Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sodankäynnin taito – oppeja yrittäjälle

Kirjoitettu 24.11.13
Esseen kirjoittaja: Henri Niemi
Kirjapisteet: 1
Kirja: Sodankäynnin taito
Kirjan kirjoittaja: Sunzi
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Sodankäynnin taito (Sunzi, Suom. Matti Nojonen) on yksi kirjallisuuden klassikoista ja arvostettu ympäri maailmaa. Kirja perustuu vanhoihin kiinalaisiin sotaoppeihin ja sen kirjoittajan Sunzin todenperäisyydesta tai henkilöllisyydestä ei ole täyttä varmuutta. Siitä huolimatta hänen yksinkertaiset, mutta toimivat sananlaskunsa ovat arvostettuja ympäri maailmaa, koska ne soveltuvat niin ikään liiketoiminnan ja sen strategioiden kehittelyyn, yritysten väliseen kilpailuun ja esimerkiksi urheilumaailmaan. Halusin lukea kirjan suurimmaksi osaksi sen maineen sekä yleissivistyksen takia, mutta loppujen lopuksi löysin kirjasta useita mieleenkintoisia kohtia joita aion hyödyntää arjessani tiimiyrittäjänä. Pohdin tässä esseessä muutamia niistä.

 

”Jos vihollinen on vahva – vältä”. ”Hyökkää silloin, kun hän ei ole valmistautunut”. ” Ilmesty paikoista, joissa hän ei osaa odottaa sinua”. Nämä kolme kohtaa ovat mielestäni hyödyllisiä muistaa liiketoimintaa harjoitettaessa. Suuren yrityksen haastajaksi on turha lähteä ilman kunnollista suunnitelmaa tai strategiaa. Mikäli jollain muulla on käytännössä sama tuote tai palvelu kuin itselläsi, mutta edullisempana ja parempana tai edistyneempänä; kannattaa vihollista välttää ja keksiä jokin muu bisnesidea. Jos taas kilpailu on syystä tai toisesta jo käynnissä, kannattaa markkinoille iskeä tavalla jota kilpailija ei osaa odottaa, tavalla johon hänellä ei ole ratkaisua tai tavalla johon hän ei ehdi vaikuttaa. Esimerkkejä voisi olla lukemattomia, enkä erittele niitä sen enempää. Näitä perusoppeja hyödyntämällä ja soveltamalla, voi pärjätä kilpailutilanteissa mielestäni loistavasti. Myös kilpailijan toimintatapojen ja tuotteiden tunteminen on tärkeää jotta edellämainittuja asioita voidaan soveltaa. Sunzi muistuttaa myös tämän asian tärkeydestä sanoessaan: ”Kun tunnet vastustajasi ja tunnet itsesi, et ole vaarassa sadassakaan taistelussa. Jos et tunne vastustajaasi mutta tunnet itsesi, mahdollisuutesi voittoon tai tappioon ovat samat. Jos et tunne vastustajaasi etkä itseäsi, olet jokaisessa taistelussa vaarassa.” Vastustajan tai kilpailijan lisäksi on tärkeää myös muistaa tutkia omia toimintatapojaan, jotta voi arvioida oman toimintansa kilpailukyvyn tasoa. Liiketoimintaa ja markkinointia kehitettäessä on hyvä myös muistaa, että usein ”kysymys on ajoituksesta”. Pitää esimerkiksi tietää mihin aikaan vuodesta palvelusi menee kaupaksi ja suunnata mainonta sille ajankohdalle. Myös liiketoimintaympäristön ja asiakaskunnan kartoitus on tärkeää sillä ”jos et tunne vuoristojen ja metsien….yms…muotoja , armeija ei voi edetä”.

 

Kilpailutilanteessa on myös tärkeää toimia yhtenäisesti. Etenkin tiimiyrityksessä tiimityöskentely ja yhteishenki ovat tärkeitä. Lisäsin taannoin omaan oppimissopimukseeni tavoitteekseni johtamistaitojen kehittämisen ja tällä hetkellä kuulun kahteen projektiryhmään sekä tiimimme brändisoluun. Sunzin sanat ”Se jonka päällystöllä on yhtenäisin päämäärä, voittaa” ovat mielestäni muistamisen arvoiset kun lähden suorittamaan tehtäviäni edellämainituissa ryhmissä. Johtajana ja projektiryhmiä luodessa on tärkeä osata myös hyödyntää oman tiiminsä jäsenten vahvuuksia ja valita oikeat henkilöt oikeisiin tehtäviin. Myös yhteishenkeä ja tsemppiä on luotava ja muistettava että ”sotilasjohdon perussääntö on yhdistää joukkojen taistelurohkeus”.

 

Nuorena tiimiyrittäjänä tahdon kovasti päästä keksimään ja synnyttämään jotain aivan uudenlaista. Sodankäynnin taito rohkaisee ja opettaa minua myös tässä aiheessa. On hyvä muistaa, että tyhjästä harvoin voi keksiä mitään suurta, mutta vanhoja elementtejä yhdistelemällä voi saada aikaan jotain käytännöllistä. Sunzi sanoikin osuvasti: ”Yhden loppu on toisen alku. Yksi väistyy synnyttääkseen toisen. On vain viisi perusväriä, mutta niiden yhdistelmät synnyttävät enemmän värejä kuin on mahdollista nähdä. On vain viisi perusmakua, mutta niiden yhdistelmät synnyttävät enemmän makuja, kuin on mahdollista maistaa.” Otetaan esimerkiksi vaikkapa älypuhelin. Kyseinen tuote on muodostunut lähes käsiteeksi ja pakolliseksi tarpeeksi ihmisille sen ominaisuuksien takia. Siihen on yhdistetty perinteisiä elementtejä joita ihminen tarvitsee jokapäiväisessä elämässään kuten puhelin, netti, kalenteri sekä kamera. ”Perusvärejä” yhdistelemällä on päästy luomaan jotain uutta joka on mullistanut maailman täysin. Mielestäni nämä ovat hyviä oppeja tulevaisuutta ajatellen ja siksi pidän nykyään myös itse Sodankäynnin taitoa klassikkomaineensa arvoisena kirjana.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!