Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 15.10.13
Esseen kirjoittaja: Ida-Sofia Katajarinne
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Kuullostaapas hauskalta kirjan nimeltä, tää mun on ihan pakko lukea ekana markkinointikirjana!” Olisi pitänyt olla joku projekti, mihin olisin voinut peilata kirjan sisältöä.  Sain kuitenkin hyviä oppeja kirjasta, vaikka osa olikin itsestään selviä, tulevaisuudessa pystyn ehkä helpommin ottamaan nekin seikat huomioon markkinoinnissa. Ennen kirjaa luettuani käsitykseni sanasta sissimarkkinointi oli, että se on luovempaa ja uudenlaisia keinoja käyttävää markkinointia. Nyt sana on saanut uuden, laajemman merkityksen ja avannut sitä kuinka paljon siihen oikeasti sisältyy.

Olin sentään oikeilla jäljillä, siitä mitä sissimarkkinointi on. Itse sanan kehittäjä,  Jay Conrad Levinson sanoo että: ”Sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat maksimituloksia minimipanoksin.” Edelleen tuon lauseen jälkeen nopeasti ajattelen vain erilaisia mainostuskeinoja. Onneksi nyt tiedän kuitenkin, että totuus on paljon laajempi. Sissimarkkinointi sisältää juuri niitä erilaisia ja innovatiivisia markkinointikeinoja, myynnin kikkoihin  itse tuotteen tai yrityksen nimen valintaan. Itseasiassa olen huojentunut siitä kuinka laaja käsitys sissimarkkinointi on, koska en koe – ainakaan vielä – olevani mitenkään taitava keksimään uudenlaisia mainoskikkoja. Never say never, enhän ole edes koskaan sellaista työtä tehnyt.

Suurinpana haasteena on, miten saada asiakas ylittämään ostokynnys. Siihen liittyy monia seikkoja ja kompastuskiviä, jotka tulee ottaa huomioon ettei asiakasta karkoteta nopeasti pois.

Mainokset ovat perinteinen keino saada asiakkaaat huomaamaan tuote, mutta se ei silti ole välttämättä tehokkain. Mainoksia näkyy ympärillämme kaikkialla, eikä ihmisen aivot kykene rekistöröimään niistä kuin murto-osan. Massaan uppoavat parhaiten mainokset, jotka yrittävät miellyttää kaikkia. Ärsyttävimmät ja radikaalin mielipiteen puolesta tai vastaan synnyttävät mainokset, taas toimivat parhaiten, vaikka niistä osaakin jotkut ottaa pahasti nokkiinsa. Koska mainos ei nykyään mainostulvassa harva onnistuu erottumaan on parempi löytää uusia keinoja saada tuotteet asiakkaiden esiin. Parempana keinona voi toimia esimerkiksi omien tuotteiden saaminen lehtiartikkeleihin. Juttelin hetken aikaa sitten Helsingissä sijaitsevan sisustusliikke Momonon omistajan kanssa ja hän kertoi, että parempana mainoskeinona on ollut artikkeleiden kuviin lainatut tuotteet, eikä takasivulta löytynyt pieni mainos kymmenen muun joukossa. Uskon itsekin tuon toimivan monessa eri tapauksessa hyvin. Usein esimerkiksi muotilehtiä selaillessani katson artikkeleiden kuvia, joista löytyy hyvännäköisiä vaatekappaleita ja tarkistan, mistä mahdollisen vaatteen saa joko kuvan allaolevista tai takasivuilta löytyvistä tiedoista. Lehden takana olevat mainokset, joissa  kerrotaan uusien talvitakkien saapuneen liikkeeseen, skippaan lähes täysin, en edes muista, milloin viimeksi olisin edes selannut takasivuilta löytyviä mainoksia.

Itse ostamisen tulee olla asiakkaalle mahollisimman helppoa. Asiakkaalle on oltava  heti selvillä tuotteen hinta, sisältö, käyttötarkoitus ja miten se eroaa kilpailijasta. Muuten hän alkaa epäillä, että onko tuote häntä varten tai osaako hän käyttää sitä. Myös palveluiden tuotteistaminen on tärkeää asiakkaan näkökulmasta, ja myyjän on helpompi myydä tuotetta. Tuotteistettu palvelu ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sitä voisi muokata asiakaskohtaisesti. Ostamista yleensä myös helpottaa, kun asiakas saa demonstraation tuotteen käytöstä tai vielä parempi on, jos hän saa itse kokeilla tuotetta tai saa siitä  ilmaisen demoversion tietyksi ajaksi.

Vaikka sitä ei usein tiedosta, myös nimellä on suuri vaikutus ostopäätökseen. Nimet synnyttävät mielikuvia puolesta ja vastaan, siksi on mietittävä minkälaisen kuvan haluat asiakkaallesi antaa yrityksestä. Parhaimmiksi nimivalinnoiksi Parantainen suosittelee keksittyjä nimiä, koska ne eivät suoranaisesti viittaa mihinkään. Paikan nimi saattaa olla huono valinta, jos vaihdat liikkeen sijaintia.  Nimi ei saa olla liian rajoittava, jos tulevaisuudessa päätätkin laajentaa liiketoimintaa. Sinin siivouspalvelut, ei millään tavalla kerro asiakkaalle, että voit hoitaa myös lapsia ja samalla se antaa kuvan, että lastenhoito toimisi sivubisneksenä eikä siihen ole kunnollista ammattitaitoa.

Nyt jälkikäteeen huomaan, kun kirjaa on joutunut esseetä varten pohtimaan, huomaan äärimmäisen hyviä pointteja ja mieleen tulee koko ajan lisää. Tulen varmasti selaamaan kirjaa uudelleen tuleivaisuudessa sopivan projektin yhteydessä. Tietenkin monet kirjan aiheet tulee pitää mielessä jatkuvasti asiakkaiden kanssa toimiessa. Käytäntöön aion varmasti viedä opit palvelun tuotteistamisesta (josta haluan myös lukea lisää) ja sen miten saan viestin toimitettua asiakkaalle mahdollisimman selvästi välttäen markkinoijan miinat.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!