Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 09.12.13
Esseen kirjoittaja: Iina Tiihonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luekiessani Sissimarkkinointia liimailin pieniä muistilappuja niiden sivujen kohdalle, joissa oli mielestäni kiinnostavia ja tärkeitä juttuja. Lopetettuani lukemisen lappuja oli kertynyt eniten yhden luvun kohdalle: ”Miten vältät markkinoijan miinat”. Osittain se johtui siitä, että en muistanut merkata hyviä kohtia ensimmäiseen sataan sivuun, mutta toisaalta en oikein saanut kirjan loppupuolelta enää irti mitään uutta tai kiinnostavaa.

 

Kun aloin kirjoittamaan esseetä palasin selailemaan myös kirjan alkupuolta, jonne olin unohtanut lappuja liimailla. Sieltä löytyi seuraavanlaisia kivoja ajatuksia sissimarkkinoinnista jotka poimin ylös:

– sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat maksimihyötyjä minimipanoksin

– yrittäjät on hyviä sissimarkkinoija, sillä he käyttävät markkinointiin pelkän rahan sijasta aikaansa, energiaansa ja mielikuvitustaan

– sissimarkkinoija pyrkii ratkaisemaan asiakkaansa ongelman

– sissimarkkinointi on ihmisläheistä: asiaks on aina henkilö, ei organisaatio

– ei se haittaa jos joku suuttuu markkinoinnistasi, ”ihan kiva” mainos kun ei kiinnosta yhtään ketään

– sissimarkkinoijakin voi käyttää kalliita massamarkkinoijien välineitä, kuten tv, radio ja lehdet = eivät ne sinänsä ole kalliita, ne muuttuvat kalliiksi vasta kun markkinointi ei tuota tulosta

 

Pidin luvusta ”Miten vältät markkinoijan miinat”, koska pystyin vertaamaan kirjan ajatuksia suoriin omiin projekteihini. Luvussa Parantainen esittelee yhdeksän miinaa johon markkinoija helposti kompastuu:

Miina 1: Et lähetä riittävästi viestejä

Miina 2: Viestisi ei tavoita asiakastasi

Miina 3: Asiakkaasi ei huomaa viestiäsi

Miina 4: Asiakkaasi ei usko viestisi kuuluvan hänelle

Miina 5: Asiakkaasi ei ymmärrä viestiäsi

Miina 6: Asiakkaasi ei tunnista tarvettaan

Miina 7: Asiakkaasi ei usko ratkaisuusi

Miina 8: Asiakkaasi on liian vaikea ostaa

Miina 9: Asiakkaasi ei reagoi viestiisi

Miinoissa 2 ja 4 puhuttiin aidosti henkilökohtaisista viesteistä asiakkaalle. Tilanteesta riippuen jokaista viestiä ei ehkä ole järkevä räätälöidä sanasta sanaan jokaiselle asiakkaalle erikseen, mutta ihanteellista olisi jos  asiakas ei edes tajuaisi viestin olevan markkinointia. Soittelin ja lähettelin sähköposteja hierojayrittäjille erään projektin tiimoilta. Aluksi lähetin kaikille lähes samaa viestiä mutta luettuani Sissimarkkinointia muokkailin viestiä jokaiselle asiakkaalle henkilökohtaisemmaksi. En osaa sanoa tuottiko se parempaa tulosta, mutta ainakin itse asiakkaana olisin kiinnostuneempi ostamaan, jos myyjä lähettäisi juuri minulle suunnatun viestin.

Miinassa 3 Parantainen kertoo vinkkejä miten saada asiakas huomaamaan viestisi. Kannattaa tehdä jotain aidosti kiinnostavaa joka ylittää uutiskynnyksen. Jos ei pelkää sitä että joku suuttuu, kannattaa mainonnassa käyttää tabuja, kuten uskontoa, seksiä tai politiikkaa. Näitä juttuja tuli pohdittua kun suunnittelimme Aussie bar bileiden markkinointia. Mitään kovin hurjaa emme keksineet, mutta markkinointi onnistui silti hyvin. Jatkossa kuitenkin pidän nämä jutut mielessä kun vastaan tulee projekti, jossa markkinointiin täytyy panostaa todella lujaa. Myöskin miinassa numero 7 puhuttu hinnoittelu herätti ajatuksia. Kallis hinta herättää usein mielikuvan parhaasta laadusta ja halpaa asiantuntijaa pidetään usein huonona asiantuntijana. Palvelun tai tuotteen hinnan määrittäminen on yllättävän tärkeää. Kustannusperusteinen hinnoittelu voi olla huono, koska se ei ota huomioon todellista hyötyä jonka asiakas tuotteesta saa.

