Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sosiaalisen median menestyksekäs markkinointi

Kirjoitettu 15.11.16
Esseen kirjoittaja: Essi Järviö
Kirjapisteet: 2
Kirja: Social Media Certification
Kirjan kirjoittaja: Digital Marketer
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Moni yrittäjä ja markkinoija erehtyy luulemaan, että sosiaalisen median kanavien käyttö markkinoinnissa olisi helppoa ja kivaa. Muutama postaus kuussa, linkki omille nettisivuille ja kivoja kuvia omista tuotteista ja tarjouksista ei kuitenkaan ole tehokasta sosiaalisen median markkinointia. Toisaalta kuvitellaan, että sosiaalinen media on markkinointikanavana turha ja sieltä ei voi saada mitään liiketoiminnalista hyötyä. Jos some-markkinoinnilla haluaa tehdä tuloksia, se vaatii luultua aika paljon enemmän suunnittelua ja tekemistä.

Vaikka moni ei olekaan sosiaalisen median markkinoinnin asiantuntija, ei kyseinen markkinoinnin laji ole mitään rakettitiedettä, vaikka se työtä vaatiikin. Avain menestykseen somemarkkinoinnin saralla on kiinnostava ja asiakkaalle lisäarvoa tuova sisältö. Mutta miten, missä ja kenelle sisältöä jaetaan, ja millaista sen pitäisi olla? Mitä hyötyä omalle yritykselle on siitä, että jakaa sisältöä somessa? Näihin kysymyksiin avaan vastauksia tässä esseessä, joka pohjautuu Digital Marketerin Social Success Cycle –työkaluun. Sen avulla voi suunnitella oman sosiaalisen median strategiansa ja se on loistava malli, kun halutaan avata sosiaalisen median merkitystä ja keinoja markkinoinnissa.

Social Success Cycle, Digital Marketer, 07/2016

Social Success Cycle, Digital Marketer, 07/2016

 

Social Success Cyclessa sosiaalinen markkinointi jaetaan neljään vaiheeseen, Social Listening eli kuunteleminen, Social Influencing eli vaikuttaminen, Social Networking eli verkostoituminen ja Social Selling eli myyminen. Jokaisella vaiheella on oma tarkoituksensa ja omat tavoitteensa. Vaiheen seuraavat toinen toistaan, ja siksi kaaviokin on ympyrän muodossa. Ympyrä kulkee Social Listening –kohdasta alkaen myötäpäivään, mutta eri vaiheita voi, ja on suotavaakin toteuttaa limittäin.

Social Listening

Kaikki alkaa kuuntelusta. Social Listening tarkoittaa käytännössä asiakaspalvelua. Siihen kuuluu asiakaspalautteisiin, reklamaatioihin ja kyselyihin vastaaminen nopeasti, sekä annettujen palautteiden vieminen yrityksen toimintaan ja markkinointiin. Samalla kuunnellaan yrityksen maineesta, ja siihen liittyvistä aiheista käytävää keskustelua. Eli käytännössä seurataan jatkuvasti, mitä ihmiset yrityksestä keskustelevat, ja asiallisella ja ystävällisellä asiakaspalvelulla pidetään yrityksen mainetta yllä sosiaalisessa mediassa.

Kuuntelun tavoitteena on pitää yllä yrityksen mainetta, sitouttaa asiakkaita yritykseen, vähentää reklamaatioita sekä tunnistaa, millaisia puutteita yrityksen tuottamassa sisällössä ja yrityksen tuotteissa on, ja vastata näihin puutteisiin. Kuunteleminen on koko sosiaalisen median markkinoinnin avain, sillä sen avulla saadaan asiakkailta tärkeää tietoa, jota voidaan käyttää hyödyksi seuraavissa vaiheissa.

Mitä sitten kannattaa kuunnella, eli seurata? Seurattavat voidaan jakaa viiteen kategoriaan: keskustelunaiheet/ilmiöt, oman yrityksen kilpailijat, alan vaikuttajat, alan tärkeät henkilöt, ja brändit ovat hyviä seurattavia. Kannattaa pitää huoli, että seurattavien listalla on jokaisesta aihealueesta ainakin yksi tai kaksi seurattavaa.

