Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 19.05.13
Esseen kirjoittaja: Samuel Saukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)


Johdanto

Erilainen markkinointi kiinnosti. Enää ei kuivat markkinoinnin peruskirjat uppoa sitten yhtään. Niitä luin jo kauppaopistossa merkonomi opinnoissa. En muista niistä opinnoista juuri mitään. Nyt päätin lukea Jari Parantaisen kirjoittaman kirjan sissimarkkinoinnista. Oikeasti kaavoihin jumittamattomat markkinointitavat kiinnostavat. Itse kirjaa monet ovat suositelleet. Kirjasta löytyi muutama ”ahaa” -efekti, mutta loppujen lopuksi mainitut asiat ovat yksinkertaisia ja niiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä. Mitä sitten se sissimarkkinointi on? Sen keksijä Jay Conrad Levinson tiivistää sen lyhyesti: ”Sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillistä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat maksimituloksia minimipanoksin.”

Unohta turha kiltteys
Mistä lähdetään liikkeelle itse markkinoinnissa? No markkinointia voi verrata perus vuorovaikutukseen ihmisten kanssa. Tähän pätee sääntö: Yrität miellyttää kaikkia, et miellytä ketään. Kiltti markkinoija haluaa varmistaa viimeiseen asti, ettei hänen yrityksensä markkinointi ärsytä ketään. Hän tahtoo olla hyvissä väleissä kaikkien kanssa. Myönteinen mielikuva on tärkeintä. Herättääkö nämä mainostavat sitten mitään mielenkiintoa? No ei. Muistatko sen hienon lääkevoidemainoksen, mitä näytettiin telkkarissa vuonna 2007? En minäkään.
Yksiä mainoksia en voi olla unohtamatta Saunalahden laama-mainoksia. Tai ikivanha Tupla-mainos, missä sanotaan: ”Taitaa tyttö tietää, että olis seinän takana patukkaa tarjolla”. Tottahan se on, että kaksimielisyys toimii. Sen kertoo jo tämän mainoksen yli 200 000 näyttökertaa Youtubessa.

Onko sillä loppujen lopuksi väliä, jos Hilma 72v kirjoittaa mielipidepalstassaan loukkaantuneensa mainoksesta? Liike-elämä on röyhkeää ja röyhkeät pärjää. Miksi sitten markkinoijat ovat sitten niin huolissaan toisten mielipiteistä?  Yksi syy on meidän ihmisten valokeila-tunne. Luulemme, että ihmiset huomaavat jokaisen virheemme ja arvioivat meitä jatkuvasti. Luulemme, että he tekevät sitä paljon enemmän kuin oikeasti.

Markkinoinnissa on turha ottaa kaikkien mielipiteet huomioon. Jos otetaan ja tehdään liikaa kompromissejä, lopputuloksesta tulee tylsä. Me ihmiset olemme niin erilaisia, ei kannata edes yrittää miellyttää kaikkia. Ei kaikki voi rakastaa tiettyä mainontaa. Silloin mainonta on vasta onnistunut kun jakaa selvästi mielipiteet eikä jätä neutraaliksi. Osa vihaa, osa rakastaa.

Alla visuaalinen esimerkki kahdesta eri markkinointikampanjasta. Asiakkaan ostokynnys sijaitsee Ihan kivan ja rakastan välissä.


Markkinointiviestien yleisin ongelma on, ettei niiden sanomassa ole mitään vikaa.

Tulos = halu x osaamineen x rohkeus

Onnistuneen markkinoijan on haluttava, osattava ja rohjettava. Kuitenkin silmäänpistävän usein muuten osaavia ja halukkaita markkinoijia vaivaa pelkuruus, joka estää heitä erottumasta kilpailijoista. Tietenkin yhdeksän ihmistä kymmenestä kuuluu ennemmin seuraajiin kuin edelläkävijöihin.

Markkinoijan on kuitenkin pakko uskaltaa rakentaa viestejä, jotka erottuvat massasta. muuten hänen sisänsä rautainen ammattitaitona on helposti nollan arvoista.

Miten oma sissimarkkinointini näkyy?
Sanotaan, että yrittäjät ovat hyviä sissimarkkinoijia. Koska, jotta oma liiketoiminta menestyisi, pitää olla sosiaalisesti taitava, itsenäinen, rohkea, ahkera, sitkeä ja tuloshakuinen. Näitä taitojahan me Tiimiakatemialla opiskelemmekin. Otetaan nyt mietintään kesän 2013 projekti, Saunalautta.
Se on tuote, jonka lähes jokainen Suomalainen ihminen haluaisi vuokrata omalle kaveriporukalleen. Eli sitä voi myydä yrityksen virkistyspäiviin tai tulevan sulhasen polttariporukoihin. Sekin on jo sissimarkkinointia, että mainitsee siitä lähes jokaiselle kenen kanssa juttelee. Siitä on helppo puhua ja ihmiset oikeasti kiinnostuvat siitä.

Myös tuotteen myynnin ajankohtaa kannattaa miettiä. Ei kannata myydä Saunalauttaa sateisena päivänä, vaan aurinkoisena kesäpäivänä, jolloin asiakkaalle tulee erittäin positiivinen mielikuva lautasta, joka seilaa keskellä Jyväsjärveä

Saunalautta on siitä hyvä tuote, että se myy itse itseään. Mielestäni sitä voi verrata hyvin yökerhoihin. Yön juhlijat haluavat yökerhoon, jossa on suuret jonot, koska se näyttää suositulta. Sama asia Saunalautankin suhteen. Ilmaista markkinointia on se, että lähtee kaveriporukalla aurinkoisena päivänä pitämään hauskaa, niin että muutkin näkevät. Esimerkkinä tänä päivänä, 19.5.2013 Lutakon satamassa oli kalamarkkinat. Kävimme pyörähtämässä Saunalautalla ja heti tuli kiinnostuneita ihmisiä. Tuotteena lautta herättää helposti ”minäkin haluan” –efektin. Eli oikeasti tyytyväiset asiakkaat myyvät tuotetta meidän puolesta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!