Myös luvusta neljä ”Tuotteista palvelusi, tuplaa katteesi” löysin muutamia hyviä ja kiinnostavia kohtia, esimerkkinä kaksi listausta: ”Miten tunnistat huonosti tuotteistetun palvelun” ja ”Millainen on sissimarkkinoijan tuotteistusprosessi”. Opin, että oleellista on esimerkiksi pohtia palvelun tai tuotteen kohderyhmä, sisältö, hinta, vaatimusmäärittely, kuka yrityksen sisällä vastaa tuotteesta ja kuinka tuote ratkaisee asiakkaan ongelman. Näistä neuvoista oli hyötyä kun kehittelimme projektiryhmän kanssa ScandoCamia rakettipäivien Leijonan luolaa varten. Saatoimme jumittua pitkäksi aikaa etsimään mahdollisia kilpailijoita ja pohtimaan mitä kaikkea siistiä kopterikameralla voisi tehdä. Ajattelimme ensin että myös hinnan voi jättää pohdittavaksi myöhemmin. Sitten saimme käsiimme vastaavanlaisen tuotteistamisen vinkkilistan kun Parantaisen kirjassa ja palvelu lähti tuotteistumaan kuin itsestään. ScandoCamia kehitellessä tajusin tuotteistamisen tärkeyden. Ei kukaan osta keskeneräistä tuotetta, jonka sisältö ja hinta on pohdittu vähän sinne päin ja oletettuun kohderyhmään kuuluu joka toinen.

Kirjoitin oppimissopimukseeni, että ensimmäisen puolen vuoden aikana Tiimiakatemialla haluan oppia lisää markkinoinnista. Aihe kiinnostaa minua, ja varsinki tilanteessa jossa tiimin menot ovat suuremmat kuin tulot, sissimarkkinointi kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Miksi laittaa paljon rahaa sellaiseen jonka voi tehdä älykkäästi halvalla? Kun järjestimme ensimmäiset bileemme Aussie Bariin, markkinointibudjetti oli alle kymmenen euroa. Silti saimme aikaan illan parhaat bileet ja talon niin täyteen että hyvä kun kaikki innokkaat edes mahtuivat sisään. Muutamia euroja meni facebook mainontaan, mutta loppu hoitui sillä että valitsimme kohderyhmän ja menimme heidän luokseen. Haluisimme pitää bileet vaihtareille, joten menimme uusien vaihto-oppilaiden fuksiasiin vetämään rastia, pitämään hauskaa ja jakamaan ilmaisia sisäänpääsyjä parhaiten onnistuneille. Lisäksi lähetimme muutamat sähköpostit vaihtareiden sähköpostilistoille ja ilmoituksen facebooksivuille ja näin saatiin tupa täyteen.

Kirjassa parasta oli selkeät ja helpot vinkkiluettelot esim tuotteistamiseen, ja konkreettiset esimerkit nerokkaasta sissimarkkinoinnista. Toisaalta juuri näitä esimerkkejä on vaikea viedä käytäntöön, koska ne on jo kertaalleen käytetty. Toisten ideoiden käyttäminen ja soveltaminen ei tietenkään ole kiellettyä, mutta kirjan esimerkit olivat niin hyviä ja kuhunkin tilanteeseen sopivia että  tuntuisi haastavalta saada ne toimimaan omissa projekteissa. Kuitenkin opin kirjasta aika paljon. Päällimmäiset jutut jotka jäi mieleen ja jotka aion viedä käytäntöön oli ajan, energian ja mielikuvituksen painottaminen markkinoinnissa rahan sijasta, kirjan vinkit tuotteistamisesta ja uskallus tehdä rohkeita mainoksia tylsien sijasta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!