Social Influencing

Usko tai älä, somessa voi ja pitää myös vaikuttaa ihmisiin, heidän mielipiteisiinsä ja mielikuviinsa. Vaikuttamisen kautta voit sitouttaa seuraajia ja saada uusia asiakkaita. Miten se siis tapahtuu? Jakamalla omaa osaamistaan seuraajille arvokkaan sisällön muodossa, luot luottamusta omaan tietotaitoosi ja osaamiseesi. Kun seuraaja saa kulutettavakseen sisältöä, josta kokee saavansa jotakin arvoa, hän sitoutuu seuraajaksesi, toivoen saavansa jatkossakin hyötyä kanavaltasi.

Avainsana on siis sisältö. Sisältöjen suunnittelussa kannattaa huomioida asiat, joita saa selville kuunteluvaiheessa. Kuuntele siis keskustelua ja valitse sisältöjen aiheet huolella niiden pohjalta. Näin olet sosiaalisessa mediassa käytävän keskustelun aallonharjalla ja julkaisusi ovat ajankohtaisia. Ketään ei kiinnosta sisältö, joka ottaa kantaa puolen vuoden takaiseen some- tai mediakohuun.

Vaikuttamisen tavoitteena on myös tarjota seuraajalle ratkaisuja hänen ongelmiinsa omien tuotteidesi avulla. Kannattaa siis muistaa kertoa omista tuotteista ja palveluista sisällön yhteydessä, mutta varoa kuulostamasta liian myyvältä! Kun asiakas vakuuttuu osaamisestasi sisältösi perusteella, hän kiinnostuu palveluistasi. Silloin sinun kannattaa tietysti ohjata hänet nettisivuillesi, mistä hän saa lisätietoa, ja missä on mahdollisuus tilata palveluitasi tai tehdä tarjouspyyntö. Vielä kun keräät nettisivuillasi sähköpostiosoitteita ilmaisen sisällön (josta asiakas oli siis jo kiinnostunut sosiaalisessa mediassa) lataamista vastaan, saat kasvatettua retargeting-listojasi. Retargeting-listoilla oleville lähetät tietysti sen aihealueen sisältöä, jota he ovat seuranneet ja ladanneet, ja niin edelleen. Vaikuttavan sisällön avulla saat siis helposti lisää porukkaa nettisivuillesi. Nettisivuillasi voit taas saada sisällön avulla sähköpostilistat, retargeting-listat ja jopa myynnin kasvuun.

Social Networking

Social Networking tarkoittaa tietysti verkostoitumista. Sosiaalisessa mediassa verkostoituminen tarkoittaa samaa kuin oikeassakin elämässä: verkottumista auktoriteettiasemassa olevien ja vaikuttavien ihmisten ja yritysten kanssa. Käytännössä koitetaan saada aikaan kiinnostusta omaa brändiä ja persoonaa kohtaan ja samalla kommentoida muiden sisältöjä. Myös henkilön tägääminen esimerkiksi Twitterissä omaan twiittiin on tehokas verkostoitumisen keino, siinähän tavallaan twiitataan nimeomaan tägätylle henkilölle.

Verkostoitua voi myös mediahuomion kautta, joten kannattaa jakaa sellaista sisältöä, joka voi kiinnostaa mediaa. Kantaa ottavat julkaisut ovat hyvä esimerkki tästä, mutta myös viihdykettä ja uusia oppeja tarjoava sisältö pitää muistaa. Itsekin olen huomannut, että hauskat eläinvideot ja opetusvideot, niin kutsutut how-to ja diy-videot (do it your self) ovat supersuosittuja. Niitä tulee itsekin kulutettua päivittäin, ja niitä jaetaan valtamediassa asti, kun vain aihe ja sisältö ovat kiinnostavia tai liittyvät johonkin juuri pinnalla olevaan ilmiöön.

