Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 14.11.13
Esseen kirjoittaja: Mikko Tammilehto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin, 7.1. Luovan ajattelun työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

SISSIMARKKINOINTI

 

Haluatko olla ”ihan kiva” vai erottua muista? Haluatko olla sitä tasapaksua massaa mitä kukaan ei jaksa seurata? Vai haluatko, että sinut muistetaan? Haluatko miellyttää kaikkia vai pelkästään omaa asiakasryhmääsi? Tuossa muutama pointti mitä jäi kirjasta käteen.

Sissimarkkinointi on aivan mahtavaa. Pienellä rahalla saa isoja tuloksia aikaan kun jaksaa vain käyttää älyään ja tehdä kovaa työtä sen eteen. Isojen ketjujen isot pomot norsunluutorneissaan eivät tätä välttämättä tajua massiivisten, ”ihan kivojen” ja kaikkia miellyttävien mainoskampanjoidensa takaa. He ovat sokeita, sillä sissimarkkinointi oikeasti toimii. Maksatko mieluummin isosta mainoskampanjasta paljon rahaa ja hukut jälleen siihen samaan puuroon, jolle ihmiset ovat jo sulkeneet aistinsa VAI maksatko saman verran tai vähemmän rahaa hyvälle porukalle sissimarkkinoijia, jotka saavat brändin paremmin näkyville erilaisilla mutta mieleenpainuvilla keinoilla?

Sissimarkkinointi on jo nykypäivää sekä tulevaisuutta. Se kukoistaa. Näkyvyyden eteen täytyy tehdä hirvittävä määrä töitä, oli rahaa tai ei. Sissimarkkinoijan ajattelulla näkyvyyttä saa kuitenkin joskus enemmän vähemmällä rahalla. Ihmisiä kiinnostaa erityisesti radikaalit ideat ja toteutukset, tabut, politiikan ääripäät, uskonto yms. Sissimarkkinoija käyttää esimerkiksi näitä työkaluja hyödykseen saadakseen näkyvyyttä pienellä rahalla.

Olen itsekin sitä mieltä, että kaikkia ei pakollakaan pysty miellyttämään. Miksi ei sen sijaan keskittyisi sitten siihen, miten voi miellyttää omaa tiettyä asiakasryhmäänsä? Nykyajan mainostaminen ja mainokset ovat uskomattoman tylsiä ja mielikuvituksettomia. Kaikki on vain tasaista huttua mikä menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ihmisiä todellakin ärsyttää mainokset. Ne ovat kaikki samanlaisia. Ei ole paljoa sellaista mitä ei olisi jo nähty. Vanhoja mainoksia käytetään pitkän aikaa, otetaan joksikin aikaa pois mediasta ja lisätään sinne myöhemmin. MIKSI? Rahaa säästyy tietysti kun ei tarvitse tehdä uutta mainosta, mutta ihmiset ovat jo kyllästyneet valmiiksi tähän samaan mainokseen. Tuoko se lisää näkyvyyttä? Mahdollisesti. Entä tuoko se lisää myyntiä? En usko. Silloin tällöin syntyy kuitenkin mainosilmiöitä, jossa mainos tai mainoskampanja jää elämään ihmisten mieliin, herättää keskustelua ja tuo huikean määrän näkyvyyttä tätä kautta. Nämä ovat vain todella harvassa.

 

Sissimarkkinoija käyttää hyödykseen oveluuttaan, älyään, ihmisten mielikuvia ja käsityksiä asioista sekä yhteiskunnan ”kirjoittamattomia sääntöjä”. Sissimarkkinoijalla ei ole paljoa rahaa, joten TV, Radio ja lehdet ovat lähes aina poissuljettuja mahdollisuuksia hänelle suoranaisesti. Hän kuitenkin voi koettaa tavoittaa nämäkin mediat edullisemman kiertotien kautta. Hän esimerkiksi keksii tempauksen, joka noteerataan lehdessä tai päivän uutisissa. Hyvä esimerkki tällaisesta toiminnasta on Ryanairin toimitusjohtaja Michael O’Leary. Hän on aiheuttanut yleistä kohinaa jopa maailmanlaajuisesti ihmisten keskuudessa ja vaikka millä keinoin. Hänen parhaita sanontojaan, joista hänet erityisesti tunnetaan, löydät lisää tästä linkistä:

http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/9522319/Michael-OLearys-most-memorable-quotes.html

 

Tällaisilla sanonnoilla saa ilmaista julkisuutta. Eikö se ole juuri sissimarkkinointia? Totta kai Michael O’Leary on hyvin radikaali esimerkki tästä, mutta erittäin hyvä sellainen. Valokuvista, joissa hän esiintyy, voisi joku päätellä että kyseessä on totaalisen pärähtänyt huru-ukko. Minun mielestäni hän on nero, joka toiminnallaan ja sanonnoillaan piristää joidenkin ihmisten päivää, aiheuttaa kohinaa ja keskustelua ja täten saa ilmaista julkisuutta sekä näkyvyyttä itselleen sekä omalle yritykselleen.

 

Kirja oli myös paljon muutakin kuin pelkkää markkinointia käsittelevää tekstiä. Kirjassa oli erittäin hyviä totuuksia esim. suomalaisesta luonteesta, hyviä konkreettisia esimerkkejä sissimarkkinoinnin käytöstä ja sen tuomista tuloksista sekä hyviä tutkimusraportteja ja Parantaisen omia mielipiteitä ja kokemuksia yritystoiminnasta. Parantaisen ajatukset ovat erittäin hyviä ja varteenotettavia ihan kelle tahansa bisnesmaailmassa, siksi suosittelen tätä kirjaa aivan jokaiselle Tiimiakatemialaiselle.

 

P.S.

Tätä kirjaa aion pyytää lahjaksi joulupukilta 🙂

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!