Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 26.04.16
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sissimarkkinointi

Jari Parantainen

 

”Sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinninkeinoja, jotka tuottavat maksimituloksia minimipanoksin.”

 

Sissimarkkinoija on kuka tahansa markkinoija, joka käyttää miljoonien eurojen sijaan älyään, ketteryyttään ja aikaansa tulosten saamiseksi. Sissimarkkinoija ei kuluta aikaansa bränditeorioihin tai strategisiin kumppanuuksiin, vaan hän käärii hihansa ja markkinoi tuotteitaan ja palveluitaan edullisesti, mutta tehokkaasti.

 

Sissimarkkinoija noudattaa toimissaan seuraavia periaatteita:

  • Sissimarkkinoija(n)…
  • investoi aikaansa, energiaansa ja mielikuvitustaan.
  • opettelee ymmärtämään asiakkaidensa ostokäyttäytymistä.
  • määrittelee tarkasti liiketoimintansa ytimen ja pitäytyy siinä tiukasti.
  • arsenaaliin kuuluu lukuisia keinoja, joista suurin osa on täysin ilmaisia.
  • yhdistää useita markkinoinnin menetelmiä tehokkaaksi kokonaisuudeksi.
  • ilmaisee asiansa selkeästi ja kaartelematta.
  • markkinointi hyödyttää aina asiakasta.
  • tavoittelee voittoa liikevaihdon sijaan.
  • hakee geometristä kasvua.
  • suosii yhteistyötä kilpailijoidensa kanssa.
  • ei laske tekemiensä kauppojen, vaan asiakassuhteidensa määrää.
  • hyödyntää helppokäyttöistä ja edullista tekniikkaa monipuolisesti.
  • työskentelee lähellä myyntiä.
  • opettelee tuntemaan asiakkaansa, etsii näiden ongelmat ja pyrkii ratkaisemaan ne.

 

Sissimarkkinoija ei ole koskaan valmis. Hän kehittää toimintatapojansa jatkuvasti lukuisten kokeiluiden avulla. Hän poimii ympäristöstään jatkuvasti uusia ideoita, kirjoittaa ne ylös ja kokeilee niitä käytännössä. Sissimarkkinoijan älykkyys ja ketteryys voimistuvat tehdessä, kokemusten myötä. Jostain on kuitenkin lähdettävä liikkeelle ja siksi Parantainen on listannut kirjan loppuun vinkkejä miten jokainen voi käynnistää sissimarkkinoijan uransa. Minusta nämä olivat kirjan antoisimmat sivut. Sillä mikään luettu oppi ei ole hyödyllinen, jos ei sitä viedä käytäntöön. Alla on omat versioni vinkeistä.

 

  1. Sisäistä tavoitteesi, ulkoista rutiinisi.

 

Meillä kaikilla on päivässä 24 tuntia aikaa käytettävänä. Ei yhtään enempää eikä vähempää. Tästä miinustetaan suoraan ihmisen perustarpeet, kuten nukkuminen ja syöminen. Vapaa-aikaakin olisi hyvä olla, että pääkin pysyy kelkassa mukana.  Vaikka olisi minkälainen superihminen, kukaan ei määränsä enempää pysty töitä tekemään. – Eikä pidäkään! Joten töihin varattu aika on syytä suunnitella tehokkaaksi keskittyen niihin asioihin, joilla on oikeasti merkitystä yrityksen toiminnan ja kannattavuuden kannalta. Kirja kehottaakin ulkoistamaan kaikki rutiinitehtävät, vaikka yrittäjä osaisi hoitaa ne myös itse. Ne syövät kallista aikaa yrittäjän tärkeimmältä tehtävältä: Bisnestahdolta! Yrittäjä joutuu aina itse vastaamaan siitä, että yritys etenee johonkin tavoitteeseen. Keskity siis kiteyttämään, yksinkertaistamaan ja selkeyttämään tahtosi. Käytä aikasi johtamiseen, tuotteistamiseen, myymiseen ja ennen kaikkea markkinointiin!

 

  1. Tilaa yritysilme ammattilaiselta.

 

Ellet nimenomaan halua, että liiketoimintasi näyttää puolivillaiselta harrastelulta. Investoi kerran siihen, että saat tehtävääsi tukevan ilmeen yrityksellesi. Asiakkaat erottavat silmänräpäyksessä koulutetun ihmisen työn amatöörin tuotoksesta. Joten jollet ole itse graafisen suunnittelun ammattilainen, palkkaa sellainen.

 

  1. Tiedä mitä tarvitset ja varmista markkinointimateriaalisi tekijänoikeukset.

 

Sovi että maksat laskusi vasta kun olet saanut kaikki tarvitsemasi sähköiset ja muokattavat muodot käyttöösi. Tämä koskee niin logoa, esitteitä, lomakkeita ja käyntikorttejakin. Pelkkä pdf-tulosteet eivät riitä. Pääset niin paljon helpommalla jatkossa, kun saat toimivat tiedostot, joita voit helposti muokata tarpeidesi mukaan.  Muista aina varmistaa, että saat kaikkien materiaalien tekijänoikeudet itsellesi.

