Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 01.04.13
Esseen kirjoittaja: Essi Ruuskanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen viimeaikoina remontoinut oppimistyylejäni ja etsin minulle toimivinta tapaa sisäistää lukemani asiat. Tällä kertaa vuorossa oli erilaiset mindmapit ja muut visuaaliset keinot, kuten kuvasta näkee. Long story short, käsitekartat toimivat aina. Mutta asiaan.

Lähes jokaisissa markkinointiprojekteissamme pinnalle nousee vähintään kerran sissimarkkinointi. No, en ihmettele. Sissimarkkinointikampanjat ovat hauskoja, luovia, tuloksekkaita ja edullisia. Juuri sellaisia, jotka tuntuvat meille oikeilta tylsän ja kalliin massamarkkinoinnin rinnalla. Ennen kuin luin Jari Parantaisen kirjan kyseisestä aiheesta luulin, että sissimarkkinointi on pelkästään hassun hauskoja tai provosoivia kampanjoita. Onhan se paljon muutakin. Sissimarkkinoinniksi voi lukea myös tuotteistamisen, sillä hyvin tuotteistettu palvelu myy tehokkaammin ja pienemmillä resursseilla kuin amatöörimäiseltä vaikuttava liiketoimintaviritelmä. Oikeastaan kaikki keinot, joilla voi helposti tai kustannustehokkaasti luoda yritykselle paremman ja luotettavamman kuvan, voidaan laskea sissimarkkinoinniksi.

Parantainen on luetellut kirjassaan sissimarkkinoinnin periaatteita:

  • Sissimarkkinoija investoi aikaansa, energiaansa ja mielikuvitustaan
  • Sissimarkkinoija opettelee ymmärtämään asiakkaidensa ostokäyttäytymistä
  • Sissimarkkinoija määrittelee tarkasti liiketoimintansa ytimen ja pitäytyy siinä tiukasti
  • Sissimarkkinoijan arsenaaliin kuuluu lukuisia keinoja, joista suurin osa on täysin ilmaisia
  • Sissimarkkinoja yhdistää useita markkinoinnin menetelmiä tehokkaiksi kokonaisuuksiksi
  • Sissimarkkinoija ilmaisee asiansa selkeästi ja kaartelematta
  • Sissimarkkinoijan markkinointi hyödyttää asiakasta
  • Sissimarkkinoija tavoittelee voittoa liikevaihdon sijaan
  • Sissimarkkinoija hakee geometristä kasvua
  • Sissimarkkinoija suosii yhteistyötä kilpailijoiden kanssa
  • Sissimarkkinoija ei laske tekemiensä kauppojen, vaan asiakassuhteidensa määrää
  • Sissimarkkinoija hyödyntää helppokäyttöistä ja edullista tekniikkaa monipuolisesti
  • Sissimarkkinoija työskentelee lähellä myyntiä
  • Sissimarkkinoija opettelee tuntemaan asiakkaansa, etsii näiden ongelmat ja pyrkii ratkaisemaan ne.

Miten Millio on hyödyntänyt sissimarkkinointia projekteissaan?

Millio on tehnyt muutamia markkinointiprojekteja ja synnytyksiä, joissa on hyödynnetty sissimarkkinointia. Tuoreimpana esimerkkinä uusi Pop Up Pilke, jossa markkinointityöryhmä on tehnyt erinomaista työtä saadakseen liikkeelle positiivista näkyvyyttä. Liikkeessä myydään kevään sesonkituotteita ja lahjaideoita. Sissimarkkinointia hyödynnettiin lähettämällä potentiaalisille asuinalueille (Mannila, Haukkala, Nenäinniemi) valmistujaiskutsuja, joissa kehotetaan hankkimaan valmistujaislahjat Pilkkeen valikoimasta. Projektiryhmä on ottanut myös yhteyttä paikallislehtiin ja radioihin saadakseen mediaiskemiä, joita onkin kevään mittaan tullut jo useampi.

Olemme käyttäneet sissimarkkinointia apuna myös synnytyksissämme sekä tapahtumien markkinoinnissa. Asiakkaat ovat olleet innoissaan erilaisista flashmobeista, videoista, tempauksista ja uudenlaisesta mainostenjaosta. Järjestämme opiskelijailtaa erääseen jyväskyläläiseen vapaa-ajankeskukseen, jonka markkinointiin hyödynnämme opiskelijaravintoloita. Totesimme, että riittävän moni opiskelija ei käy lukemassa oppilaitosten ilmoitustauluja, joten menemme sinne, mistä opiskelijat löytyvät: ruokalasta. Opiskelijoille suunnattuja tapahtumia saa ravintoloiden luvalla mainostaa ilmaiseksi, joten kulut jäävät ainoastaan kutsujen painattamiseen.

Miten Millio voi itse hyötyä sissimarkkinoinnista?

Ainakin minulle sissimarkkinoinnista tulee aina ensimmäisenä mieleen uudet tuulet asiakasprojekteissa. En ajatellut, että tämänkaltaiset, yksinkertaiset asiat ovat myös sissimarkkinointia, joita myös Millio voi hyödyntää. Parantainen kertoo kirjassaan, miten yritys käynnistää sissimarkkinointinsa. Kyseisiä keinoja ovat:

  1. Sisäistä tavoitteesi, ulkoista rutiinisi
  2. Tilaa yritysilme ammattilaiselta
  3. Varmista markkinointimateriaalisi tekijänoikeudet
  4. Hanki kuvapankki
  5. Päivitä web-sivusi
  6. Käytä digipainoa
  7. Kokoa markkinointitietokanta
  8. Aktivoi Google AdWords

Näitä keinoja Milliolle sopivammaksi soveltaen saamme yrityksestämme selkeämmän kokonaisuuden, joka antaa itsestään luotettavan ja ammattimaisen vaikutelman, jota on helppo lähestyä. Osa kyseisistä keinoista onkin jo kehitteillä, kuten esimerkiksi nettisivujen totaalinen päivittäminen sekä yritysilmeen uudistaminen. Millio on tällä hetkellä muutoksen vaiheessa, joten kirja olikin minulle ajankohtaisempi kuin kuvittelinkaan.

Essi Ruuskanen,
Osuuskunta Millio
essi@millio.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!