Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Somevaikuttajaksi + Pesojoonaksen puhe dreamupissa

Kirjoitettu 12.05.21
Esseen kirjoittaja: Elias Mäkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Somevaikuttajaksi
Kirjan kirjoittaja: Emmi lehtomaa, joonas pesonen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Intro

Tunnistan itsestäni hyviä vaikuttajan piirteitä kuten ulospäin suuntautuvuus, halu olla esillä ja kehittyä jatkuvasti. Rakastan sisällöntuottamista ja haaveilen, että voisin joku päivä tehdä somea ainakin puolipäiväisesti niin, että se tukisi yrittäjyysprojektejani. Vähän samalla tyylillä kuten PTVatanen, joka ottaa somesta näkyvyyttä ja käyttää sen kasvattaakseen kuntosali-, vaate-, lisäravinne- ja valmennusasiakaskuntaansa. Luin kirjan Somevaikuttajaksi ja kuuntelin Pesojoonaksen puheen DreamUp-tapahtumassa ja teksti pohjautuu niihin.

 

Minä sisällöntuottajana

Vaikka tubettaminen / somettaminen kiinnostaa harrastuksen lisäksi työmielessä se on tuntunut haastavalta. Tuntuupa oudolta myös myöntää itselleen, että somen tekeminen on minulle harrastus. Itseasiassa tajusin tämän vasta ihan muutama viikko sitten, kun joka viikko menee siihen kuitenkin sisällöntuottajana aikaa ja pidän siitä kovasti. Systemaattinen yhteisön rakentaminen on ollut haastavaa, koska minulla ei ole ollut selkeää omaa genreä. Ihmisenä tykkään tehdä sataa asiaa niin on vaikea rajata joitain alueita pois elämästäni, vaikka se toisi kasvua kanavilleni. Esimerkkinä TikTokissa on noussut paljon lahjakkaita laulajia, koska genre (laulaminen) on tarpeeksi tiukka rajaus. Pelkkä lifestyle ja päiväkirjamainen sisältö kiinnostaa niitä jotka tuntevat minut, mutta uusia ihmisiä sillä on vaikea saada, koska siihen voi olla vaikea tarttua. Vlogeja joita tykkään tehdä myös jaetaan yleisesti vähemmän kuin esimerkiksi ohje- tai komediavideoita.

Mulla tällä hetkellä pääfocus sisällöntuottamisessa on nimenomaan dokumentoivassa tyylissä. Haluan rakentaa itselleni visuaalisia muistoja, sillä olen huomannut, että oma muistini on varsin huono. Ajatus myös julkisesta päiväkirjasta kiinnostaa. Nään, että julkinen päiväkirja tekee minusta ihmisenä helpommin lähestyttävän, mikä voi poikia mahdollisuuksia joko työn tai uusien ystävien muodossa. Molempia se onkin jo tuonut.

 

Tälläinen lokeroimaton sisällöntuottaja, kuitenkin kasvaa hitaasti vaikka brändistä tulisikin oman näköiseni. Pari hyvää ajatusta oman genren valintaan:

 

Mistä olen innostunut? -Kaikesta, erityisesti sisällöntuottamisesta, matkustamisesta, yrittäjyydestä, johtamisesta, myynnistä, uusista kokemuksista ja muistoista

Missä olen hyvä? -Olen nopea oppimaan ja halukas kehittyjä, joten todennäköisesti olen hyvin pian hyvä siinä mitä teen. En pidä tunteesta, että en osaa jotain, joten selvitän asiat. Nyt annettavaa on varmaan sisällöntuotannon ja avoimen ja seikkailullisen elämäntyylin vaalimisesta.

Mistä joku on valmis maksamaan?  Uskon, että kykyni innostaa ja kokeilla rohkeasti uutta on kaupallisesti mielenkiintoisin näkökulma minussa tulevana somevaikuttajana.

