Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 10.05.17
Esseen kirjoittaja: Elina Paukkio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lähdin lukemaan toista markkinoinnin kovaa teosta etsien inspiraatiota omiin, kesällä suoritettaviin sissimarkkinointitempauksiin. Tempaukset jäivätkin nyt vain suunnitelmiksi, mutta ovatpa valmiina tulevaa käyttöä varten, joko itselleni tai jollekin muulle!

Tarinallistaminen (jonka tarkoitus oli näkyä monessa toiminnassamme, eniten kuitenkin sosiaalisessa mediassa)

  • Ystävyysravintola: Suunnittelin etsiväni asiakasravintolallemme ystävyysravintolan jostakin muusta Suomen kaupungista. Ystävyysravintolan kanssa olisi voinut jakaa markkinointi- ja tapahtumaideoita, sekä tehdä molempien sosiaalisesta mediasta mielenkiintoisempaa. Toisessa kaupungissa, tässä tapauksessa esimerkiksi Turussa, sijaitseva ystävyysravintola ei vaikuttaisi negatiivisesti asiakkaisiin, sillä kukaan huurteista janoava ei lähtisi päähänpistona Turkuun tai toisinpäin. Sosiaalisessa mediassa yhteistyö näkyisi niin, että ravintolamme olisi (yhteistyössä ystävyysravintolan kanssa) kirjoittanut ja julkaissut hauskan ja mielenkiintoisen tarinan ystävyysravintolasta, jonka ystävyysravintola olisi voinut jakaa omalla sivullaan ja saada näin sinne toimivaa, erilaista sisältöä. Ystävyysravintola olisi toiminut samoin ja me olisimme jakaneet meistä ystävänä kirjoitetun julkaisun omassa sosiaalisessa mediassamme. Tämä kuvio olisi voitu toistaa muutaman kerran kesän aikana. (Kustannus: työtunnit/tässä tapauksessa kiinteähintainen kuukausimaksu)
  • Asiakashaastattelut: Olisimme tehneet kesän aurinkoisina päivinä iskuja ravintolan terassille ja haastatelleen siellä olevia asiakkaita. Lupa jutun tekoon ja julkaisuun sosiaalisessa mediassa olisi totta kai kysytty asiakkaalta. Julkaisun kuva olisi voinut olla esimerkiksi haastateltavaksi päätyneestä, terassilla aikaa viettäneestä kaveriporukasta tai vaikka ruoka-annoksesta, jonka asiakas on tilannut, mikäli hän/he eivät halua olla kuvassa tunnistettavia. Todelliset tarinat, kokemukset ja syyt tulla laivalle olisivat olleet varmasti mukavaa luettavaa ja niihin olisi päivityksiä lukevien asiakkaiden helppo samaistua. Polttariryhmien haastattelut voisivat olla hauskaa luettavaa, alakerran vuokranneen yrityksen taas hyvin asiakeskeistä. Tai – miksikäs ei – juuri toisin päin! Haastatteluun olisi myös helppo liittää toinen päivitys, esimerkiksi terassihaastattelun jälkeen video siitä, kuinka polttarisankari ajaa vesijetillä pitkin Jyväsjärveä. (Kustannus: työtunnit/tässä tapauksessa kiinteähintainen kuukausimaksu)

 

Kirjassa kerrottiin yhdestä Suomen suurimmasta ja pitkäikäisimmästä tietotekniikan palvelutalosta, Fujitsu Services Oy:stä, joka on tunnettu kekseliäästä markkinoinnistaan. Fujitsu Services oli tuomassa markkinoille uutta palvelua, jolloin ongelmana oli tuotetta käyttäneiden asiakkaiden, ja sitä kautta käyttökokemuskertomusten puute. Koska tarinan voimaan kuitenkin uskottiin vahvasti, päätettiin tarina luoda itse. Tarinan lopussa Fujitsu Services paljasti tarinan olevan (toistaiseksi) fiktiivinen ja sen henkilöiden olevan keksittyjä. Tarinassa kuitenkin kuvattiin monelle yritykselle todellisia tilanteita ja se oli siksi uskottava ja toimiva markkinoinnin keino. Meidän tapauksessamme tarinat olisivat olleet vieläpä todellisia!

