Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 23.01.13
Esseen kirjoittaja: Sonja Virkkunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Oi sissimarkkinointi! Paljon Akatemialla puhuttu ja syvästi rakastettu. Sisäinen hipsterini yritti kaikin voimin estellä minua tarttumasta kirjaan ”kun kaikki muutkin on lukenut sen ja hehkuttaa”. Uteliaisuus kuitenkin vei voiton. Niin ja pihi puoleni, joka haluaa säästää projektien markkinointikuluissa jos vain mahdollista.

 

Seuraa markkinointikampanjasi tuloksia

 

Myös sissimarkkinoinnissa on tärkeää seurata tuloksia. Sissimarkkinointiin turvaudutaan silloin, kun budjetti on pieni. Silloin ei myöskään ole varaa tuhlata rahaa tehottomaan markkinointiin. Luo mittarit joilla mittaat tuloksia. Luo sellaisia markkinoinnin keinoja, jotka ovat helposti mitattavissa.

 

Massamarkkinoija alkaakin helposti jahdata toissijaisia tavoitteita, kuten palkintoja kansainvälisistä kilpailuista. Mutta niitä myönnetään harvoin sillä perusteella, miten tuloksekasta markkinointi on ollut”. Palkinnot ovat usein keskiverto ihmisille. Markkinoinnissa on toki tärkeää se, että se vetoaa koko kohderyhmäänsä. Keskinkertaisella markkinoinnilla et tee kuitenkaan mitään, koska et erotu joukosta. Hyvä sääntö on tämä: ”Hyvä markkinointi ihastuttaa, mutta myös vihastuttaa”.

 

Julkisuus ei näy suoraan myyntitilastoissa.

 

Myönteisestä maineesta on tottakai usein hyötyä, mutta pelkkä tunnettuus ei riitä. Nämä seuraavat asiat vaikuttavat myös ostopäätökseen:

 

  • valikoimastasi löytyy hänelle tarkoitettu tuote tai palvelu
  • tuotteesi todella ratkaisee jonkin hänen ongelmansa
  • hänellä on rahaa/rahoitus ostokseensa
  • tarjontasi on kilpailijoihin nähden kilpailukykyistä
  • hänellä on (johtajan tai puolison) lupa ostaa
  • hintasi vaikuttaa hyötyyn nähden kohtuulliselta
  • hän tarvitsee ratkaisuasi juuri nyt
  • ostaminen on riittävän helppoa
  • ostamisen riskit tuntuvat vähäisiltä

 

Massamarkkinoijat tuhlaavat rahaa !

 

Monissa yrityksissä markkinointibudjetti kulutetaan vuodesta toiseen täysin samoihin markkinoinnin keinoihin. Tuloksia ei osata mitata, tai niitä ei viitsitä mitata ja rahat valuvat kankkulan kaivoon.

Sissimarkkinoija on fiksu ja keksii keinon, jolla markkinoida edullisesti. Jopa ilmaiseksi.

Kirjassa oli esimerkki siitä, kun pyöräkorjaamo oli jakanut ihmisten pyöriin lomakkeita, joihin oli eritelty pyörän viat ja liitetty pyöräkorjaamon osoite. Kampanja oli menestys, eikä siihen tarvinnut sijoittaa miljoonia. Miksi siis tuhlata rahaa tehottomiin mainoskampanjiin kun voi keksiä jotain uutta ja edullista?

 

Kun palautat kuusen joulun jälkeen, saat 5€ arvoisen lahjakortin liikkeeseemme

 

Väliotsikon esimerkkiä on sovellettu hyvin tuloksin käytäntöön, erään liikkeen kuusenmyyntikampanjassa. Aiomme itse käyttää samaa ideaa vauvamessuilla. Annamme asiakkaille pääsylipun hintaisen edun jonkin yhteistyökumppanin kautta, ja näin messuvieraat hyötyvät tuplasti messuvierailusta! Se voi olla lahjapussi ovella, tai jokin alennus/lahjakortti niinkuin kirjan esimerkissä.

 

Lopuksi

 

Mielestäni Sissimarkkinointia oli kiva lukea, koska siinä oli paljon käytännönläheisiä esimerkkejä sissimarkkinoinnista. Kuitenkin tuntuu, että kaikki Parantaisen kirjat on hyvin samanlaisia ja hänen monta teosta jo lukeneena, en saanut tästä paljoa uutta tietoa irti.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!