Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sosionostalginen Tour de Film

Kirjoitettu 15.05.13
Esseen kirjoittaja: Timo Perttunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tapahtuma on tilaisuus
Kirjan kirjoittaja: Helena Vallo & Eija Häyrinen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tapahtuma on tilaisuus

HELENA VALLO & EIJA HÄYRINEN

On kevät tarkemmin toukokuu, vuosi on 2013 ja ensimmäinen vuosi Tiimiakatemialla on pian paketissa, melkein… Sillä opinnot jatkuvat myös kesällä, nimittäin tänä kesänä starttaa Mittava Innovationsin uusi projekti Tour de Film.

Tämä projekti on lähtenyt meidän hulluuden äärirajoilla olevan naisen ajatuksesta liikkeelle. Suuruuden hulluna ja työnarkomaaninakin tunnettu Tiia Lappalainen sai hullunkurisen idean tehdä niin sanotun roud tripin Suomessa ja samalla esittää vanhaa elokuvaa, vanhalla projektilla eri pitäjien kylätaloissa. Minä ja muut (vähemmän)hullut innostuimme asiasta ja päätimme lähteä leikkiin mukaan. Alle olenkin listannut jokaisen “ihmisen” nimen sekä tittelin.

 

Projektiryhmään kuuluu:

  • Projektipäällikkö: Tiia Lappalainen
  • Myyntipäällikkö: Timo Perttunen (minä)
  • Markkinointipäällikkö: Sini Ahonen
  • Talouspäällikkö: Janina Lindroos
  • Jokapaikanhöylä: Antti Lintulahti

 

Tapahtuma on tilaisuus – kirjan valitsin, koska Tour de Film on tapahtuma tai meidän tapauksessa kiertävä sirkus. Näin vakavana ihmisenä olen päässyt hulluttelemaan jo nyt tässä projektissa ideoilla miten tapahtuma toteutetaan, joten odotankin innolla miten sitä hullutellaan sitten kahden viikon ajan tuolla tienpäällä! Projektia on työstetty paljon, sen myynti on jo aloitettu, mutta näytöksiä ei olla vielä esitetty, saati nähty edes laitteistoa millä me se toteutetaan. Kirja toimi hyvänä muistuttajana siitä mitä olemme tehneet, mitä meidän pitää jatkossa vielä tehdä ja mitä meidän olisi jo pitänyt tehdä.

 

TDF:n markkinointi

 

Kirjaa lukiessa ilokseni voin huomata että jotain projektissa on tehty oikein, vaikka välillä tuntuukin että aikataulut painaa kovasti päälle. Alkuun oli niin paljon selvittelyä ja odottamista, että lopulta saimme pienen kiireen aikaiseksi. Onneksi tämä onkin meillä vasta niin sanottu pilotti ja opimme näistä virheistä, jotta ensi vuonna ei tarvitse lähteä nollista liikkeelle. Hyvä pohja on jo siis olemassa.

 

Markkinointisuunnitelman pitäisi pitää sisällään seuraavat asiat (yksinkertaistettu):

 

  • sisäinen markkinointi

– oman organisaation sisäinen tiedottaminen

  • lehdistötiedottaminen

– lehdistötiedotteet ja / tai lehdistotilaisuus

  • mediamarkkinointi

-lehti, tv, radio tai internet mainonta

  • suoramarkkinointi

– suorapostitukset kohderyhmälle

Sisäinen markkinointi on toiminut erittäin positiivisesti tai ainakin nyt toimii projektiryhmän sisällä. Muut Mittava Innovationsin jäsenet eivät ehkä ole ihan täysin kärryillä, mutta ehkä se ei ole ihan niin tärkeää tällä hetkellä.