Mediahuomiota havitellessa kannattaa luonnollisestikin ottaa jokainen haastattelupyyntö vastaan ja pitää huoli, että sinut löydetään, eli toisin sanoen hakukoneoptimointi on kunnossa. Median kanssa kannattaa myös olla tarkkana siinä, missä medioissa haluaa näkyä. Valtamedioissa saa monesti ison näkyvyyden, mutta lopulta aika vähän uusia asiakkaita. Pienet, todella rajatulle kohderyhmälle suunnatut mediat, esimerkiksi harrastelijajulkaisut (Juoksija –lehti) tai tietyn ammattikunnan julkaisut (Tehy-lehti), saavuttavat verrattaen pienen näkyvyyden, mutta tavoittavat paremmin ja potentiaalisempia asiakkaita.

Kannattaa myös seurata omaa sosiaalista vaikuttavuutta sosiaalisessa mediassa. Siihen löytyy monia hyviä työkaluja. Esimerkkinä Klout, joka mittaa vaikuttavuutta sosiaalisessa mediassa sillä perusteella, paljonko ihmisten julkaisut keräävät kommentteja ja reaktioita. Mitä vaikuttavampi henkilö, sitä suurempi joukko seuraa hänen julkaisujaan ja sitä herkemmin media huomioi julkaisuja. Verkostoitumalla somessa voi siis avata uusia asiakkuuksia ja yhteistyökuvioita, sekä saada toivottua mediahuomiota ja nostaa omaa vaikuttavuuttaan muiden silmissä.

Social Selling

Miten myydään sosiaalisessa mediassa? Vastaus: Ei myydä. Näin sanoo ainakin Digital Marketer omissa opetusmaterialeissaan. Olen samaa mieltä. Sosiaalista mediaa tulisia aina lähestyä arvon tuottaminen edellä. Mitä enemmän arvoa pystyt asiakkaalle tuottamaan, sitä kiinnostuneempi ja sitoutuneempi hän on juuri sinun tuotteitasi kohtaan, ja sitä varmemmin hän tekee ostopäätöksensä sinun eduksesi.

Epäsuora myyminen on kuitenkin mahdollista myös somessa. Se tapahtuu seuraavasti: Johdatellaan seuraajia oman kiinnostavan sisällön avulla omille nettisivuille. Seurataan, mitä sisältöä kukin seuraaja kuluttaa, ja käyttämällä sosiaalisen median työkaluja mainostetaan sisältöön liittyvää ladattavaa opasta tai muuta vastaavaa juuri kyseisestä aihealueesta kiinnostuneille. Näin sitoutetaan seuraajaa oman brändin ja sisällön pariin ja tehdään omaa sisältöä tarpeelliseksi, sekä ohjataan asiakasta ostamaan omia tuotteita tai palveluita. Aina lisäarvo edellä, jolloin asiakas kokee tulleensa palvelluksi.

Myyntiä tehdessä Social Succes Cyclen ensimmäinen vaihe, kuuntelu, on avainasemassa. Kuuntelemalla, kuten oikeassakin myyntitilanteessa, selvitetään, mitä asiakas tarvitsee, mitä hän etsii, mistä hän on kiinnostunut. Mikä on pinnalla, mistä keskustellaan ja tietysti käydäänkö omasta palvelusta keskustelua, ja jos käydään, mitä keskustelun pohjalta voi päätellä, ja pitäisikö jossain parantaa. Todennäköisesti pitäisi. Kun kuuntelun pohjalta on tehty johtopäätöksiä asiakkaiden tarpeista ja kiinnostuksen kohteista, voidaan luoda sisältöä, joka kiinnostaa haluttua kohderyhmää siinä muodossa, missä he sitä haluavat kuluttaa. Sitten voidaan verkottua tarvittavien ihmisten ja vaikuttajien kanssa, ja ohjata asiakkaita sosiaalisesti vaikuttavan ja kiinnostavan sisällön avulla omille nettisivuille, joilla myynti tapahtuu. Kaikki alkaa siis kuuntelusta.

Sosiaalinen media voi tuntua yliarvostetulta markkinointikanavalta, mutta vain, jos sitä ei osata käyttää. Omasta mielestäni some-osaaminen ja somesta oletetusti saatava hyöty on aliarvostettua ja Suomessa siitä ollaan monessa paikassa vielä ihan liian pihalla.

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!