Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Start with ”why”

Kirjoitettu 27.10.16
Esseen kirjoittaja: Minna Saukkonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Ted Talk: How great leaders inspire action
Kirjan kirjoittaja: Simon Sinek
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miksi toiset yritykset menestyvät ja toiset eivät, vaikka lähtökohdat saattavat olla täysin samat? Tätä käsittelee Simon Sinek Ted Talkissaa. Esimerkkinä hän käyttää puhelinvalmistajia: Lähes täysin samanlaisia tuotteita lähes täysin samoilla ominaisuuksilla, mutta silti toisen valmistajan puhelimet myyvät ja toisen eivät. Avain tähän löytyy Golden Circle -teoriasta. Golden circle on kolme kehää sisäkkäin, joissa sisällä on why, keskikehässä how ja ulommaisena what. Usein yritykset aloittavat markkinointinsa konkreettisimmasta eli kertomalla, mitä he myyvät. ”Myymme puhelimia”. Sitten he kertovat että miten, eli miten tuotteemme on parempi kuin muut ja miten se mullistaa maailmasi. ”Puhelimissamme on täysin uusia ominaisuuksia, jotka mahdollistavat helpomman käytettävyyden…”. Miksi on abstraktein kysymys, joka helposti unohtuu. Tämä on kuitenkin juuri se kysymys, johon menestyvimmät yritykset kiinnittävät huomionsa. Ihmiset, jotka uskovat siihen mihin sinä uskot, ostavat tuotteitasi. On äärimmäisen tärkeää teroittaa ja viestiä ulos miksi me teemme sitä mitä teemme, sillä nuo uskomukset vetoavat ihmisiin. People buy why we do it. Tuo toiminnan ydin inspiroi ihmisiä ja vetää puoleensa niitä, jotka uskovat siihen mitä sinä uskot. ”Miksi” on visio, joka inspiroi ihmisiä. ”Mitä” eli esimerkiksi tuote on vain todiste siitä, mihin uskot.

Sama pätee myös työntekijöihin, sillä aate inspiroi ja sitouttaa ihmisiä työskentelemään yhteisten uskomusten ja tavoitteiden puolesta. He ovat ottaneet asian omakseen ja tuntevat että tämä on se juttu mihin myös he uskovat. On myös tärkeä ymmärtää, että ihmiset sitoutuvat ja ostavat aina itsensä takia. He kokevat että Minä uskon tähän asiaan, ja näin ilmennän arvojani.

Johdettavien sisäisen motivaation löytäminen ja herättäminen ovat asioita, joiden kanssa moni johtaja kipuilee. Kun teroittaa itselleen, miksi me teemme tätä. Kun visio on kirkkaana omassa mielessä, on siitä helppo puhua myös johdettaville ja inpsiroida niitä, jotka uskovat siihen mihin sinäkin uskot sekä auttaa löytämään sisäinen motivaatio.

Golden circle -teoriaa pääsemme soveltamaan kansainvälisessä projektissamme. Lähdemme myymään tiiminrakennus workshopeja eri maiden Tiimiakatemioihin projektiryhmän kanssa, joka koostuu meistä dimangialaisista sekä brittiläisistä tiimiyrittäjistä. Inspiraatio tähän projektiin lähti Budapestin Team4Learning tapahtumasta. Yksi tapahtuman ohjelmanumeroista oli Team Building workshops, jossa teimme erilaisia harjoitteita sekaryhmissä. Näiden harjoitteiden kautta tutustuimme toisiimme, etsimme itsemme kaltaisia ihmisiä ja niitä joilla on samanlaiset mielenkiinnonkohteet. Workshop oli todella onnistunut, ja koko porukka huokui energiaa sen jälkeen. Tuo workshop inspiroi minua, huomasin muun muassa kuinka ennakkoluuloinen olin ollut erästä nykyistä projektiryhmämme jäsentä kohtaan. Aiemmin olin puhunut hänen kanssaan vain kun olimme juhlimassa ja molemmat humalassa. Tutustuimme kuitenkin paremmin workshopin harjoitteiden merkeissä.

Aloimme miettimään workshoppimme sisältöä siitä näkökulmasta, että mitä haasteita meillä on omissa tiimeissämme. Teemoina esiin nousi mm. luottamuspula, joka näkyy tiimeissä hyvinkin monella eri tavalla. Meidän tiimissä luottamuspula on näkynyt muun muassa niin, ettei uskalleta puhua negatiivisista asioista. Huomasimme myös, että tiimeillä on todella samanlaisia haasteita maasta tai kansalaisuuksista riippumatta.

Henkilökohtaisesti koin Budapestin workshopin todella inspiroivaksi ja hyödylliseksi, ja tämän vuoksi haluan tarjota työkaluja muidenkin tiimien kehitykselle workshopien muodossa. Tällä kärjellä meidän on lähdettävä myymään ajatustamme myös toisille.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!