 

Lehdistötiedottaminen hmm… ajatuksena on käynyt mielessä ja pidetäänkin mielessä. Kirja toimi hyvänä muistutuksena tästä asiasta. Minun mielestäni kun kaikki näytöspaikat ovat selvillä, niin silloin meidän tulisi ottaa paikalliseen lehteen yhteyttä ja kertoa keitä olemme, mitä aiomme tehdä ja milloin teemme sen. Kyseessä on kuitenkin paikallislehdistö, joten luulen että meidän sosionostalginen projektimme ylittää paikallisen uutiskynnyksen, ainakin toivon niin. Olisi hyvä jos lehdistö voisi tehdä meistä jutun jo ennakkoon. Jos emme onnistu siinä niin toivottavasti edes tapahtuman jälkeen, sillä se on hyvää jälkimarkkinointia ja myöskin ilmaista meille.

 

Mediamarkkinoinnin on laittanut alulleen Sini ja on mielestäni tehnyt erittäin hyvää jälkeä sillä saralla. Sini teki meille facebook-sivut, joita pääsemme projektiryhmässä olevat muokkailemaan, sekä myös nettisivut (www.tourdefilm.weebly.com), joita muutkin kun Sini pääsevät myös muokkailemaan ja luomaan lisää sisältöä.

Tämän lisäksi tytöt ja ennen kaikkea Henry Vesin tekivät aivan loistavan videopätkän, joka on humoristisesti toteutettu ja jolla TDF antaa ensimakua mitä tulevan pitää! On mukava huomata, että mediamarkkinoinnissa puskaradio toimii, sillä kyseinen video on nähty noin 1000 kertaa vaikka video lisättiin päivä sitten. Ei tästä ehkä uutta “Gangnam style” hittiä tule, mutta erinomainen suoritus kuitenkin.

 

Suoramarkkinointia on toteuttanut pitkälti Janina. Janina on lähettänyt kymmeniä sähköposteja eri kunnille ja kyläyhdistyksille, jossa on kerrottu keitä olemme, mitä teemme jne. Tämän lisäksi me muutkin olemme lähettäneet potentiaalisille asiakkaille sekä sponsoreille sähköpostia, mutta tämä on tapahtunut aina puhelun jälkeen.

 

Olemme siis markkinoinnin saralla onnistuneet asiassa tähän mennessä melkoisen hyvin. Projekti on vielä kesken ja lisää markkinointiin liittyvää onkin tulossa mm. lähetämme kaikille asiakkaille julisteita, joita asiakkaat voivat kiinnittää aina kylässään/kaupungissaan markettien ilmoitustauluille yms. jolloin tapahtuma saa tunnettavuutta lisää.

 

Vieressä onkin taas yksi Sini Ahosen upea vaikkakin vielä keskeneräinen julistepohja.

 

Yritämme luoda SOSIONOSTALGISEN tapahtuman ja niin kuin tässäkin kirjassa sanotaan niin sen pitää näkyä asiakkaalle jo alusta asti. Sillä silloin ihminen osaa myös muokkautua siihen tunnelmaan mitä me ollaan yritetty luoda, kun hän käsittelee asiaa enemmän kuin vain sen pienen hetken.

 

TDF:n myynti

 

Kuten jo aikaisemmin kerroin olen TDF:n myyntipäällikkönä ja olen ollut todella ylpeä ryhmästäni. Luurikammoisia ihmisiä lähestulkoon kaikki, mutta silti se luuri on ollut siinä korvalla sen verran että vielä seuraavanakin päivänä korva punottaa!

Noh todellisuudessa meidän ei ole tarvinnut myynnin eteen nähdä sitä 110% sillä tuotte on uponnut asiakkaisiin täysin ja projektiryhmä on hoitanut suoramarkkinointi sen verran hyvin että olemme olleet haluttua tavaraa. Osa ei tietenkään ole lähettämäämme s-postia nähnyt, jolloin on joutunut myymään koko homman alusta lähtien. Onneksi tuote on hyvä ja haluttu, niin on oikeasti ilo myydä tätä!

