Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Joona Takkula

Spotify – Miten maailma valloitetaan

Kirjoitettu 26.02.21
Esseen kirjoittaja: Joona Takkula
Kirjapisteet: 2
Kirja: Spotify - Miten maailma valloitetaan
Kirjan kirjoittaja: Sven Carlsson & Jonas Leijonhufvud
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 9.12. Elämänkerrat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aloitin itse Spotifyn käytön muistaakseni vuonna 2013 kun olin 18-vuotias. Sitä ennen olin ladannut Youtubesta kappaleita, joita siirsin iTunesin kautta omalle iPodille. Muistan miten helpolta Spotifyn käyttö tuntui. Kaikki biisit samassa paikassa, eikä aikaa tarvitse kuluttaa niiden latailuun ja siirtämiseen.

En kuitenkaan tänä päivänäkään ollut tutustunut Spotifyn tarinaan ja siihen, mistä kaikki on lähtenyt liikkeelle. Kuka sen on aikanaan perustanut?

Spotify perustetiin Tukholmassa vuonna 2006. Sven Carlssonin ja Jonas Leijonhufvudin kirjoittaman kirjan julkaisuhetkellä 13 vuotta perustamisen jälkeen Spotify on maailman suurin musiikin suoratoistopalvelu, jota kuuntelee yli 230 miljoonaa käyttäjää 79 eri maassa. Spotify oli onnistunut kasvamaan suureksi ruotsalaisyritykseksi, jonka markkina-arvo Wall Streetillä oli lähes 270 miljardia kruunua.

Valtavan hieno tarina, ja mitä kaikkea se onkaan pitänyt sisällään kuljetun matkan varrella. Menestys ei tietystikään ole tullut helpolla, niin kuin se harvoin (lue: ei koskaan) tulee.

Tärkeintä, että on olemassa visio

Kun nuori “IT-velho” Daniel Ek halusi uudistaa alan musiikin suoratoiston osalta, hänellä oli mielessään selkeä visio. Hän kehitti ideaa päässään jo siinä vaiheessa, kun vielä työskenteli palkkatyössään.

Tuohon aikaan musiikkiala artisteineen ja levy-yhtiöineen taisteli piratismia vastaan. Digiajan murroksessa ihmisille oli tyypillistä ladata musiikkia uTorrentin tapaisilta piraattisivuilta. Tämä toimintatapa ei tietystikään hyödyttänyt musiikkialan tekijöitä, joiden leipä oli suurelta osin kiinni levyjen myynnissä, päinvastoin. Ek halusi muuttaa alaa niin, että musiikki olisi kaikkien saatavilla helposti ja nopeasti, muttei sen lataaminen olisi laitonta. Kaiken tämän lisäksi hän halusi sen olevan käyttäjille ilmaista.

Daniel Ek kumppaneineen ei päässyt asioissa helpolla, vaan tie oli erittäin kivinen. Applen Steve Jobs ja moni muu alan ammattilainen haastoi Spotifyn porukkaa siitä, mitä he olivat tekemässä. Spotify oli todella muuttamassa alaa. Kaikesta huolimatta he jatkoivat ja jatkoivat, kunnes he saivat mitä halusivat. Huolimatta rahoittajien poisjäänneistä tai hankaluuksista päästä Yhdysvaltojen markkinoille, he uskalsivat mennä kohti unelmaansa. Koska heillä oli visio. He näkivät silmissään sen, mitä kohti he olivat menossa.

Keskustelin keskiviikkona kotimatkalla tiimiläiseni Joukon kanssa. Puhuimme hiukan omista ajatuksistamme liittyen tulevaisuuteen ja siihen, mitä haluaisimme tulevassa työelämässä tehdä. Puhuin Joukolle visiosta ja sen merkityksestä. Eräs päivä tällä viikolla mietin sitä, mikä on vision vaikutus yritystä perustettaessa. Onko uutta yritystä järkeä perustaa, ellei ole visiota? Voidaanko lisäksi todeta, että menestyneimmillä yrityksillä on kaikilla heti alusta alkaen ollut visio siitä, mitä kohti he haluavat kulkea?

“Tavoite oli työllistää itsensä kesän ajaksi, jonka jälkeen hän halusi jatkaa työskentelyä opintojensa ohessa. Sanoin, etten lähde tähän mukaan.”

Aiemmin tällä viikolla eräs lapsuudenystävä, jonka kanssa olin samalla luokalla, laittoi minulle viestiä. Hän kysyi haluaisinko perustaa hänen kanssaan markkinointitoimiston. Vastasin hänelle, että haluan ensin kuulla ajatuksesi yrityksen perustamisesta, ennen kuin voin antaa oman vastauksen. Halusin tietää, mikä on hänen visionsa yrityksestä ja minkä vuoksi hän tämän haluaisi perustaa.

Yleisesti ottaen hänen tavoitteensa oli vain perustaa yritys, jonka kautta hän voi tehdä niitä markkinoinnin tehtäviä, joita hän tällä hetkellä osaa tehdä. Tavoite oli työllistää itsensä kesän ajaksi, jonka jälkeen hän halusi jatkaa työskentelyä opintojensa ohessa. Sanoin, etten lähde tähän mukaan.

