Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Start with why

Kirjoitettu 08.05.21
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Start with why
Kirjan kirjoittaja: Simon Sinek
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 3. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Simon Sinek on legenda ja niin on myös hänen kirjansa Start With Why. Viimeisin Simonin Instagram päivitys herättelee ihmisiä ajattelemaan, että se tuntuu hyvälle, kun auttaa ihmisiä, joten mene auttamaan ja voi hyvin. https://www.instagram.com/simonsinek/. Tämä kertoo myös Simonin ajatusmaailmasta, hän on eräänlainen muutosajattelija, joka saa ihmiset hereille elämän realiteetteihin. Simon on myös sanonut, että ’’Working hard for something we don’t care about is called stress. Working hard for something we love is called passion.’’ Tämä kertoo paljon Simonista, hän puhuu siitä mitä rakastaa.

 

Start with why on ajatus ideologiasta, joka tiivistyy kultaiseen ympyrään, jossa on kolme kerrosta. Kun puhutaan yrityksestä, jonka toimii jossain liiketoimintasektorissa, niin nämä kysymykset pitäisi olla mietittynä. Usein mietitään ensin, että mitä tehdään, miten tehdään ja miksi tehdään. Sinekin mukaan tämä järjestys kuuluisi mennä toistenpäin ja ensin täytyisi miettiä miksi tehdään, miten tehdään ja mitä tehdään. Ensin täytyy löytää merkitys. Kun ensin löydetään merkitys tekemiselle, niin se vaikuttaa myös asiakkaan ostamiseen, kun tuote/palvelu osataan myydä merkityksen kautta. Simon käy kirjassa läpi mielenkiintoisen pointin, jossa hän kertoo ihmisen anatomiasta. Ihmisen aivot on jaettu kahteen osioon. Limbiseen järjestelmään ja aivokuoreen. Neocortex reagoi rationaaliseen toimintaan (Hahmottamaan tunteet, kokemukset ja havainnoimpaan asioita.) Limbinen järjestelmä taas käyttäytyy meidän tunteisiimme ja se on usein se osa, joka tekee lopulliset päätökset asioihin. Usein kysymykset miten ja miksi ohjaavat siis meidän aivomme lopullisia päätöksiä.

 

Perustin 18-vuotiaana ensimmäisen OY:ni Noppa Clean Oy:n, jonka tarkoituksena oli tehdä auton sisäputsauksia. Kun luin tätä kirjaa, niin mietin kirjan ideologiaa liittyen ensimmäiseeni start-uppiin Noppa Cleaniin ja siihen minkä takia ylipäätään yli 500 asiakasta toivat meille autoja sisäputsaukseen.

 

Mitä tarjottiin? Yksinkertaisuudessa me tarjosimme auton sisäputsausta. Putsasimme siis autoja sisältä, jossa asiakas saisi puhtaan auton. (Avaako tämä vielä mitään?)

 

 

Miten tarjottiin tätä palvelua?

Meidän tehtävänä oli olla asiakaslähtöinen ja tehdä palvelu mahdollisimman helpoksi kuluttajalle. Meidän palvelussa meillä oli kolme ydinpointtia, johon toimintamme perustui. Nopeus = putsauksemme oli tunnettu nopeudesta, koska usein asiakkaalla oli kiire jo seuraavaan paikkaan. Auton sisäputsaukseen oli arvioitu menevän aikana n. 20-30min, jonka aikana asiakas kerkei käymään vaikka kauppaostoksilla. Turvallisuus = Huomasimme autoja putsatessa, että autojen tuulilasit olivat todella likaisia, joka oli jo yksi turvallisuus pointti. Likainen tuulilasi vaikuttaa näkyvyyteen ja heikentää ajonäkyvyyttä. Laatu = vaikka putsasimme autot nopeasti, niin laatu pysyi korkealla ja saimme hyvästä laadusta paljon hyvää palautetta. Näillä kolmelle ydinpointilla saimme jo asiakkaan ymmärtämään miten palvelu toimii ja saimme ostopäätöstä helpotettua. Mutta kaikkein tärkein elementti meillä oli

 

Miksi tätä tarjotaan?

 

 

Me uskomme, että puhdas auto saa mielenkin virkeämmäksi, kun tulet vaikka kaupasta ja hyppäät puhtaaseen autoon. Samalla olosi paranee, kun tiedät tukeneesi juuri nuoria yrittäjiä ja heidän yrittäjämäistä asennetta. Voin myöntää, että saimme todella paljon asiakkaita pelkästään sillä, että olimme nuoria yritteliäitä ihmisiä! 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!