Kiitos TDF:n projktiryhmälle, olette päästäneet myyntipäällikön helpommalla, sillä minun on lähinnä tarvinnut vain johtaa myyntipäiviä.

 

Näin ensimmäistä kertaa moista tapahtumaa järjestettäessä on ollut hankaluuksia määrittää tapahtumalle hintaa ja hintahan on monesti se ratkaiseva tekijä. Olemme lähteneet pienellä budjetilla liikkeelle ja tapahtumalla hintaa ei ole kertynyt aivan kamalasti, joten asiakkaamme ovatkin uskaltaneet jo tässä vaiheessa lupautumaan ostamaan “uutuus” tuotteen.

Myyntiä on helpottanut se, että myymme vain näytöstä mm. kyläyhdistyksille ja olemme luvanneet että, yhdistys saa itse periä lipputulot sekä oheistuotteiden kuten kahvin myynnin tulot itselleen. Näin ollen meillä on ollut argumentteja millä yhdistykset voivat kattaa kulut saati jopa tehdä voittoa meidän tapahtumalla.

 

Jos Tour de Filmin kiertue onnistuu tänä kesänä hyvin, niin ensi kesänä voimmekin kenties nostaa hintoja ja tehdä lisää voittoa, koska hyvät näytöt on jo annettu!

 

TDF:n jälkimarkkinointi

 

Tätä ei olla niinkään vielä mietitty, mutta kirjasta sai tosihyviä ja käytännönläheisiä vinkkejä mitä meidän tulisi tehdä tai ainakin harkita.

Koska tapahtuma on kuitenkin melko pieni niin ei jälkimarkkinoinninkaan tarvitse olla kovin suurta ja mahtavaa. Riittää kun se on yksinkertaista, sillä yksinkertainen on kaunista.

 

Yksinkertaisimmillaan jälkimarkkinointi voi olla meidän tapauksessamme sitä että, lähetämme asiakkaallemme tapahtuman jälkeen kiitoskortin, jossa muistutamme samalla itsestämme ja toivon mukaan asiakkaalle tulee siitä hyvämieli. Parhaimmassa tapauksessa kiitoskortti päätyy kylätalon seinälle, josta ihmiset ohi kulkiessaan muistavat tapahtuman ja meidät. Tällöin saatamme olla haluttua tavaraa myös seuraavana vuonna!

 

Jälkimarkkinointiin kuuluu myös palautteen kerääminen. Sitä olemmekin suunnitelleet. Ensinnäkin kysymme parannusehdotuksia tulevaa vuotta varten, mitä voisimme tehdä toisin? Toisekseen aiomme dokumentoida meidän kiertueen ja haastatella tapahtumaan osallistuneita että, mitä mieltä olitte tapahtumasta? Herättikö tämä nuoruuden muistoja mieleen? Osallistutteko ensi vuonna uudelleen? jne.

 

Tapahtuman aikana olen suunnitellut että voisimme pitää ennen elokuvanäytöstä pienen puheen, jossa kerromme itsestämme ja millä asialla olemme. Tämän lisäksi näytöksen jälkeen olisi hyvä kiittää yleisöä osallistumisesta ja toivottaa heille hyvät päivänjatkot sekä uudelleen näkemiset! Näin asiakkaamme asiakkaille jää hyvä fiilis tapahtumasta, jonka kautta myös meidän asiakkaalle jää hyvä fiilis.

 

LOPETUS

 

Kirja muistutti minua siitä miksi tätä projektia tehdään! Lisäksi kirjasta sain muutamia uusia vinkkejä tapahtumaa varten ja mikä parasta ne ovat käytännönläheisiä.

Käytäntöön viedään ehdottomasti:

  • Kiitoskortit
  • Paikallislehdistön kontaktointi
  • Alku- ja loppupuheiden pitäminen tapahtumassa

 

Sosionostalgista kesää Tour de Filmin kanssa odotellessa – Timo “Tipi” Perttunen

 

 

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!