Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sosiaalisen median menestysreseptit

Kirjoitettu 22.10.17
Esseen kirjoittaja: Salla Kankaanpää
Kirjapisteet: 1
Kirja: Sosiaalisen median menestysreseptit
Kirjan kirjoittaja: Marika Siniaalto
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen aikaisemminkin ilmaissut kiinnostukseni markkinointia kohtaan. Olen ymmärtänyt markkinoinnin arvon. Tuotteita ja palveluita on tarjolla kuluttajalle niin hirvittävä määrä, että niiden tarjoajan on nähtävä todella vaivaa erottuakseen joukosta. Netti- ja somemarkkinointi ovat tänä päivänä SE juttu. Some- ja nettimarkkinoinnin valtti on kustannustehokkuus – olettaen tietysti, että kanavia käytetään oikeaoppisesti.

Nyt kaksi nettimarkkinointikirjaa lukeneena ymmärrän, että nämä asiat ovat melko haasteellisia käsitellä kirjassa. Haaste on siinä, että asiat muuttuvat niin nopeasti. Tekniikka, ohjelmat ja työkalut kehittyvät jatkuvasti. Se, joka on ollut pari vuotta sitten kova juttu, superhyvä ja käytännöllinen, on saattanut ottaa suurenkin harppauksen eteenpäin tai jopa unohtua kokonaan uuden työkalun tullessa käyttöön. Marika Siniaalto tiedosti sen teoksessaan Sosiaalisen median menestysreseptit vallan mainiosti ja käsitteli asioita sen mukaisesti.

Sosiaalisen media menestysreseptit on hyvin käytännöllinen ja kompakti opus somemarkkinoinnin aloittamiseen ja ylläpitoon. Kirjasta löytyy yksinkertaisia, jopa numeroin merkattuja ohjeistuksia erilaisiin tarkoituksiin. Kuvituksessa on käytetty laajasti käytännön esimerkkejä ja malleja, kuvia ja taulukoita. Kirjasta löytyy paljon pientä nippelitieto, joita on helppo soveltaa käytäntöön. Esimerkkejä olisi lukuisia ja lukuisia (koska olen vielä niin ummikko), mutta yhden mainitakseni esimerkiksi niinkin yksinkertainen kuin kuvapankki Flickr.

Olen kirjan ansiosta kiinnittänyt enemmän huomiota eri kanavissa viliseviin mainoksiin ja pohtinut mikä toimii minuun. Sehän tässä idea onkin! Tutkia ja analysoida, mikä saa minun huomion ja mikä saa minut toimimaan. Tärkeää on asettua asiakkaan rooliin ja miettiä asiakasta jopa yksinkertaisissa teksteissä ja kuvissa. Kirja kertoi, että ihmisen keskittymiskyky on kahdeksan sekuntia, kultakalan on yhdeksän. Tästä voi päätellä, miten tärkeää on tuoda mahdollisimman nopeasti ja selkeästi esille se, mitä asiakas yrityksestäni, tuotteestani tai palvelustani hyötyy.

Siniaalto puhui suunnittelutyön tärkeyden puolesta, joka ilmeisesti jakaa paljon mielipiteitä. Tee suunnitelmat, mutta jousta niistä tarvittaessa. Jo etukäteen on mietittävä tarkoitus tekemälleen markkinoinnille. Mikä on yrityksen, tuotteen tai palvelun segmentti? Missä he ovat, miten heidät tavoittaa? Tavoitteet markkinoinnille on oltava selkeät jo somekanavia suunnitellessa, mielellään numeraaliset. Mitä somekanavia käytetään? Mitä mittareita käytetään? Onko tarkoitus saada ihmiset käymään verkkosivuilla vai ennemminkin lisätä levikkiä ja näkyvyyttä?

Sosiaalisen median menestysreseptit tarjosi hyvin yksinkertaisia suunnittelutyökaluja, kuten sisältösuppilon, joka koostui neljästä yksinkertaisesta kysymyksestä: mitä – miksi – miten – kuka. Tässä vaiheessa on tietysti oltava jo asiakastyypit yksityiskohtaisesti selvillä. Strategiapohja on tulevaisuudessa hyvä ottaa käytäntöön markkinointicaseissa. Oivallinen vinkki oli taulukkojen käyttö huonetauluina, jolloin ne ovat kaikkien näkyvillä ja alttiimpia uusille ajatuksille. Tiimiakatemiallahan tämä on usein käytäntönä, mutta ajattelin soveltaa sitä myös oman yritykseeni sisällä tulevaisuudessa.

Oikeastaan palan jo halusta, että pääsen häärimään oman beauty salongin omia somekanavia ja ideoimaan verkkosivuja. Jälleen takaraivossa välähteli ajatus, että pitäisikö sivuille kuitenkin liittää jonkinlainen blogi ammatillisen luottamuksen ja parhaan mahdollisen löydettävyyden saavuttamiseksi. Blogitekstit voisivat kuitenkin olla hyvin lyhyitä yksittäisistä jutuista kuten jostakin asiakaslähtöisestä kysymyksestä, iltatapahtumasta tai uudesta tuotteesta, ylipäätään meidän arjesta yrityksenä. Mietin myös käytettäviä kanavia. Facebook nyt on aivan selvä ja Instagram siihen tueksi. Aion tutkia LinkedInin markkinointimahdollisuuksia. Siellä nimittäin suurin osa asiakkaistamme on joka tapauksessa. Jokainen kiireinen businessnainen tarvitsee kuitenkin apuamme, koska ajansäästäminen arkiaamuina on lopulta se juttu, mitä myymme.

Miettiessäni omaa yritystoimintaa huomasin joitain tarpeita. Ensinnäkin kuvapankin on oltava laaja ja kuvien laadukkaita. Siihen tarvitsemme ammattilaista. Haluaisin keksiä jotakin omaperäistä, joka erottuu joukosta. Olen selannut somekanavia ”sillä silmällä” ja saanut haisun minkä tyyppistä haluaisin toteuttaa. Vielä on tutkittava lisää kilpailijoiden sivuja (jotka muuten ovat Jyväskylässä aika kökköjä). Otan tutkittavaksi kauneusalan toimijoiden sivuja Suomen sekä maailmanlaajuisesti. Siniaalto suositteli kirjassaan tutkimaan yleisesti suosittuja sivustoja ja tilejä, mikä siellä on erityistä, miten sen voisi tuoda omille sivuille?

Ennen kaikkea somemarkkinointiin on varattava aikaa, itse kirjailijan suositus olisi kanavien tarkastus ja viesteihin vastailu 30min+30min/pvä. Suunnittelutyöhön ja toteutukseen meneekin useampi tunti, se on sitten itsestä kiinni kuinka pitkälle ajanjaksolle mainontaa toteuttaa kerrallaan. Joka tapauksessa, olen taas kovin innoissani ryhtymään hommiin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!