Jollain tavalla on alkanut tuntua siltä, että mikäli lähden johonkin asiaan mukaan, pitää sillä olla kirkas visio tulevasta. Sama asia pätee oli kyse sitten yrityksen perustamisesta tai yksittäisestä projektista. Tässä tapauksessa yritystä perustettaessa täytyy olla selkeä ajatus siitä, millaisen yrityksen haluaa perustaa ja miten se tulisi eroamaan kilpailijoista.

Kun haen Finderista yrityksiä hakusanalla “mainostoimisto” saan listan 5024 eri yrityksestä. Sen vuoksi koen erityisen tärkeäksi sen, että heti alusta alkaen on olemassa selkeä ajatus siitä, mitä uutta tämä yritys tulee tuomaan alalle ja miten se tulee eroamaan muista. Toki työtä alalla riittää, eikä se tule varmastikaan ikinä loppumaan, mutta silti vision tärkeyttä ei voi vähätellä.

Rohkeus tehdä jotain aivan uutta

Spotify halusi tehdä heti alusta alkaen jotain sellaista, mitä muut eivät olleet (ikinä) tehneet. He satsasivat freemiumiin eli alustan ilmaiseen käyttöön. Ensimmäisen 13 vuoden aikana Spotify ei tehnyt ollenkaan voittoa. Tietysti rahoittajat ja heidän valtava yritykseen kannettu rahamäärä oli mahdollistamassa tätä strategiaa, mutta ajatuksena palvelun ilmainen käyttö tuli alalle uutena.

“Rohkeasti uudenlainen tekeminen vaatii kykyä ajatella innovatiivisesti. Kykyä ajatella asioita sillä tavalla, miten niitä ei ole aikaisemmin ajateltu.”

Menestyneet yritykset ovat aina tehneet jotain uudenlaista. Heillä on ollut kyky ajatella asioita eri tavalla ja ennen kaikkea heillä on ollut rohkeutta lähteä muuttamaan maailmaa. Taisteleminen ns. punaisella merellä (kirja: Sinisen meren strategia) on raakaa peliä, jossa joutuu taistelemaan muiden kilpailijoiden kanssa. Tekemisen suuntaaminen kohti ns. sinistä merta tuo onnistuessaan mahdollisuuksia erottautua ja tuoda alalle jotain uutta tai uudenlaista. Ja tämä palvelee ennen kaikkea asiakasta, joka saa parempaa palvelua kuin ennen on tottunut.

Rohkeasti uudenlainen tekeminen vaatii kykyä ajatella innovatiivisesti. Kykyä ajatella asioita sillä tavalla, miten niitä ei ole aikaisemmin ajateltu. Olen jo tämän kevään oppimissopimuksessa puhunut siitä, että mikäli tulevaisuudessa jatkan yrittäjänä, niin haluan, että yritys jollain tavalla erottuu muista. Mikäli tällä hetkellä koen, että haluan vain tehdä töitä digitaalisen markkinoinnin parissa, on minun todennäköisesti järkevämpää työskennellä palkkatöissä sillä alalla. Mutta mikäli löydän idean, mikä erottaisi uuden markkinointitoimiston valtaosasta muita toimistoja, en epäilisi hetkeäkään yrityksen perustamista.

Ajatuksena siis se, että vaikka ajatus yrittäjyydestä on muuttunut todella paljon viimeisen parin vuoden aikana, on minusta silti typerää ryhtyä yrittäjäksi vain sen vuoksi, että haluaa tehdä töitä “sillä tavalla”. Tai en tarkoita, että se typerää olisi siinäkään tapauksessa, mutta hemmetti jollain tavalla on kyettävä tekemään asioita eri tavalla kuin muut. Ehkä minulla on vain taipumus katsoa asioita pidemmällä tähtäimellä, enkä tiedä onko se lopulta hyvä vai huono ajatus. This is me. Voi olla, että oman harkitsevaisuuteni vuoksi menetän joskus jonkun mahdollisuuden, mutta olen varma siitä, että silloin kun johonkin lähden mukaan, niin tulen tekemään sen eteen kaiken mahdollisen. Koska minulla on ajatus siitä, millaisena näen yrityksen tulevaisuudessa. Ja miten se erottautuu muista.

Summa summarum.

Daniel Ekin kyky tehdä asioita eri tavalla herätteli ajattelemaan. Se rohkeus ja tietynlainen jääräpäisyys puskea omaa ideaa läpi kohti visiota teki Spotifystä lopulta menestyjän. Kaiken perustana on kyky ajatella eri tavalla. Se vaatii minulta ajattelumallin muuttamista niin, että katson asioita sellaisista näkökulmista, mistä en ole niitä aiemmin katsonut. Perttu Pölönen kertoi kirjassaan Tulevaisuuden lukujärjestys hyvin siitä, että lääkärit, arkkitehdit, myyjät, juristit ja kaikki muut katsovat asioita omalta erilaiselta kantiltaan. Sitä ajattelua täytyy osata laajentaa. Yksi tapa millä olen tätä lähtenyt työstämään on se, että olen hankkinut ja sopinut tapaamisia monen eri alan ammattilaisen kanssa. Pelkästään nyt viime viikkojen aikana käydyt tapaamiset ovat avanneet silmiä, mutta varmasti suurin muutos ja sen tuomat hyödyt ovat vielä edessäpäin.

Joona Takkula

Projektitoimisto Gravi osk

joona@gravi.fi

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!