Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 21.09.15
Esseen kirjoittaja: Alli Laukkanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä tehdä kun tarvitsee hyvää markkinointia halvalla? Tartuin Sissimarkkinointiin toivoen vastausta, ja inspiraatiota ainakin sain. Kirja loi ympärilleen jollain keinolla viritteellisyyden verhon, ja oli helppo ideoida sitä lukiessa.

Tulos = halu x osaaminen x rohkeus

Yrittäjyyden pyhä kolminaisuus, joka johtaa varsinaiseen sisseyteen ja tulokseen. Minun kohdalla halu on kova, osaaminen riippuen tilanteesta, ja rohkeus sisuuntuessa. Kahta keskeneräistä palasta koitan hioa, sillä ne ovat olennainen osa menestystäni.

Rohkeuden hiominen on lähtenyt asiakasviikoilla liikkeelle etsiessäni yhteistyökumppaneita projektilleni JA halutessani auttaa pinkkuja luomalla heille haasteen. Ekstrapotkua antoivat myynti-treenit, jotka loivat positiivista mielikuvaa pelkojen ympärille. Yritys palkittiin, sillä sain itselleni yhteistyökumppanin, sekä pinkuille toimeksiannon heidän ensimmäiseen synnytykseen!

Osaamista olen kehittänyt pitkin vuotta Rohkeat tekijät –koulutusohjelmassa, jossa olen käsitellyt nykyistä projektiani. Siellä on tullut pyöriteltyä sitä monelta kantilta niin paikalla, kuin jälkikäteenkin. RT:n lisäksi uuden rohkeuden lisäksi aion kysyä alumneilta, joita olen jo aiemmin tavannut, voisivatko he sparrata minua eteenpäin.

Kulmakiviä

Sissimarkkinointi yllättäen ei olekaan vain kaduilla ”mellakoimista” ja tempauksia, niin kuin kuvittelin, vaan kyse on erilaisesta ajattelusta isojen firmojen kustannuksella. Siinä missä muilla on kaiken kattava markkinointibudjetti ja ulkoistettu johtaja toimimaan siinä, sissimarkkinoija osaa hoitaa asioita itse erilaisesti ja budjetin sisällä.

Toinen asia, mikä yllätti, on vitsien vähyys. Kuvittelin syöksyväni pinnan läpi murtamalla huumoria aiheesta kuin aiheesta, mutta kirja osoitti sen olevan turhaa. Vitsit vanhenevat, rehellisyys ei. Huumori ei ole kielletty, mutta se voi viedä huomion asiasta, ja saattaa saada lukijan sivuuttamaan koko aiheen. Kaikennäköinen kikkailu alkaa olla niin nykypäivää, että suoraan sanominen ROHKEASTI alkaa olla jälleen muotia. Loistava esimerkki rehellisyydestä huumorilla oli Jarin kirjoittama kirje ”Ostiko Ulla säälistä?”, jossa hän kertoo munanneensa täydellisesti myyntispiikkinsä, mutta onnistui kirjeen avulla kääntämään homman voitokseen.

Olen vain pohtinut minun suhdetta totaaliseen rehellisyyteen. Kuvittelin projektin alussa haluavani somekäyttäytymiseni olevan suorasukaista ja humoristista, mutta nyt täytyy harkita kahdesti. Haluan säilyttää mystisyyden verhon eksklusiivisessa projektissani, joten miten se onnistuu myöntämällä instagram-tilillä möhlineeni jotain totaalisesti? Kunhan perustan facebook-sivun projektille, on aika löytää oma kultainen tie (liika suunnittelu onkin ihan last season…….)

Tulos = määrä x suunta x laatu

Facebook-sivusta päästäänkin sulavasti seuraavaan kohtaan, joka on päivitysten onnistuneisuus. Mikä on sopiva määrä suhteessa niiden laatuun ja tavoittavatko ne oikean väen? Sissimarkkinoija kokeilee ja muuttaa epäonnistuneeksi havaittuja testejä. Tähän mennessä olen käyttänyt projektini instagram-tiliä maltillisesti, paljastamatta liikaa, suhteellisen harvoin. Keräsin sinne pohjaa ennenkö julkaisin sitä edes hieman oman profiilini puolelle, jonka jälkeen seuraajatkin luonnollisesti lisääntyivät. Tästä opin että kavereissa on voimaa (muutama randomikin tuli tietenkin), mutta miten löydän tieni tuntemattomien luo?

Seuraava steppi on julkaista Facebook-sivu, jonka kautta alan julkaisemaan teasereita mallistosta ja nettisivuista, jotka julkaisen siitä ajan x kuluttua. Siellä pääsen kokeilemaan myös, kuinka usein kannattaa julkaista, ja minkälainen postaus saa eniten liikettä aikaiseksi.

Ainoa ongelma, kuten sanottu, on suunnan löytäminen. Ajattelin kokeilla ensin maksettua markkinointia Facebookissa, jolla päivitykset ja sivu yleensäkin tavoittaisi muitakin kuin omia ystäviä. Mutta se ei todellakaan riitä. Haluan teetättää aiheeseen liittyvistä, itse otetuista, filmikuvista käyntikortteja, joita pystyisi jakamaan – MUTTA MINNE? Mistä löydän oikeat ihmiset? En halua massamarkkinoida, se kaataa koko projektini idean. Menenkö Helsingin kaduille pööpöilemään ja antamaan käyntikortin kuin halvan flaikun oikeannäköisille ihmisille? Se tuskin auttaa asiaani. Toivon, että sovittu yhteistyökumppanuus auttaa tämän solmun selvittämisessä.

Hyvä idea pystytään pitchaamaan

Puhuimme tänään tiimin kanssa 24h-synnytyksen myynnin ongelmasta: sille ei varsinaisesti ole asiakassegmenttiä, sitä myydään kaikille isoille yrityksille. Onko se silloin huono idea? Sillä ainahan, jopa tässä kirjassa, sanottiin että pitää osata supistaa ja löytää oikea kohderyhmä. Emme oikein tulleet treeneissä lopputulokseen aiheen tiimoilta, ja hieman sama ongelma on minullakin.

Kohderyhmäni on osittain selkeä, mutta ei yksiselitteinen. Sama koko ideassa. Se on moniulotteinen, eikä hyvin minuutissa selitettävissä. Jos joku tuttu kysyy projektistani, monesti tyydyn vain naurahtamaan ja sanomaan jotain pientä. Onko se silloin huono, vai puhuuko tuotteet puolestaan? Pitäisikö minun koittaa puristaa ajatus yhteen (pitkään) lauseeseen?

Haluaisin ajatella, että ei. Vaikka tämä tilanne vaikeuttaa yhteistyön hankkimista, vaikeampaa siinä on ollut se, etten tiedä mitä yhteistyöltä haen. Tai totta kai julkisuutta ja lisämyyntiä, mutta en tiedä millä keinoilla. Tähän apuun tulee huomenna kaverin kanssa brain stormaus sekä parin päivän päästä pidettävät projektitreenit. Toivon siis olevani torstain jälkeen paljon viisaampi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!