Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 22.02.13
Esseen kirjoittaja: Meri Metso
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Tiimiakatemialla jaksetaan muistuttaa siitä, kuinka tärkeää on lukea oikea kirja oikeaan aikaan. Päätin hyödyntää tätä ohjetta ja tartuin Jari Parantaisen kirjoittamaan Sissimarkkinointi –kirjaan. Minulla on tällä hetkellä meneillään projekti, jonka päämääränä on paitsi lisätä erään Jyväskyläläisen yökerhon tunnettavuutta, mutta myös parantaa vähäistä mainontaa ja markkinointia. Kirja ei ollut laisinkaan hullumpi valinta, ja muiden puheet hyödyllisestä ja opettavaisesta kirjasta pitivät paikkansa.  Sissimarkkinointi tarjoaa paljon käytännöllisiä esimerkkejä , joita on helppo soveltaa omaan toimintaan.

Sissimarkkinointi –termi oli minulle ennestään vieras käsite, mutta kirjan luettuani pystyn toivottavasti hyödyntämään tätä oivaa markkinointityyliä, jonka ensisijainen tavoite on tehdä hyviä tuloksia pienellä budjetilla. Muut markkinoijat käyttävät suuret määrät rahaa markkinointikampanjoihin, kun taas sissimarkkinoija investoi ennen kaikkea aikaansa, energiaansa ja mielikuvitustaan.

 

Suurimmat erot sissimarkkinoinnin ja perinteisen markkinoinnin välillä:

 

  1. Sissimarkkinoija etsii tilaisuuksia useampiin ja suurempiin kauppoihin olemassa olevien asiakkaidensa kanssa.”
  2. Sissimarkkinoija etsii mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä kilpailijoidensa kanssa, sekä toimii asiakkaansa eduksi, vaikka se aiheuttaisi hänelle itselleen lyhyen aikavälin tappioita.”
  3. Sissimarkkinoija yhdistää useita markkinoinnin menetelmiä tehokkaiksi kokonaisuuksiksi.”
  4. Sissimarkkinoija keskittyy laskemaan, montako asiakassuhdetta hän on luonut kauppojen määrän sijasta.”
  5. Sissimarkkinoija hyödyntää tekniikkaa kaikin tavoin, koska se on helppokäyttöistä ja edullista.”
  6. Sissimarkkinoija työskentelee lähellä myyntiä.”
  7. Sissimarkkinoija etsii asiakkaan ongelman – ja ratkaisee ne.”

 

Perinteinen markkinoija toimii suurimmassa osassa tilanteita juuri toisinpäin, kuin sissimarkkinoija. Tässä kohtaa mieleeni nousi kysymys siitä, että kuka enää edes haluaa käyttää perinteisiä markkinoijan keinoja, kun valittavana on innovatiivisia, asiakaslähtöisiä ja edullisimpia vaihtoehtoja?

 

Sissimarkkinointikampanja

Yksi parhaimmista esimerkeistä sissimarkkinoinnin hyödyistä on kirjassa esitettävä New York Health and Racquet Clubin sissimarkkinointikampanja. Kampanjassa miehet pudottivat farkut nilkkoihinsa ja naiset nostivat minihameitaan samalla pyllistellen keskellä kaupungin vilkkainta asemaa. Heidän alushousuihin oli painettu kyseisen kuntosalin mainos, joka mainosti uutta jumppaohjelmaa. Ohjelma oli suunnattu Jennifer Lopezin pyllyä ihannoiville naisille, jotka halusivat itselleen samanlaisen. Mainoskampanja sai medialta valtavan huomion, jonka ansiosta kuntosali sai julkisuutta käytännössä ilmaiseksi! Esimerkissä tulee esille se, mitä sissimarkkinointi on parhaimmillaan – huomiota herättävää ja ilmaista ja vieläpä hauskaakin. Itse haluan käyttää juuri näitä koppeja markkinointia ja mainontaa suunnitellessani.

 

Tuotteistus

Palvelun tuotteistaminen tuli ajankohtaiseksi, kun juhlapalvelu Bravuur päätti osallistua Jyväskylän Hää- ja Juhlamessuille. Aivan kuten Parantainenkin kirjassaan toteaa, on palvelun markkinointi usein vaikeampaa, kuin tavaran.  Sissimarkkinoijalla on kuitenkin tähänkin ratkaisu: tuotteista palvelu ensin, markkinoi vasta sitten.

”Tuotteistajan tärkein tavoite on muokata palvelusta, hyödykkeistä tai niiden yhdistelmistä markkinointi- ja myyntikelpoinen täsmäratkaisu asiakkaan polttavaan ongelmaan.”

 

Kirjan ja Bravuurin tuotteistamisen ansiosta olen saanut kokonaisvaltaisen kuvan tuotteistamisen hyödyistä ja siitä, miten palvelua on helpompi myydä asiakkaalle jos ensin itsellään on tarkka mielikuva omasta palvelusta ja sen tarjonnasta.

 

Tuotteistamisen koppeja:

1. Asiakaspalautteiden tärkeys ja niiden hyödyntäminen > tee aina edellisestä versiosta hiukan parempi.

Kevääksi ja kesäksi Bravuurille on buukattu paljon hääkeikkoja, joista toivomme saavamme paljon palautetta niin avioparilta kuin vierailtakin, jotta voimme kehittää palveluamme paremmaksi ja asiakkaiden toiveiden mukaiseksi.

2. Kun tuotteistaa palvelun, joutuu samalla määrittelemään myös palvelun sisällön, jonka ansiosta sinun on helpompi selvittää työsi kustannukset.

3. Asiakkaan riskitunne vähenee, kun tuotteistaa palvelun hyvin. > Asiakkaan on helpompi ostaa, kun hän luottaa palveluun ja tietää saavansa juuri sitä, mitä on tilannut

4. Ostajan osa helpottuu. Hän saa nopean käsityksen, mitä hänelle tarjotaan. > selkeä tarjontamme -esite tuli tarpeeseen mesuilla.

5. Myyntityösi helpottuu > tämä tuli huomattua jo messuilla, kun potentiaalisille asiakkaille oli helppo kertoa tarkalleen mitä tarjoamme ja mihin meillä on resursseja.

6. Kun olet tuotteistanut osaamisesi, voit keskittyä aidosti vaativimpiin asioihin ja työntekoon.

 

lman Bravuurin tuotteistamista emme olisi saaneet Hää- ja Juhlamessuilta varmaankaan puoliakaan niin paljon tarjouspyyntöjä, mitä tähän mennessä olemme saaneet. Tuotteistaminen ei tapahdu hetkessä, mutta se on vaivansa arvoista ja ilmaista!

Sissimarkkinointi antaa paljon uusia ja hyviä vinkkejä markkinoinnista kiinnostuneille ja innostuneille niin alansa moni osaajille, kuin untuvikoillekin. Itse palaan kirjan oppeihin varmasti vielä monesti Tiimiakatemian aikana ja miksen sen jälkeenkin. Konkreettisia esimerkkejä on helppo hyödyntää ja soveltaa omin projekteihin.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!