Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 31.03.20
Esseen kirjoittaja: Aleksi Luukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat maksimituloksia minimipanoksin”

Näillä sanoilla käsitteen alkuperäinen keksijä Jay Conrad Levinson kuvaili sissimarkkinointia lyhyesti ja ytimekkäästi. Jari Parantaisen kirjoittama kirja ”sissimarkkinointi” sukeltaa markkinoinnin maailmaan ja ilmiöihin. Kuitenkin hieman erilaisella kulmalla, kuin aivan tavallinen markkinointi. Sissimarkkinoinnin idea on käyttää rahan siasta mielikuvitusta, aikaa ja energiaa. Sissimarkkinoijan asiakas on aina ihminen eikä yritys tai organisaatio.

Nappasin kirjan lukuuni, koska monet akatemialaiset ovat kehuneet sitä ja markkinoinnista on aina hyvä oppia jotakin uutta. Kirja oli mielestäni hyvä, mutta loppua kohti se hieman toisti itseään.

Yksi loistava tapa tehdä markkinointia on kysellä vanhoilta asiakkailta, että miksi he ostivat kyseisin tuotteen tai palvelun. Tämän mahtavan oivalluksen luin kirjasta, kun muotoilutyynyjä valmistava yritys kysyi asiakkailtaan, että miksi he olivat ostaneet tyynyn. Moni kertoi syyksi niskakivut tai unettomuuden. Nämä olivat seikkoja, joita valmistaja ei ollut ottanut huomioon markkinoinnissa. Kun he tämän jälkeen alkoivat markkinoida tuotetta näillä kulmilla, myyntiluvut kasvoivat yli kymmenkertaisiksi. Mielestäni nerokas, halpa ja toimiva tapa tehdä markkinointia, sekä pitää yhteyttä vanhoihin asiakkaisiin. Uskon, että tätä tapaa voi hyödyntää lähes jokaiseen tuotteeseen tai palveluun.

Suunnittelu työ vaatii aikaa ja älyä

Kirjassa nousee monta kertaa esille se fakta, että hyvä mainos yleensä vaati paljon laadukasta suunnittelua. Asiakkaat näkevät aina vain valmiin tuotoksen mikä on vain keihään kärki siitä työstä, mikä tuotoksen eteen on tehty. Olen itsekin vasta akatemian aikana havahtunut siihen, että kuinka paljon aikaa menee eri projektien suunnitteluun. Monesti suunnittelu työ vie yllättävän paljon aikaa. Prosessi on kuluttava, koska melkein aina pitää keksiä jotain uutta. Markkinointi usein on sitä, että luodaan, jollekin tuotteelle/palvelulle uusia tapoja erottua massasta.

Akatemialla yksi suuri oppimisen työkalu on innovointi synnytykset asiakkaille. Näissä synnytyksissä luodaan asiakkaan toimeksiannon mukaisesti uusia näkökulmia ja ideoita asiakkaan ongelmaan. Usein asiakas haluaa uusia työkaluja ja ideoita markkinoinnin ja myynnin buustaukseen. Vaikka nämä synnytykset yleensä kestävät vain 8h, ovat ne ainakin itselleni melko kuluttavia. Tämä johtuu juuri siitä, että se vaatii todella paljon ajatustyötä, kun pitää keksiä jotain uutta. Tai ei sen aina tarvitse olla kokonaan uutta, mutta edes jotain erilaista, jotain millä erottua, jotain mitä ei ainakaan siinä yrityksessä ole aiemmin kokeiltu. Meidän tiimimme on tehnyt muutamia synnytyksiä asiakkaille ja ne ovat menneet mielestäni hyvin ja kehitystä tapahtuu, joka kerta. Yksi asia kuitenkin mitä huomaan miettiväni on juuri se, että älyääkö asiakas lopputuotoksen perusteella, että miten paljon oikeasti panostimme tähän. Lopputuotos on monesti vain se murto-osa päivän ideoista ja siihen on kerätty vain ne parhaimmat ja pisimmälle jalostetut ideat. Yleisesti olemme saaneet hyviä arvosanoja synnytyksistä, joten asiakas on yleensä pitänyt lopputuotoksesta, mutta silti mietin aina sitä, että onko tässä nyt riittävästi uusia asioita ja innovaatioita.

Myös monet muut projektit vaativat paljon ajattelutyötä ja suunnittelua. Yksi asia, mihin itse aion panostaa jatkossa enemmän, on se, että huomioin myös suunnitteluun menevät työtunnin siinä vaiheessa, kun lähetän tarjousta asiakkaalle. Tällä hetkellä opettelen videoiden kuvausta ja editointia. Olen huomannut, että laadukas käsikirjoitus ja suunnitelma on isossa roolissa, kun asiakkaalle lähdetään laatimaan uutta videota. Yksi lisäarvon tuottaja, kun tuotteistamme videoita voisi olla esimerkiksi se, että teemme asiakkaalle käsikirjoituksen ilmaiseksi. Näin asiakas tietää, että käytämme suunniteluun työtunteja ja hänelle tulee hyvä fiilis siitä, että haluamme tehdä hänelle ilmaiseksi valmiin video idean. Tämä toivottavasti johtaa siihen, että hän haluaa myös ostaa videon meiltä.

