Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 14.04.15
Esseen kirjoittaja: Harri Mustonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tykkään erittäin paljon Parantaisen tavasta kirjoittaa, sissimarkkinointi kirjana on erittäin käytännönläheinen. Kirja on helposti ymmärrettävä ja se todella vie lukijan mennessään! Mikäli sinulla on haasteita markkinoinnissa, tai varallisuus ei riitä massiivisiin mainoskampanjoihin, tulee sinun ehdottomasti lukea Parantaisen Sissimarkkinointi. Sissimarkkinoija käyttää miljoonien eurojen sijasta älyään. Siksi kirja onkin erinomaista luettavaa myös meidän pienille tiimiyrityksillemme. Sissimarkkinointi kertookin esimerkkien kautta miten pienikin yritys markkinoi tehokkaasti!

Mitä se sissimarkkinointi sitten oikein tarkoittaa? Tunnusmerkkeinä tärkein on se, että markkinoija käyttää enemmän järkeään, kuin rahaa. Se on epätyypillistä markkinointia, joka tuottaa hyviä tuloksia pienemmällä panoksella. Niin kuin sanoinkin, kirja on erinomainen markkinoinnin opas tiimiyrittäjällä, Tiimiakatemialla kun myös kääritään hihat ja ruvetaan töihin, ihan niin kuin sissimarkkinoijakin. Tällä hetkellä sissimarkkinoinnissa talon sisällä parhaiten on onnistunut ehdottomasti WayOut Jyväskylä. He ovat panostaneet sosiaaliseen mediaan erilaisin hauskoin videoin ja kuvin, olen myös nähnyt erilaisia kilpailuita. Olen myös nähnyt/kuullut tempauksista, joita he ovat toteuttaneet. Esimerkiksi pyöriin oli kiinnitetty salaperäisiä lukkoja Jyväskylän keskustassa, avain löytyi WayOutin toimistolta ja siellä odotti myös alennus kävijälle! WayOutin meininkiä onkin ollut mukavaa seurata ja tuntuu, että sissimarkkinoinnista on otettu paljon vinkkejä mukaan.

Kirjassa markkinoijan työn tulos puretaan kertolaskuksi:

Tulos = määrä x laatu x suunta

Tulos: Ostavat asiakkaat tai raha
Määrä: Markkinoijan tuottama viestien määrä
Laatu: Miten hyvin sanomasi saa vastaanottajan reagoimaan
Suunta: Viestien kohdistaminen oikeille henkilöille

Jotta tulosta tulisi ja kertolasku saadaan toimivaksi, markkinoijan tulee yrittää välttää nämä yhdeksän miinaa.

Miina 1: Et lähetä tarpeeksi viestejä Yllättävää, mutta totta. Liian usein asiantuntijan markkinointiongelma on, ettei hän markkinoi. Kokeile alkuun vaikka mahdollisimman helppoa ja edullista markkinointia, kunhan firmasta lähtee edes jotakin ulos.

Miina 2: Viestisi ei tavoita asiakastasi Olet lähettänyt viestisi, mutta se ei koskaan etene asiakkaallesi asti. Pidä huolta siitä, että tavoittelet oikeita henkilöitä, oikeista osoitteista. Päivitä asiakasrekisterisi vähintään vuoden välein, hylkää kaikki muut paitsi sinulle toimiviksi todistetut markkinointi keinot tai kierrä portinvartijat

Miina 3: Asiakkaasi ei huomaa viestiäsi Monella markkinoijalla on virheellinen käsitys siitä, että asiakas huomaa aina viestisi. Erilaista markkinointia tulee yrittäjille esimerkiksi sähköpostiin päivän aikana erittäin paljon, osa niistä pääsee unohtumaan. Valitse tupla tai kuitti, valitse kiertotie tai ole uutisen arvoinen ja sanojesi mittainen

Miina 4: Asiakkaasi ei usko viestisi kuuluvan hänelle Asiakas haluaa, että viestit kohdistetaan juuri hänelle. Asiakas ei halua olla markkinoinnin kohde. Vastaanottaja tunnistaa kaikille tarkoitetun markkinoinnin. Vältä siis massamarkkinointia!

Miina 5: Asiakkaasi ei ymmärrä viestiäsi Tärkein ominaisuus viestissäsi on ymmärrettävyys. Vastaanottajalla ei ole aikaa, eikä halua alkaa pohtimaan markkinoijien arvoituksia. Sanoa siis asiasi selkeästi, vältä huumoria ja tarkista viestisi rakenne.

Miina 6: Asiakkaasi ei tunnista tarvettaan Asiakkaasi ei ole kaikkien alojen asiantuntija, eikä hän välttämättä huomaa omaa ongelmaansa. Markkinoija saattaa olla aidon ongelman ympärillä, muttei osaa sanoa asiaansa ymmärrettävästi. Hanki toimialatuntemus, etsi todellinen tarvitsija tai ota huomioon yksityiset motiivit.

Miina 7: Asiakkaasi ei usko ratkaisuusi Sinulla on asiakkaan ongelmaan ratkaisu, mutta asiakas ei ole yhtä vakuuttunut tarjonnastasi. Myyjän tulee uskoa tuotteeseensa. Kehitä uskottavampi tuote, hinnoittele hyödyn perusteella, ryhdy guruksi ja järjestä koeajo

Miina 8: Asiakkaasi on liian vaikea ostaa Jos ostamisesta on tehty liian haastavaa, vaihtaa vaativa asiakas myyjää välittömästi. Välillä liikeidea on niin epäselvä, että se houkuttelee paikalle ”vääriä” asiakkaita. Vastaa aina ja nopeasti, opasta asiakas perille, älä jää istumaan käsiesi päälle

Miina 9: Asiakas ei reagoi viestiisi Asiakas tutustuu tarjoukseen, tarjoama näyttää hyvältä, samoin hinta. Hän haluaa kuitenkin palata asiaan myöhemmin, mikä meni vikaan?  Markkinoinnin ei tulisi koskaan jättää asiakasta epätietoiseksi, sysää asiakas tekemään jotain, synnytä asiakkaalle tiedonjano, palkkaa mainostoimisto, joka keskittyy asiakkaan hyötyihin.

Nämä yhdeksän miinaa tulisikin asettaa jokaisen markkinoijan seinälle, jotta hän pystyisi käymään ne läpi aina uudestaan ja uudestaan asiakkaidensa kantilta ajatellen! Itsekin aion hyödyntää tätä Ideaosuuskunta Aiton synnytysmyynnissä.

 

Harri Mustonen
Ideaosuuskunta Aito
harri@ioskaito.fi

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!