Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sosiaalinen netti

Kirjoitettu 24.11.14
Esseen kirjoittaja: Mikko Niemelä
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sosiaalinen netti ja menestyvän pk-yrityksen mahdollisuudet
Kirjan kirjoittaja: Antti Leino
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Nappasin lukuun tämän sosiaaliseen mediaan keskittyvän teoksen. Muutaman aihealueen kirjan olen jo aiemmin lukenut, mutta tämä oli kaikista kattavin. Kirjassa esitetyt tiedot vuodelta 2011 on hiukan vanhentunutta, mutta sanoma on kuitenkin useassa kohtaa ihan käypää.

Kirjassa esitellään kattavasti eri sosiaalisia medioita aina facebookista muxlimiin, joka muuten on muslimien oma lifestyle media. Pääpaino kuitenkin on Facebookissa ja siinä, miten pk-yritys voi hyödyntää Googlea. En aio koko kirjaa tähän referoida vaan kirjoitan itseäni kiinnostavista asioista, mielenkiintoisen sisällön tuottamisesta ja siitä mitä/miten/miksi joku on viraalia.

 

Älä osta viraalia

Lähdin analysoimaan omaa aktiivisuuttani somessa kirjassa esitetyn 90-9-1 säännön pohjalta.

Teorian mukaan netissä yksi prosentti ihmisistä on aktiivisia ja luovat uutta sisältöä. Otetaan esimerkiksi Facebook tai joku internetfoorumi. Yksi sadasta julkaisee tai luo uuden aiheen, 9 osallistuu kommentoimalla ja jäljellä jäävä 90 lukevat kirjoituksen tai eivät edes huomaa sitä. Yhdeksän kymmenestä tai 90/100 pelkästään kuluttavat mediaa.

Jaoin käyttämäni mediat kahteen, päivittäin käytettyihin ja viikoittain käytettyihin. Ne sijoittelin nelikenttään julkaisutahdin mukaan, eli kerran viikossa tai useammin ja kerran kuussa tai harvemmin. Käy ilmi, että olen sosiaalisen median kuluttaja kuten moni muukin. Esimerkiksi Facebook, keskustelufoorumit ja LinkedIn ovat minulle ns. sanomalehtiä. Luen päivittäin, mutta julkaisen harvoin. Jos jatketaan sanomalehtivertausta, kirjoitin penskana Jämsän paikallislehteen yleisöosastolle siitä, että Jämsänjokilaaksoon pitää saada tekonurmi. Eli asian pitää olla minulle tärkeä, jotta julkaisen sen.

Tästä päästäänkin aasinsillalla oikeaan aiheeseen, viraalimarkkinointiin. Minä ja 90 muuta olemme se syy, miksi jostain asiasta tulee viraalia. Aihe aktivoi somen kuluttajia, he ketkä eivät koskaan julkaise tuntevat syyn jakaa ja tehdä julkaisusta viraalin. Oli se sitten ALS Ice bucket challenge, joku kiva kissavideo tai Hans Välimäen ravintolan #watergate.

Ehkä viraalimarkkinointi on jonkun sortin taidetta. Ainakin itse kuvittelen näin. Jos joku myy sinulle viraalia markkinointikampanjaa, niin naura ja sano ei kiitos. Ei viraalia voi suoraan myydä. Gurumarkkinoija voi laittaa 10 erilaista kampanjaa liikkeelle ja toivoa, että joku näistä saavuttaa viraalin tason.

 

”Sisältö on kuningas, ja vastine on viesti.”

Siinä missä ihminen tuli immuuniksi printtimainoksille, uhkaa se myös markkinoinnin uudempaa suuntausta sisältömarkkinointia. On hankala erottua edukseen, kun moni muukin  toimii samalla tavalla. Nykyään on hankala löytää esim. ison yrityksen johtajaa, joka ei ole Twitterissä tai LinkedInissä.

 

Mitä hyvällä sisällöllä halutaan saada aikaan?

–       Houkutella uusia asiakkaita
–       Opettaa ostajaa tuotteesta, jo ennen ostopäätöstä
–       Rakentaa luottamusta
–       Rakentaa fanikannan (eli 90-9-1 teorian prosenttiin kuuluvat)
–       Luoda mielikuvia ja kertoa tarinaa

 

Miten sitten luoda hyvää sisältöä?

Tärkeintä on aluksi löytää sisältö, joka aktivoi yrityksen fanikuntaa (yhtä prosenttia). He jakavat sisällön eteenpäin ja suosittelevat tuotetta/palvelua ystävilleen. Lisäksi he ovat, niitä jotka kiistelevät suomikaksnelosessa siitä onko Samsung vai Apple parempi. He ovat aitoja yrityksen puolestapuhujia. Hyvä sisältö on ansaittua mediaa, joka kestää aikaa paremmin kuin maksettu media.

Yksinkertaistettuna hyvä sisältö aiheuttaa vuorovaikutusta jolloin näkyvyys kasvaa. Onnistuneen somemarkkinoinnin keskiössä on sisältö, joka näkyy kaikissa medioissa, joissa yritys on mukana. Sisältö luo pohjan, maksettu mainonta komppaa sanomaa.

 

Mitä on otettava huomioon eritoten maksetun mainonnan kanssa?

  1. Asiakkaan arvo.
    – Mitä olet valmis maksamaan yhdestä uudesta asiakkaasta?
  2. Budjetti.
    – Montako uutta asiakasta haluat?
  3. Nettisivut.
    – Ovatko sivusi kiinnostavat? Millä mittaat sitä?
  4. Mainosmateriaalit.
    – Miltä ne näyttävät ja missä ne näkyvät?
  5. Kumppanuusverkostot.
    – Mitä mainosverkostoa käytät?
  6. Julkaisijoiden valinta.
    -Missä sivuilla mainoksesi näkyvät?
  7. Seuranta ja optimointi.
    – Seuraa, seuraa, seuraa ja optimoi. Miten myynti kehittyy?

Suosittelen Antti Leinon teosta pohjaksi, jos somemarkkinointi kiinnostaa. Reilu 300 sivua sisältää paljon asiaa mistä voi poimia itselleen oleellisimmat.

 

 

Mikko Niemelä
Ideaosuuskunta Into
www.ideainto.fi

 

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!