Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Somesisältö

Kirjoitettu 30.05.17
Esseen kirjoittaja: Eetu Huosianmaa
Kirjapisteet: 5
Kirja: Jab Jab Jab & Sano se Someksi
Kirjan kirjoittaja: Gary Vaynerchuk, Katleena Kortesuo
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nykyään on trendikästä puhua LinkedInissä H2H:sta. B2C ja B2B aletaan korvata human-to-human tyyppisellä ajatusmallilla, jossa ihmiset toimivat ihmisten kanssa, eivätkä yritysten. Mielestäni yrityksien someviestinnässä ja –markkinoinnissa on siirryttävä myös puhumaan H2H-mallista. Yritykset, jotka asemoituvat edelleen vanhanaikaisesti ja etäännyttävät itsensä kuluttajista kankealla esiintymisellä somessa eivät selkeästikään jaa tätä ajatusta kanssani.

Yritysten someen tuottaman sisällön on Gary Vaynerchuckin mukaan oltava monella tapaa ”täydellistä”, mutta tärkeimmät pointit ovat mielestäni tässä:

  1. Sisältö on rakennettu alusta huomioiden

Kyseessä on kuvapalvelu, jossa kuvien taso on nykyisin todella korkea. Käytä laadukkaita kuvia, jotka ovat itsessään sydämen arvoisia. Jos Instakuva olisi sähköpostimarkkinointia otsikko ja myyntiteksti olisivat kuva itse ja call-to-action olisi kuvateksti. Jos Instagram ei tue linkkejä kuvateksteissä niin älä kirjoita niitä sinne.

Tiivistä sanomasi Snäpissä. Montako 10 sec snäppiä putkeen luulet yleisösi jaksavan katsoa, jos saarnaat etukamera päällä asiasta, joka vaatii pitkän selityksen? Ehkä haluat ohjata yleisön tästä palvelusta katsomaan yhtenäisen videon jossain, missä se toimii.

Facebookissa voit kirjoittaa eniten, joten hyödynnä teksti. Kyseinen alusta on paras foorumi sellaisen tiedon jakamiseen, joka vaatii enemmän kuin kolme lausetta. One-linerit toimivat myös ja mahdollisuudet linkkien ja markkinoinnin kanssa ylipäätään ovat monimuotoiset. Ylivoimaisesti monipuolisin alusta, jossa on siksi myös monipuolisinta sisältöä. Täällä otetaan kantaa.

Älä turhaan poikkea alustalle tyypillisestä tavasta viestiä ja kyseisen alustan tyylistä. Sisältö ei saa olla häiritsevää vaan sen täytyy näyttää siltä, että se kuuluu kyseiseen alustaan ja toimii kuten kyseisen alustan postauksilla on tapana.

  1. Sisältö on ajankohtaista ja viihdyttävää

Suuretkin brändit ovat havahtuneet internetajan nopeisiin trendeihin ja huumoriin. Meemit ovat hyvä esimerkki tästä. Muutama vuosi takaperin kotimaisen vakuutusyhtiön jakama markkinointiviesti osuvalla meemillä höystettynä olisi mennyt ohi, mutta tänään se sopii somettajan silmään. Se on siistiä.

Sukupuolineutraali avioliitto on toinen hyvä esimerkki siitä, miten trendikkäällä ja ajankohtaisella aiheella on kerätty huomiota somessa jo pitkään ja asemoiduttu ”vihreästi”. 1.3.2017 moni brändi luonnollisesti osoitti taas mielipiteensä ja somekansa reagoi tykkäämällä. Vuosikymmen takaperin yritys X ei olisi ottanut kantaa kyseiseen asiaan, joka ei heidän liiketoimintaansa koske.

  1. Sisältöä tuotetaan säännöllisesti

Reps, reps, reps. Kyseinen Arnoldin teesi on varmasti kaikkien sisältömarkkinoijien suosiossa. Säännöllinen ja runsas sisällöntuotanto on siis avainasemassa yrityksen onnistuneessa some-esiintymisessä. Miksi olet paikalla, jos et pidä ääntä?

Tyhjä somekanava kääntyy somekuluttajan silmissä nopeasti negatiiviseksi huomioksi, joten unohda ”Ainakin meillä on Facebooktili”- tyylinen ajattelu. Kasviksia kuuluu syödä puolikiloa päivässä ja Instagramiin tulee julkaista kerran päivässä. Jonkinlaista Top-Of-Mindia on saavutettavissa jo pelkästään poikkeuksellisen ahkeralla somettamisella, kunhan yleisöä alkaa olla kattavasti.

 

Esimerkkisomekampanja off-seasonilla lamaantuneelle elämyspalveluita tuottavalle yritykselle.

Yritys: Superfutis

Kampanja: HappyCustomer1000

Missä: FB + IG

Milloin: Toukokuu

Tavoite: Nostaa yleistä somepreesenssiä ja kertoa asiakkaiden tarinoita.

Miten:

Luodaan kampanja, jossa viestitään Superfutiksen huipputasoa olevaa asiakastyytyväisyyttä ja esiinnytään suosittuna toimijana elämyspalvelumarkkinassa. Ei varsinaisesti myydä missään vaiheessa, keskitytään tuottamaan pitkästä aikaa sisältöä kanaviin.

Käytetään hyväksi pelaajaryhmistä otettuja kuvia, joissa näkyy pallot, pelaajat ja fiilis. Kuvaan kollaasi tyylisesti 6-8 joukkuetta = 100 pelaajaa. Tekstinä ”Superfutista pelasi viime kaudella 1000+ tyytyväistä asiakasta!”. Tämän jälkeen lisätään kuukauden ajan pari asiakastarinaa Superfutiksesta joka viikko Ma ja Ke Facebookkiin ja Instagramiin.

Facebookissa paino asiakkaan kommenteissa ja tekstiä enemmän. IG:ssä paino kuvissa ja asiakkaiden fiiliksen välittämisessä katsojalle. Toimitaan siis alustalle tyypilliseen tapaan, jotta sisältö sopii katsojan silmään.

Nykyinen päivitysvauhti on olematon ja kaikki lisä sisällöntuotantoon on tervetullutta. Pyritään siis aktivoitumaan muutenkin kuin asiaskuvilla. Lisätään Superfutisarjesta kuvia pallojen korjailuista ja muista vähän värikynää käyttäen, jotta sisältö olisi hauskaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!