Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 03.03.13
Esseen kirjoittaja: Anni Autio
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olemme Osuuskunta Milliosta järjestämässä huhti-toukokuun ajaksi Pop up –myymälää. Tämän vuoksi päätin vihdoinkin lukea Jari Parantaisen kirjan Sissimarkkinointi. Halusin saada kirjasta hyviä ja edullisesti toteutettavia vinkkejä markkinointiin.

 

Yksi haaste markkinoinnissa tulee olemaan aika. Pop up –myymälä kestää vain toukokuun loppuun asti, joten haluamme asiakkaat tietoisiksi myymälästä heti näkyvillä mainoksilla. Emme halua käyttää rahaa paljon, mutta sen verran kuin on kuitenkin tarpeen. Mietimme markkinointia jo viikkoja sitten. Tulimme yhdessä siihen tulokseen, että emme keskity vain pariin tapaan markkinoida, vaan pyrimme näkymään monella eri tavalla. Teemanamme on suomalainen suunnittelu ja kevään sesonkituotteet. Mukana on myös muutama kierrätysmateriaaleista tuotteitaan tekeviä yritystä. Tuotteet ovat nuorekkaita ja sen takia kohdennammekin markkinointia nuorekkaisiin ja vastuulisiin kuluttajiin.

 

Kirjassakin mainittiin, että tekniikkaa on järkevää käyttää kaikin tavoin, koska se on helppokäyttöisintä ja edullisinta. Tämän lisäksi sillä saadaan myös paljon näkyvyyttä. Saamme oman facebooksivumme lisäksi käyttää myös kauppakeskuksen facebooksivua. Harkitsemme myös kauppakeskusradion ja jumboscreenin käyttöä.  Yhteistyökumppanit ovat tässä myös tärkeässä asemassa. Viime vuoden jouluna järjestimme samankaltaissen myymälän. Monet mukana olleet brändit olivat sellaisia, mitä Jyväskylässä ei normaalisti ole. Asiakkaat ostivat tuotteita esimerkiksi nettikaupoista. Haluammekin yhteistyökumppaneiden mainitsevan omissa viestinnöissään tuotteiden olevan saataville nyt myös Jyväskylässä.

 

Emme halua markkinoinnista mitään tavallista ja massaan sekoittuvaa. Kirjassakin sanottiin että markkinoinnin pitää olla lähellä myyntiä. Paras esimerkki kirjassa oli pyöräkorjaamon kamppania, jossa he tarkistivat pyöriä pyörätelineissä ja jättivät niihin kiinni lapun, jossa kerrottiin kaikki korjattavat osa-alueet ja koko korjauksen hinta. Olisikin hyvä saada joku vastaava huomiota herättävä kikka meillekin käyttöön. Tuunaamme kevääksi vanhoja mummofillareita. Voisimme esimerkiksi laittaa pari keskustan pyörätelineisiin kyltin kanssa. Mietimme kyltteihin jo tekstejä, kuten  ”Näyttääkö viereinen fillari tylsältä? Tule hakemaan parempi meiltä Forumin 2.kerroksesta.”

 

Markkinoida myös erilaisilla tempauksilla. Ensinnäkin avajaisten täytyy olla näyttävä ja houkuttelva tapahtuma, jolla saadaan asiakkaat tietoiseksi liikkeestä. Voitaisiinko keskustassa jakaa esimerkiksi arvontakuponkeja, jotka palauttamalla liikkeeseen, osallistuu arvontaan? Tämä markkinointikikka olisi myös mitattavissa.  Olemme tekemässä myös tapahtumakalenteria, jossa näkyy esimerkiksi tulevia alennuksia ja mukana olevat yhteistyökumppanit. Mietimme myös kahvipisteen laittamista liikkeeseen. Joka lauantai voisimme tarjota kahvia edulliseen hintaan cupcaken kanssa. Tässä kuljetaan vähän vaarallisella alueella,  koska kauppakeskuksessa on jo kolme kahvilaa. Kilpailuhan on aina sallittua.

 

Viimeiseksi kirjan viimeisistä kappaleita tuli mieleen asioita joita huomasin jo viime kerralla pop upissa. Jotkin asiakkaat eivät uskaltaneet ostaa suuria ostoksia esimerkiksi lahjaksi, koska eivät tunteneet vielä kauppaa ja tiesivät kaupan olevan olemassa vain vähän aikaa. Myymälästä täytyisi tehdä siis luotettavan näköinen ja helpottaa ostamista esimerkiksi vaihto-oikeudella. Tämän lisäksi liikkeen tulee näyttää hyvältä. Tähän olemme panostaneet tällä kertaa yhteistyökumppaneiden valinnalla. Pyrimme yhdenmukaisuuteen, eikä jotkin tuotteet poikkea liikkeen teemasta jyrkästi. Tämä vaikuttaa myös uskottavuuteen.

 

Anni Autio

Osuuskunta Millio

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!