Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

SMS

Kirjoitettu 21.05.13
Esseen kirjoittaja: Jetro Majaniemi
Kirjapisteet: 2
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinisen meren strategia

Neljä kysymystä

Lähdemme Ideaosuuskunta Priimassa lanseeraamaan uutta palvelua nimeltä Asiakassuosittelee.fi. Kyseessä on siis videoreferenssejä tarjoava palvelu, joissa asiakkaat voivat ostaa meiltä videointipalvelun. Videoissa jotka kuvaamme, asiakkaan asiakkaat kertovat oman näkemyksensä ja mielipiteensä asiakas yrityksestä. Tarkoituksena on siis tuoda referenssit aidonmpaan ympäristöön jolloin sanomalle annetaan kasvot. Tämä herättää kumminkin paljon enemmän luottamusta.

 

  • Mitkä toimialalla selviöinä pidettävät asiat tulisi poistaa kokonaan?

Referenssit eivät enää olisi vain paperilappusia joihin, joku tyyppi rustaa nimen alle vaan me haluamme antaa hänelle myös kasvot. Sanomasta kumminkin yli puolet koostuu ihmisen elekielistä. Videossa ei siis anna mahdollisuutta valehtelulle toisin kuin paperi.

 

  • Mitä asioita tulisi supistaa selvästi alan normaalia vähäisemmiksi?

Videot ovat ytimekkäitä ja tarkasti räätälöityjä kokonaisuuksia. Näin referensseissä ei ole turhaa jargoniaa vaan yksinkertaisesti. Mikä oli ongelma? Miten toimittiin ja millaisiin tuloksiin päästiin. Näin yrityksestä kiinnostunut asiakas saa nopesti luotettavan kuvan yrityksestä. Ei olisi enään sellaista logo helvettiä nettisivuilla, mitkä eivät kerro onko ongelma ratkaistu asiakkaan mielestä hyvin vai huonosti. Ainoastaan sen että yritys on ollut tämän yrityksen asiakkaana.

 

  • Mitä tekijöitä tulisi korostaa esiin selvästi enemmän kuin alalla on yleensä?

Rehellisyyttä ja suoraa puhetta. Tämä lisää luotettavuutta, mikä on kumminkin yksi yritysmaailman peruspilareita. Videoiden avulla voimme myös korostaa uutta teknologiaa myyntitilanteissa. Esimerkiksi myyntitilanteessa, kun asiakas kysyy, että minkälaista jälkeä olette tehneet, niin voisit kaivaa tabletin taskusta ja sanoa: ”Anna mä näytän tästä yhden meidän asiakkaan mielipiteen videon muodossa.” Myös mahdollisesti tarjousta lähetettäessä sähköpostiin voi liittää linkkejä referenssi videoihin, jolloin mahdollinen uusi asiakas saa käsityksen miten yritys on aikaisemmin toiminut.

 

  • Mitä sellaisia asioita tulisi luoda, joita alalla ei ole koskaan ollut esillä?

Haluamme korostaa asiakkaillemme, että he käyttävät omaa menestymistään paremmin myynnillisesti. Mikäli asiakas tekee aina työnsä hyvällä jäljellä ja asiakkaat ovat heihin tyytyväisiä, niin video referenssien avulla he voivat kanavoida sen kaiken energian ja hyvän mielen myös uusille asiakkailleen, että he ovat nyt valinnet oikeat henkilöt hoitamaan tätä hommaa.

 

Ongelmaksi voisi muodostua, että referenssi asiakas ei saa hyötyä esiintymisestään videolla. Tämä näkemys on kumminkin väärä. Esiintyessään videolla yritys saa lisää näkyvyyttä, jolloin myös referenssi asiakkaalle voi tulla lisä kauppaa tai uusia kontakteja.

Näillä avuilla yrityksen tärkein myyntiargumentti eli referenssit viedään täysin uudelle levelille. Kauppaa tulee lisää ja helländynaamiset kohtaamiset lisääntyvät.

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!