Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Start With Why

Kirjoitettu 30.12.14
Esseen kirjoittaja: Timo Kasurinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Start With Why
Kirjan kirjoittaja: Simon Sinek
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

Start With Why, 4.7 out of 5 based on 3 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.7/5 (3 votes cast)

Miks?

Golden Circle oli varmaankin ensimmäinen teoria mihin tutustuin Tiimiakatemialla vasta aloittaneena pinkkuna. Silloin ei oikein vielä pystynyt käsittämään mitä ihmettä koko homma tarkoitti. Vasta vuotta myöhemmin katsoin kyseisen teorian luojan ja tämän kirjan “Start With Why” kirjoittajan Simon Sinekin TED-talkin (http://goo.gl/3T2eoc). Palasin silloin tähän teoriaan ja ihastuin siihen. Olenkin käyttänyt samaa yksinkertaista mallia lukuisissa johtamisen, myynnin ja markkinoinnin projekteissa. Samalla minusta tuli pienimuotoinen Simon Sinekin fanittaja ja haluisin vielä syventää käsitystäni lukemalla tämän kirjan.

Teoria joka tekee kaikki muut teoriat turhaksi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Golden Circlestä tekee loistavan sen yksinkertaisuus, jonka takia sitä voi soveltaa lähes mihin tahansa tilanteeseen, oli kyse sitten liike-elämästä, tai henkilökohtaisesta tavoitteest). Se koostuu ainoastaan kolmesta kysymyksestä: Why? How? What? Ei kuitenkaan kannata antaa yksinkertaisen esityksen hämätä, sillä kun näitä kolmea kysymystä lähtee miettimään omassa projektissaan , voi vastausten löytäminen olla yllättävän vaikeaa. Kuten kirjan nimikin sanoo, tarkoituksena on aloittaa keskeltä. Ennen kuin tietää mitä on tekemässä, tai miten sen tekee täytyy tietää MIKSI asian ylipäätään on ottanut kontolleen. Miksi tämä yritys on olemassa? Miksi nousen aamulla sängystä ylös? Miksi haluan opiskella Tiimiakatemialla? Kun tämän kysymyksen on selkeyttänyt itselleen seikkaperäisesti, voi lähteä miettimään kuinka tämä kaikki saavutetaan ja mikä onkaan lopputulos. Kun tietää miksi tekee jotain, on pohjalla koko ajan palo viedä asiaa eteenpäin. Silloin ei tee työtä tavoitteen itsensä takia, vaan sen mitä sen suorittamisella voi saavuttaa. Näin ollen ensimmäinen epäonnistuminen ei tapa innostusta, vaan on helppo lähteä yrittämään uudestaan.

Yleensä yritykset ja ihmiset lähtevät miettimään tavoitteita päinvastoin, eli kehän ulkoreunoilta. Ensin päätetään mitä tehdään, asetetaan konkreettinen tavoite. Sen jälkeen aletaan miettimään kuinka tämä tavoite saavutetaan, tehdään toimitasuunnitelmat ja välietapit. Tämä on luonnollista meille, tällainen ajattelu on selkeää ja helppoa ymmärtää. Tässä tapauksessa kuitenkin tekemisen tarkoitus (why?) jää joko kokonaan kiteyttämättä, tai se on erittäin sumuisena. Motivaatio katoaa helposti, koska tavoiteta tavoitellaan vain sen saavuttamiseksi. Kun tuloksia ei alakkaan heti tulla, niin alkuinnostus kuolee koska syvempää tarkoitusta tekemisellä ei ole.

Sinek käyttää esimerkkinä Applen ja Dellin taistelua mp3 soittimien tullessa muotiin. Molemmat olivat alun perin tietokoneen valmistajia ja lähtivät kilpailemaan tälle uudelle markkinalle. Dell käytti perinteistä mallia:

  • What: Valmistetaan Mp3 soittimia.

  • How: Meillä on vuosikymmenten kokemus teknologia-alalta, pystymme valmistamaan korkealaatuisia tuotteita.

He olivat oikeassa, Dellin tuotteet eivät hävinneet Applelle laadussa tai hinnassa, vaan markkinoinnissa. Heidän viestinsä oli: “Tässä on uusi, laadukas ja hyvä mp3 soittimemme, osta se.”

Apple ajatteli asiaa toisinpäin:

  • Why: Haluamme kaikella toiminnallamme haastaa nykytilanteen ja kehittää uutta.

  • How: Meillä on vuosikymmenten kokemus teknologia-alalta, pystymme valmistamaan korkealaatuisia tuotteita.

  • What: Voisimme tehdä siis mp3 soittimia.

Apple teki siis käytännössä täysin samaa tuotetta, mutta koska he lähtivät miettimään miksi näin tehdään, heidän markkinointiviestikseen muodostui: “Haluatko olla mukana musiikin vallankumouksessa?

People don’t buy what you do; they buy why you do it.” –Simon Sinek

Uutta suuntaa

Kuten aiemmin totesin, olen käyttänyt teoriaa monessa synnytyksessä ja projektissa. Vaikka kirja opit olivatkin aika tuttuja, niin se oli hyvä muistutus siitä että tämä ei ole pelkkä teoria. Golden Circle on ajattelumalli, jota pitää tietoisesti käyttää sillä aivomme ovat ohjelmoitu ajattelemaan toisin päin. Looginen mitä ja miten ajattelu sopii loistavasti nopeaan ongelmanratkaisuun ja nopeisiin päätöksiin. Kuitenkin silloin kun miettii itselleen tärkeitä tavoitteita, tai ongelmia joihin ei ole selkeää kyllä/ei ratkaisua pitäisi tarkoitus löytyä syvemmältä. Motivaation tärkeys korostuu entisestään siinä vaiheessa, jos sinun täytyy johtaa nämä tavoitteet muille. Ihmiset eivät seuraa tavoitteita, vaan unelmia.

Tekemisen tarkoitus on kaikilla ajoiltaan hukassa. Itselläni näin on ollut enemmän tai vähemmän suuren osan Tiimiakatemia ajastani. Kirja tulikin siinä mielessä erittäin hyvään kohtaan, että pian on taas aika kirjoittaa oppimissopimusta vuodelle 2015. En ole koskaan kokenut oppimissopimusta kovin hyödylliseksi itselleni. Olen ehkä seurannut liian kankeasti muiden antamia malleja ja en ole saanut siitä omanlaistani. Tämän takia sen tekeminen on ollut pelkkää pakkopullaa ja siihen asetetut tavoitteet ovat harvoin toteutuneet. Yritän kuitenkin nyt viime tingassa muuttaa tämän. Lähden tekemään oppimissopimusta uudelta kannalta alottaen sen kysymyksellä: “Miksi tämä oppimissopimus on olemassa?” Viimeinen vuosi tärähtää käyntiin, mutta silti on pakko palata perusasioiden pariin että siitä voi tehdä ikimuistoisen. Miksi haluan opiskella Tiimiakatemialle? Miksi herään aamulla treeneihin? Miksi haluan antaa kaikkeni viimeisenä vuotena? Miksi meidän tiimiyritys on olemassa? Näihin kysymyksiin tulen myös perehtymään oppimissopimuksessani ja linkkaan sen tämän esseen perään kunhan se valmistuu. Always start with why!

Timo Kasurinen

Osk. Mittava Innovations

timo@mittava.fi

+358400445534

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!