 

  1. Kerää itsellesi kuvapankki.

 

Kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa. Kuvien avulla saat persoonallista ilmettä niin nettivisuille kuin markkinointi materiaaleihin. Jos kuvaat itse, varmista että käyttämäsi kuvat ovat hyvälaatuisia.

 

  1. Päivitä web-sivusi.

 

Ensivaikutelma on ehdottoman tärkeä, sillä sitä on vaikea enää muuttaa. Käytä siis ilmeen suunnittelemiseen ammattilaista. Pidä sivusi ajan tasalla. Päivittämisestä on syytä tehdä niin helppoa, kuin mahdollista muuten se jää tekemättä. Jokainen arvaa millaisen mielikuvan sekavat ja vanhentuneet sivut antavat asiakkaalle. Varmista, että sivusi näyttävät hyviltä ja toimivat moitteettomasti mobiilissa.

 

  1. Käytä digipainoa.

 

Printtimateriaalin painaminen onnistuu kätevästi ja edullisesti digipainoissa. Saat juuri sen verran materiaalia kuin tarvitset. Punnitse aina missä asioissa printtimatskuilla on laadullista väliä. Jos ohjeistat työntekijöitäsi kirjallisilla ohjeilla, oma tulostimesi on varmasti riittävän hyvä. Mutta jos esitteesi tai hinnastosi on menossa asiakkaallesi, laadulla saattaakin olla yllättävän paljon väliä. Asiakkaasi tarkkailee kaikkea yrityksestäsi imagolasien läpi!

 

  1. Kokoa markkinointitietokanta.

 

Jos yritykselläsi on edes kymmenen potentiaalista asiakasta, tarvitset lupaavampien ehdokkaiden poimimiseen markkinointia.  Tämä on taas ajansäästö ja tehokkuus kysymys. Älykäs sissimarkkinoija ei kuluta aikaansa eri asiakkaiden yhteystietojen etsimiseen. Vaan kokoaa asiakkaistaan tietokannan, jonka avulla yksikään kohderyhmän asiakas ei unohdu. Tietokantaan on helppo kirjoittaa myös persoonallisia tai tärkeitä muistettavia tietoja asiakkaista, jotka takaavat yksilöllisen asiakaspalelun. Mitä yksinkertaisempi ja helpompi tietokantaohjelmisto on, sen parempi. Useimmille pk-yrityksille Excel riittää vallan mainiosti.

  1. Kirjan kahdeksas vinkki kuuluu: ” Salesforce.com on sissimarkkinoijan salainen ase” Minä sanoisin, että kysymisen taito on sissimarkkinoijan salainen ase.

 

Tekniikka kehittyy ja päivittyy nykyään sitä tahtia, että melkein joka päivä ilmestyy uusi ja parempi palvelu tuolle ja tuolle asialle. Tärkeintä on tunnistaa omat ja yrityksensä tarpeet. Yrittäjän ei itse tarvitse olla joka alan guru. Sitä varten on keksitty kysymisen taito. Selvitä mitä tarvitset ja sen jälkeen ota yhteyttä ihmiseen, joka tietää asiastasi. Useimmiten riittää, kun kilauttaa tutulle tai tutun tutulle. Saat vastauksen ja ehkä opit jotain. Eikä sinun tarvinnut hakata päätä ruutuun selvittäessäsi useita tunteja asioita, joista ei ymmärrä mitään.

 

  1. Kirjan yhdeksäs vinkki kuuluu: ”Aktivoi Google Adwords” Minun vinkkini kuuluu taas näin: Aktivoi itsestäsi somettaja.

 

Tässä kohdassa pitää ottaa huomioon, että kirjan päivitetty painos on ilmestynyt 2008 luvulla. Hakukonenäkyvyys on toki hyvä markkinoinninkeino edelleen, mutta näin 2016 luvulla se on ennemminkin tai ainakin pitäisi olla itsestään selvyys. Google Adwordsin käyttö ei maksa paljoa ja se saattaa johdattaa seuraavan asiakkaan luoksesi vaikka heti huomenna. Hakukonenäkyvyydessä nettisivusi ovat avain asemassa, joten varmista että ne ovat myyvässä kunnossa. Tämän aikakauden juttu on panostaa sosiaaliseen mediaan ja siellä ratkaisee yrityksesi fanit ja seuraajat. Enää ei kyse ole siitä, kuinka hyvin yritys osaa itse levittää viestejään. Vaan ennemminkin siitä, kuinka hyvin yritys saa omat asiakkaansa levittämään viestejään puolestaan.

 

Suosittelen kirjaa jokaiselle markkinoijalle. Se herättää ideoimaan ja kertoo lukuisia käytännönvinkkejä sissimarkkinoijalle. Se myös listaa yleisimmät massamarkkinoijan asennevammat ja kompastuskivet. Montako miinaa räjähtää? Ja jos ei aika riitä lukemaan koko kirjaa. Kannattaa vinkit ja ideat kerätä oman yrityksensä kehittämiseen www.noste.fi sivustolta PÖLLI TÄSTÄ Blogista. Myös Parantaisen Tuotteistamisen kirjat ovat tutustumisen arvoisia.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!