 

Näistä alkaa löytyä itse asiassa aika hyvä punainen lanka. Mieleenpainuvien kokemuksien luonti ja dokumentointi innostavalla tavalla. Siinä saisin kaikki irti. Eli vloggaaja, joka tekee villejä haasteita. Videolla voisi olla hitusen vähempi vlogia ja enempi sen hetkiseen haasteeseen liittyvää sisältöä. Haastepohjaiseen tekemiseen vaan pitää luoda itselleni vahvat pelisäännöt arvojeni pohjalta, jotta en menetä itseäni tehden vain hullumpia videoita päätyen lopulta Seiskalehteen. Sitä en halua.

 

Mulla on myös koneella todella paljon julkaisematonta, puoliksi editoitua materiaalia. Joonaksen puhe auttoi minua ymmärtämään, että on okei olla keskeneräinen. Monilla isoillakin vaikuttajilla on tuhansia tunteja julkaisematonta materiaalia. Sitä voi ajatella vaikka harjoitteluna.

 

Strategiani

 

Missio

(Mitä toivot ihmisten saavasi sisällölläsi? Millaista maailmaa luot?)

Haluan luoda maailmaa, jossa kaikki on mahdollista. Haluan tuoda kokeilukulttuuria ja avarakatseisuutta maailmaan. Haluan kannustaa ihmisiä etsimään omaa juttuaan tuoden kuitenkin esille, että kaikilla ei välttämättä tule olemaan vaan yhtä juttua. Haluan rohkaista ihmisiä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle ja unelmoimaan isosti.

 

Visio?

(Millaisena näät brändisi x aikavälillä)

Nään, että voisin olla innostuja, joka tekee kaikkensa unelmieni eteen ja sitä kautta inspiroi muita. Kaikkensa antaminen inspiroi, riippumatta mihin tähtää. Haluan olla Suomen positiivisimpia vaikuttajia. Haluan, että minulle voi kuka vaan laittaa viestiä siten, että tuntuisin vertaiselta, enkä joltain kaukaiselta leffatähdeltä.

 

Arvot?

Mun tärkeimpiin arvoihin kuuluu vapaus, avoimuus, kehitys, reiluus ja auttaminen. Koen, että nämä näkyvät mun tekemisessä aika paljon, mutta en tiedä miten ne voisivat näkyä sisällössäni. Avoimuus näkyy parhaiten nyt kokeilujen kautta (kynsilakkaa, ruokayhdistelmät, yleisesti läpinäkyvä jakaminen). Muita täytyy vielä koittaa aktiivisemmin tuoda esille.

 

Identiteetti? (Millä sinua kuvaillaan / digijalanjälki)

Minua kuvaillaan tällä hetkellä varmaan innostujaksi, hulluksi, taitavaksi sisällöntuottajaksi, avoimeksi ja positiiviseksi. Toisaalta varmaan myös kuluttavaksi jos toisella osapuolella ei ole paljoa energiaa. Ehkä oma innostukseni voi jopa syödä toisen energiaa jos hän kokee, että hänen täytyy pitää väkisin positiivista naamaa kanssani. Yli-positiivisuus ehkä myös nostaa kynnystä jutella minulle ongelmista, sillä en osaa samaistumisen kautta antaa niin hyvin vertaistukea. Netistä haluan minut yhdistettävän inspiroitumiseen, seikkailuihin ja sellaisiin asioihin, mitä usein keynote-puhujilla on. Sekin on yksi haaveeni, päästä lavoille kertomaan inspiroivia tarinoita. Se tarvitsee kuitenkin inspiroivan elämän.

 

Kohderyhmä?

Itsensä kehityksestä ja haastamisesta kiinnostuneet nuoret. Matkailusta ja seikkailullisen asenteen omaavat henkilöt. Ehkä myös henkilöt jotka haluaisivat tehdä jotain hullua, mutta joku sisäinen lukko estää heitä tekemästä sen.

 

Erottautumistekijä?