Tuotteistaminen

Kirja sai minut pohtimaan moneen kertaan, että kuinka markkinoinnissa täytyy rajata tuote/palvelu todella suppeaksi. Lausahdus ”Kaikille kaikkea on ei mitään kenellekään” osuu tähän aiheeseen loistavasti. Olen itsekin kuullut asiasta puhuttavan paljon, mutta jotenkin vasta viime aikoina olen havahtunut siihen, että kuinka totta se onkaan. Esimerkiksi on periaatteessa aivan turhaa sanoa asiakkaille, että me teemme videoita. Se on niin laaja asia, että ei ihmisillä ole siihen mitään tarttuma pintaa. Videot pitää tuotteistaa kunnolla niin, että asiakkaan on helppo tarttua siihen. Yksi loistava esimerkki videoiden tuotteistamisesta on HEIMO FILMS niminen yritys Tampereelta. He ovat entisiä Pro-akatemian opiskelijoita. Luulin ensin, että he tekevät vain videoita kaikille, mutta heidän nettisivuillaan lukee ensimmäisenä, että he haluavat auttaa kasvuyrityksiä kohti tavoitteitaan videoiden avulla ja, että he ovat erikoistuneet työnantajabrändin viestintään. Todella hyvin tuotteistettu paketti mielestäni ja asiakkaalla on siihen heti tarttuma pintaa. Tällä hetkellä maapallolla jyllää COVID-19 virus ja olemme myös akatemialla siirtyneet etätyöskentelyyn. Monet kuvauskeikkamme tältä keväältä on siirtynyt tai peruuntunut, joten tämä olisi siinä mielessä loistavaa aikaa tuotteistaa omia palveluitamme paremmin.

Asiakkaat myös helposti tunnistavat tuotteen, jota ei ole kunnolla tuotteistettu. Yksi selkeä merkki siitä, että tuotetta ei ole tuotteistettu kunnolla on se, ettei myyjä itsekkään tiedä tarkkaa hintaa vain alkaa selitellä jotain ympäri pyöreitä. Tämä kohta kirjasta osui kyllä kiperästi omaan nilkkaan. Olimme tiimiläiseni kanssa tammikuussa asiakastapaamisella ja neuvottelimme uudesta mainosvideosta. Kun hän kysyi hintaa, mumisimme molemmat jotain epämääräistä ja lopulta sanoimme että, ”no 300-500€ riippuen pituudesta ja kalustosta jne” Veikkaan, että emme jättäneet siinä tilanteessa asiakkaalle kovin ammattimaista kuvaa ja itseäni ainakin hiukan hävetti tapaamisen jälkeen, että miksi ei vain sanottu suoraan hintaa. Onneksi saimme kuitenkin videon myytyä ja saimme vielä jatkokauppaa eli ei se tapaaminen nyt aivan reisille mennyt. Ja totuus toki on myös se, että videoita tehdessä moni asia vaikuttaa hintaan, mutta kyllä meidän jo siinä vaiheessa olisi pitänyt tuotteistaa pakettimme paremmin. Uskon myös, että hintapyyntö voi olla hieman korkeampi, jos yritys on käyttänyt aikaa siihen, että se on räätälöinyt muutamat napakat ja selkeät paketit ja tuotteistanut palvelunsa oikein.

 

Kirjan loppupuolella avataan enemmän sitä, että miten yrityksessä käynnistetään sissimarkkinointi. Kirja antaa myös ohjeita yrittäjille, että mitä heidän kannattaa itse tehdä ja mitkä asiat kannattaa ulkoistaa muille. Kaikki mekaaninen työ kuten kirjanpito, siivoaminen, raporttien koodaaminen ja Powerpoint pohjien suunnittelu kannattaa kirjan mukaan ulkoistaa muille, ellei sitä itse halua tietoisesti tehdä harrastus mielessä tai terapiasyistä. Kirja kehottaa ennemmin keskittymään johtamiseen tuotteistamiseen ja myymiseen. Itse olen ainakin jossain määrin samaa mieltä. Yrittäjän tehtävä on ennen kaikkea johtaa ja pitää huoli, että asiat menevät eteenpäin. Toki raha on varmasti ainakin alussa tiukassa ja melkein joka asiassa pystyy säästämään tekemällä kaiken itse, mutta pitkällä tähtäimellä se ei välttämättä ole viisasta. Ammattilaisten tekemät ovat kuitenkin aina laadukkaampia ja niistä välittyy myös ammattimainen kuva asiakkaalle. Tärkeintä on kuitenkin jäädä asiakkaiden mieliin ja jatkokauppa on aina lähempänä, kun oman yrityksen visuaalinen ilme, brändi ja muut tekijät ovat viimeisen päälle kunnossa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!