 

Muita sissi-iskuja

  • Sisäänpääsyleimat: Vaikka kyseisessä ravintolassa ei sisäänpääsymaksuja tavallisina iltoina olekaan, suunnittelimme iskevämme satamassa ja sen lähettyvillä oleviin tapahtumiin jakamaan leimoja, jollaisia usein baareissa annetaan sisäänpääsymaksun jälkeen. Leimassa olisi ollut ravintolan logo ja leimoja jakaessamme olisimme kertoneet asiakkaille ravintolasta lisää. Ajatuksena oli ohjata leiman saaneet lähtemään tapahtuma-alueelta poistuessaan keskustan sijaan ravintolaamme. Leimaa ei olisi voinut heittää mainoslappusen lailla roskiin/maahan ja se olisi ollut siksi myös ympäristöystävällinen idea! (Kustannus: leima ja leimatyynyt, n. 10€ + työtunnit)
  • Mölkkyvuokra ja -turnajaiset: Mikä olisikaan mukavampaa tekemistä kauniina kesäpäivänä, kuin pelata mölkkyä sataman nurmikolla? Pelien jälkeen häviäjät tarjoavat kylmät juomat voittajille viereisellä ravintolalaivalla samalla, kun itse peli palautetaan tiskille. (Kustannus: mölkkypelipaketit 28€/kpl, markkinointi olisi toiminut jälleen tässä tilanteessa sosiaalisen median kautta ja olisi sisältynyt siis kiinteähintaiseen kuukausimaksuun)
  • Tarkemmille kohderyhmille osoitetut teemaillat: Alun perin toiveena oli keksiä jotakin, jolla ravintolaan saisi lisää opiskelijoita asiakkaiksi. Tähän ratkaisumme olisi ollut yhteistyö paikallisen ”aikuisten kaupan” kanssa. Ravintolan alakerta olisi ollut mitä parhain paikka järjestää Tupperware-tyylisiä kutsuja eri ainejärjestöille (Kustannus: Uskoaksemme ei juuri enempää, kuin työtunnit yhteistyökuvioiden rakentamista varten)

 

Sissimarkkinoinnille on tyypillistä käyttää mielikuvituksellisia ja erilaisia markkinointitapoja, jotka tuottavat maksimituloksia minimipanoksin. Sissimarkkinoija käyttää suurien rahamäärien investoimisen sijaan aikaansa, energiaansa ja mielikuvitustaan. Onnistuakseen sissimarkkinoijan tulee valita mahdollisimman pieni kohderyhmä jokaista tempaustaan varten. Esimerkiksi opiskelijat ovat kokonaisuutena vielä kovin suuri ryhmä, mutta teemailloissa kohderyhmäksi valittaisiinkin esimerkiksi aina yhden tietyn ainejärjestön tytöt kerrallaan. Myös leimoja jakaessa kohderyhmänä on juuri tietyn tapahtuman asiakkaat.

Näiden ideoiden lisäksi olisimme teettäneet joka viikkoisen tietovisan palkinnoksi tyylikkäitä T-paitoja ravintolan logolla. Uskoimme, että kohderyhmä, jota ravintolan tietovisassa kävisi, käyttäisi mielellään laadukkaita mainospaitoja, kunhan malli, materiaali ja paidassa oleva logo olisivat tyylikkäästi suunniteltuja. Samanlaiset paidat olisimme teettäneet meille sissimarkkinoijille ja paitoja olisi käytetty aina työajalla (esimerkiksi haastatteluissa ja leimoja jaettaessa), ja ehkäpä jopa joskus muulloinkin! (Kustannus: arviolta max. 15€/paita)

Nykyisen valtavan, joka tuutista pursuavan mainostulvan keskellä sissimarkkinointi on varmasti paras keino tavoittaa oma, tarkoin valittu kohderyhmä. Se ei ole missään nimessä aina se helpoin, mutta varmasti kustannustehokkain keino. Sissimarkkinointi-kirjassa kysyttiin esimerkiksi, kuinka monta TV-mainosta muistan eilisillalta? Tai mitä mainoksia näin eilen lukemassani lehdessä? Massamarkkinoinnin keinot ovat siis kalliita ja jokseenkin turhia. Koska sissimarkkinoinnin keinot ovat rajattomat, se on valtavan kiehtova maailma ja siinä onnistuvat tulevat työllistämään itsensä tulevaisuudessa varmasti!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!