Armoton positiivisuus + hullut kokeilut + avoin jakaminen. Voisin itseasiassa ottaa yhteyttä Miksurikseen, jolla on hyvin samantyylinen ote tehdä sisältöä ja sparrailla mitä hän on kokenut hyväksi ja haasteelliseksi omalla somepolullaan.

 

Podcast-kokeilu

Olen miettinyt podcastia alustana, sillä haluaisin jonkun formaatin missä voisin oikeasti jakaa syviä ajatuksiani. Minusta tuntuu, että joudun aina tiivistämään niitä muihin kanaviin säilyttääkseni sisällön tarpeeksi dynaamisena ja mielenkiintoisena. Podcast on varmasti haastava kasvattaa, mutta siinä sitoutuneisuus on käsittämättömän korkeaa luokkaa. Tämä johtuu varmasti siihen käytetystä ajasta. Jos kuuntelet toisen ihmisen ajatuksia vaikka 30min kerrallaan pääsee parasosiaalinen ilmiö valloilleen ja kuuntelijalle tulee parhamillaan tila, että hän olisi keskustelussa mukana. Podcast-hostista tulee siis ikään kuin kavereita kuulijan kanssa. Tai ainakin kuulijan aivot kokevat näin.

Olen myös suunnitellut podcast kokeilua ystäväni Aaron Siljanderin kanssa, joka opiskelee Proakatemialla. Aiheeksi ollaan palloiltu jotain yrittäjyyteen ja ihmisenä kehittymiseen liittyvää. Tärkeintä tässä kohtaa on päästä kokeilemaan, onko podcast formaattina oma juttu ja minkälaista tunnelmaa saamme kuuntelijoille välitettyä. Ajattelimme tehdä alkuun n 10 jaksoa, joita julkaistaisiin viikottain. Meidän asuessamme eri kaupungeissa tarkoituksena on nauhoittaa useampi jakso kerralla. Jaksot myös videoitaisiin, jotta voisimme pätkiä niistä someen (Ig, tiktok?) klippejä promotarkoituksessa.

 

Perusrakenne voisi toimia kutakuinkin niin, että päättäisimme jaksolle aiheen etukäteen ja hakisimme molemmat itsenäisesti lähdeaineistoa tukemaan keskustelua. Materiaaleja ei näytettäisi toisille etukäteen, mikä takaisi aidot reaktiot keskustelussa. Kuitenkin hyvinä ystävinä keskustelu menee aika omalla painollaan. Lähdeaineisto vaan rikastuttamaan sitä.

 

Podissa pääpaino olisi meissä, eikä vieraita olisi joka jaksossa. Vieras-haastattelupodeissa usein katsotaan vain ne jaksot joissa on kiinnostava vieras. Toki niitä voisi aina silloin tällöin olla tukemassa yleistä näkyvyyttä, mutta pääpaino olisi minun ja Aaronin ajatuksissa.

 

Kuuntelijat olisivat todennäköisesti nuoria, joita kiinnostavat samanlaiset asiat kuin meitä, eli itsensä kehittäminen, yrittäjyys ja kokeilut. Idea kuitenkin, että puhuisimme kuin puhuisimme toisillemme eli kavereille. Tarkkaa demografiaa ennen kokeilua on vaikea määrittää.

 

Kokeilu on onnistunut kun….

-Tiedämme tämän jälkeen haluammeko jatkaa tai lopettaa podin tai kenties tehdä vaihtaa sen kulmaa

-Opimme tuottamaan teknisesti laadukasta ja sisällöllisesti mielenkiintoista audiosisältöä.

-Olemme saaneet somekanaviin pientä yleisöä rakennettua videoklippejä hyödyntäen.

-Podcastista on tullut omille kanavillemme muutamia seuraajia

 

Tämä essee selkeytti kyllä omia ajatuksiani paljon someen liittyen. Olipa hyvä ottaa aikaa vain ajattelulle.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!