Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sosiaalinen netti – ja menestyvän pk-yrityksen mahdollisuudet

Kirjoitettu 14.03.16
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sosiaalinen netti- ja pk-yrityksen mahdollisuudet
Kirjan kirjoittaja: Antti Leino
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sosiaalinen netti – ja menestyvän pk-yrityksen mahdollisuudet

Antti Leino

 

Yrittäjän ei kannata mennä tekemään yritykselleen Facebook sivua, jos hänellä ei ole aikaa, rahaa ja resursseja panostaa läsnäoloon ja kiinnostavaan sisältöön. Pelkästään oman tuotteen myyminen ei ole oikea tapa olla läsnä.

 

Pienille yrityksille, jossa usein itse yrittäjä on yrityksen koko henkilökunta tämä voi olla melkoinen haaste. On suorastaan elinehto yritykselle, että se löytyy sosiaalisen media ihmeellisestä maailmasta. Toisaalta taas, jos et ole riittävän kiinnostavasti läsnä sosiaalisessa mediassa, onko koko hommasta enemmän päänvaivaa kuin hyötyä? Näin se valitettavasti tuntuu olevan. Pienten yritysten olisi hankittava enemmän tietoa koko sosiaalisesta mediasta ja sen jälkeen poimittava itsellensä toimivat tavat, jotka sitten ripotellaan pieniksi palasiksi osaksi yrittäjän arkirutiineita.  Tässäkään asiassa ei kannata haukata liian isoa palasta kerralla, yksinkertainen on kaunista ja hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty.

 

Olen koonnut tähän esseeseen some-vinkkejä siitä näkökulmasta miten yrittäjä voi helpottaa sosiaalisen median ahdinkoaan.

 

Vaikka tavoitteena onkin aina saada ansaittua mediaa eli saada muut jakamaan ja kertomaan sinun asioistasi omissa medioissaan. On ehdottoman tärkeää panostaa ensin omiin medioihin, sillä tämä luo edellytykset menestyä ansaitussa mediassa. 1) Valitse siis ensimmäisenä omat mediasi missä aiot olla läsnä. Aluksi ei kannata mennä kaikkiin, valitse muutama ja totuttele ensin niihin. Suosittelen ainakin Facebookia, se on ainakin vielä suosituin ja eniten käytetty. Oma blogi on myös oiva paikka tuottaa kiinnostavaa sisältöä, päästää asiakkaat kurkistamaan kulissien taakse ja olla heidän kanssaan vuorovaikutuksessa. Blogi lisää myös hyvin hakukonenäkyvyyttä.

 

2) Hyödynnä somen mahdollisuudet ja säästät aikaa ja rahaa. Pyydä ja kerää palautetta, ja kehitysideoita, palvele asiakkaita, hanki uusia asiakkaita, markkinoi, kouluta ja edistä tuotteesi menekkiä. Tuota asiakkaillesi arvoa!

 

3) Mitä ikinä teetkin somessa ole inhimillinen, rehellinen ja luonnollinen oma itsesi. Asiakkaat haluavat olla aidossa vuorovaikutuksessa ihmisen kanssa.

 

4) Panosta sisältöön, mutta älä tee siitä ongelmaa. Pikkuhiljaa opit poimimaan yrityksen arjesta kiinnostavat aiheet. Hyödynnä ne. Sisällön tulisi olla riittävän yksinkertaista, yllättävää ja yhteisöllistä. Ja ennen kaikkea toistuvaa ja säännöllistä. Ihmiset alkavat puhua, jos:

  • rikkoo tabuja
  • on salaista
  • on aivan älytöntä, mutta kiehtovaa
  • on isoa, suurta
  • on kantaa ottavaa

 

FB-päivitykset:

  • Pidä lyhyinä ja nasevina. Enintään 2 lausetta.
  • Kysy paljon! Laita kysymys alkuun tai loppuun.
  • Tee enintään 2 päivitystä päivässä.
  • Tuota rikasta sisältöä: artikkeleita, kuvia, videoita
  • Muista kärki: hauska, kantaa ottava, opettavainen, mielipide…
  • Kärjistä hieman
  • Vastaa kysymyksiin

 

5) Huolehdi, että kaikki käyttämäsi kanavat ovat ajan tasalla. Viesti on tehokkaampaa, jos se löytyy jokaisesta kanavasta sinne sopivalla tyylillä. Jaa esimerkiksi aina blogikirjoituksesi Facebookissa. Ja ilmoita nettisivuillasi muista käyttämistäsi kanavista. Älä aiheuta asiakkaillesi turhaa hämmennystä, sillä että nettisivuilla kummittelee vanhaa tietoa ja Facebook on ainoastaan ajan tasalla.

 

6) Lisää some hommat pieninä tehtävinä kalenteriisi. Näin varmistat, että sisältöä ilmestyy tarpeeksi usein. Eivätkä hommat tunnu ylivoimaisilta. Jos aikaa löytyy voit tehdä sisältöä myös valmiiksi ”varastoon”.  Ja mikäli mahdollista Delegoi hommia myös työntekijöillesi. Useamman ihmisen tuottama sisältö on vain rikkaus, muista kuitenkin aina mainita kirjoittaja.

 

Loppu peleissä on kyse vain siitä, että yrittäjä näkee sosiaalisen median mahdollisuutena eikä ongelmana. Jokainen löytää kyllä sopivan keinon olla mukana omalla tyylillään. Mutta kenen kannattaa jättää keino käyttämättä, jos pienellä panostuksella on mahdollista palvella asiakkaita, kehittää yritystään, kasvattaa tunnettavuuttaan ja tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita. Tämä kaikki kun on mahdollista saavuttaa yhdessä tai muutamassa sosiaalisen median kanavassa. Kunhan vain olet kiinnostavasti ja aidosti läsnä. Jos et meinaa panostaa, turha tulla ollenkaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!