ämpäreitä 100 kappaletta avatessasi uutta myymälää. Väittäisin, että tuoton mitä sinä päivänä saat ovat moninkertaiset ämpäreiden ostoon nähden.

Reseptikirjaprojektissamme olemme pohtineet myös sissimarkkinointinäkökulmaa. Kuinka ensinnäkin voisimme herättää median huomion ja saada ilmaista mainostilaa vegaaniselle reseptikirjalle. Pohtimamme ideat vaativat usein hieman uskallusta. Voisiko esimerkiksi ilmaista radiomainostilaa saada, jonkun radiokanavan aamun livelähetyksessä kävellessä heidän lasikoppinsa eteen kirja ja isobanneri kädessä tekstinä ’’syökää vegepaskaa’’. Veikkaisin, että tämä voisi aiheuttaa paljon hilpeyttä studiossa, mutta tietysti onko se kirjamme arvojen ja vision mukaista?

Toinen mahdollinen tempaus olisi ilmainen ruuan maistatus, jossa ihmiset saisivat alennuskoodin maistelun jälkeen. Ruoka varmasti maistuu hyvälle ja osa ihmisistä varmasti haluaisikin valmistaa samanlaista ruokaa myös kotona. Vielä kun lisänä ohjattaisiin ihmiset kirjan ravintolaan ilmaisen kahvikupin voimalla saisi ravintolakin varmasti lisää liikevaihtoa. Itse ainakin, jos pidän ruuasta usein voisin haluta sitä lisää.

 

Sissimarkkinoijan yhdeksän miinaa:

  1. Et lähetä riittävästi viestejä.
  2. Viestisi ei tavoita asiakastasi.
  3. Asiakkaasi ei huomaa viestiäsi.
  4. Asiakkaasi ei usko viestisi kuuluvan hänelle.
  5. Asiakkaasi ei ymmärrä viestiäsi.
  6. Asiakkaasi ei tunnista tarvettaan.
  7. Asiakkaasi ei usko ratkaisuusi.
  8. Asiakkaasi on liian vaikea ostaa.
  9. Asiakkaasi ei reagoi viestiisi.

 

Sissimarkkinointikirja julkaistu vuonna 2005. Oli hauska huomata ajoittain, kuinka yksinkertaistetusti joitakin markkinoinnin sisällöt kerrottu. Uskaltaisin väittää, että tänäpäivänä kirjoitettu sissimarkkinointikirja voisi olla sisällöltään hiukan erilainen. Yksi mieleenpainuvimmista jutuista kirjoissa oli muuttuneesta maailmasta ettei asiakkaasi huomaa viestiäsi. Kirjassa kerrotaan, että informaatiotarjonta on kasvanut 40-kertaiseksi 1960-luvulta vuoteen 2005. Voisin kuvitella, että tarjonta on kasvanut vieläkin kovemmin 2005 vuodesta tähän päivään. Lisäksi kirjassa puhuttiin, että ihmiset antavat mainokselle vain 2-3 sekuntia armon aikaa. Tämän päivän nuoret sukupolvet eivät anna armoa edes tämänvertaa. Tänäkin päivänä on keskityttävä mainoksen aloitukseen.

Kuitenkin itse markkinoinnin perusteet ovat pysyneet hyvin samanlaisina ja samojen ongelmien kanssa markkinoinnissa pyöritään. Tällä hetkellä elämme korona-aikaa. Meille aika on sillälailla arvokasta, että emme ole samanlaisessa hätätilassa kuin muut yritykset. Veikkaisn kuitenkin, että tulevan korona tulee vaikuttamaan myös meidän asiakashankintaan. Erityisesti kesää ajatellen, jolloin haluan myös työllistää itseni yrityksemme kautta tulee asiakashankintaan lisähaaste. Yritykset haluavat kassansa kuntoon ja haluavat vain saada töitä, kuten myös me. Tähänasti asiakashankinta ja myynti on sujunut kivasti, mutta entäpä jos kikat loppuisivat, mikä olisi viimeinen oljenkorteni?

Miten voisi siis erottautua myös tässä tapauksessa? Itse olen huomannut työnhaussa, että kävelemällä rohkeasti vain toimistoon sisään ja esittäessäni asian minusta jää positiivinen muistijälki. Joona kehitti omaan kesäprojektiinsa puskamestareille kirjetempauksen. Ehkä voisin itsekin kokeilla samanlaista kirjetempausta, jossa tarinallistaisin osaamistani ja esittelisin toimintaamme. Kirje kohdennettaisiin nimenomaan suoraan päättäjälle ja harvemmin päättäjä jättää kirjeen hänen nimellää avaamatta. Tietyn ajan perään voisin itse olla yhteydessä heidän suuntaan, jolloin uskoisin että he muistaisivat minut.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!