Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Steve Jobbs

Kirjoitettu 14.05.21
Esseen kirjoittaja: Lassi Pohtola
Kirjapisteet: 4
Kirja: Steve Jobbs
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Steve Jobbs, visionääri ilman kompromisseja. Tällaiseen lauseeseen päädyin, kun kirjan luettua mietin miten kiteyttäisin sen mahdollisimman tiiviisti.

 

Olen lukenut paljon henkilöihin liittyviä tarinoita ja muutamia laajempiakin elämänkertoja, mutta yksikään aikaisempi ei ole ollut yhtä yksityiskohtainen, pitkä ja tarkka kuin tämä. Kirjassa kerrottiin todella yksityiskohtaisesti Jobbsin elämästä, välillä itseä alkoi kyllästyttämään pikkutarkkoihin kuvailuihin takertuminen, mutta siinäpä koko henkilön erikoisuus piileekin.

Jobbs oli tinkimätön perfektionisti kristallinkirkkaalla visiolla omista tuotteistaan. Kukaan ei tiennyt paremmin millaisia Applen tuotteiden tulisi olla kuin hän. Tämä oli ainakin hänen oma ajatuksensa ja uskonkin että näin asia oli, ei Apple olisi se mitä se on nyt ilman häntä.

 

Lapsuudesta asti hän kasvoi arvostamaan tarkkaa käsityötä ja yksityiskohtia. Kirjan alkupuolilla kerrotaan, että Jobbs kasvoi adoptio perheessä ja hänen adoptio isällänsä oli tapana rakentaa autoja tallissaan hänen ollessa nuori. Hän seurasi tarkkaan, kuinka isä viimeisteli mm. kojelaudan alapuolella olevia johtoja luotisuoriin riveihin, kiinnittäen ne niin, että ne näyttäisivät kauniin symmetrisiltä ja niitä olisi helppo korjata tulevaisuudessa. Jobbs oppi isältänsä tämän yksityiskohtien tärkeyden ja tuotteitaan suunnitellessaan hänelle olikin erityisen tärkeää, että tuotteet olivat kauniita niin ulkoa kuin sisältäkin. Myös pakkausten pitää olla ¨sensaatioita¨ avattaessa, sillä paketin avattaessa matka tuotteen kanssa alkaa, ja se antaa tärkeän ensivaikutelman.

Vähemmän on enemmän. Kirjoittaessani tätä esseetä omalla Applen MacBook Pro tietokoneellani aloin pyörittelemään konetta käsissäni ja tarkastelemaan designia tarkemmin. Niin se vain on, että vähemmän on enemmän. Jobbs halusi, että hänen tuotteensa muistuttaisivat Porschen 911 mallin autoa. Linjat ovat sulavat ja ajattoman kauniit, mallia on nyt valmistettu yli 50 vuotta pikkuhiljaa parannellen, mutta kaikki silti tunnistavat 911:sen vuosimallista riippumatta. Tällä mielestäni määritetään mitä voi kutsua ajattomaksi designiksi ja tähän Apple pyrkii tuotteiden ulkonäöllään.

Pidän paljon asioiden suunnittelusta, en ole koskaan päässyt kuitenkaan suunnittelemaan varsinaisia konkreettisia tuotteita, joita voi pitää kädessään tms. mutta haluaisin joskus päästä kokeilemaan sitä. ¨Vähemmän on enemmän¨ on oppina sellainen jonka haluan muistaa asioita suunnitellessa, esimerkiksi kodin remonttia, auton rakennusta jne.. Tätä ajatusta oikein käyttämällä oikeissa paikoissa voi saada varmasti aikaan todella hienoja asioita. Tämä ajatus ei tietenkään päde kaikkeen eikä sitä mielestäni voi pitää minkäänlaisena elämän ohjeena, enemmän unta on enemmän unta ja niin edelleen.

 

 

Steve Jobbs, taiteilija johtajana

Taiteilijapersoonia on monenlaisia ja osa varmasti sopisi johtotehtäviin hyvin. Perfektionismi oli Jobbsin taiteen ydin ja näenkin hänet tietynlaisena perfektionismi taiteilijana. Sana perfektionismi merkitsee minulle hyvin pikkutarkkaa ja lähes mustavalkoista ajattelua, jossa kompromisseja ei sallita. Tähdätään täydelliseen lopputulokseen, jossa jokainen pieninkin yksityiskohta on tarkkaan mietitty eikä mitään ole tehty ajatuksetta.

Kaikki tämä heijastui hänen johtamistyyliinsä. Hän ei juurikaan tuntenut armoa yrityksessään oli todella ankara, vaativa ja törkeä työntekijöilleen. Tällaisella tyylillä johtamalla hänestä oli erittäin vahvoja mielipiteitä. Osa piti häntä täysin kusipäisenä ihmisenä, toiset taas lähes jumaloivat häntä. Hyvänä puolena tässä oli se, että hän puhui aina suoraa ja kertoi mitä mieltä asiasta on.

Uskon että vahvalla lähes diktaattorimaisella armottomalla johtamisella voi päästä uskomattomiin tuloksiin nopeastikin, mutta se vaatisi juuri oikeanlaista henkilöstöä, joka ottaa nämä rajut kommentit haasteena vastaan ja haluavat näyttää mihin pystyvät. Tosiasia on kuitenkin se, että tällaista joukkoa ihmisiä on lähes mahdotonta löytää, enkä usko, että yrityksessä tms. missä olisi vain tällaisia henkilöitä voisi olla kovin hyvä ilmapiiri. Uskon että joustavalla mutta vaativalla johtamistyylillä saavutetaan pidemmässä juoksussa parempia lopputuloksia.

Jobbsilta voi ottaa paljon oppia määrätietoisesta ja tavoitteellisesta johtamisesta, mutta hänen henkilöiden välisistä kanssakäymistaidoista voi olla montaa eri mieltä. Toisaalta hänen vuorovaikutustaitonsa olivat todella tehokkaita ja toimivia, mutta toisaalta ne myös rikkoivat helposti ihmisten välejä.

On itsestä kiinni mitä haluaa kirjasta itselleen saada opiksi, minusta hän käytti nerokkaasti pieniäkin yksityiskohtia mm neuvotteluissaan, joissa hän esimerkiksi tuijotti räpäyttämättä toista silmiin ja sanoi asiansa tunteikkaasti kertoen oman vahvan mielipiteensä. Tämän jälkeen tuijotus jatkui, tuli hiljaisuus ja hän odotti vastausta räpäyttämättä.

 

 

Markkinointi nero

Steve Jobbsilla oli merkillinen taito osata tehdä esimerkiksi uusien tuotteiden lanseeraustilaisuuksista yhtä merkittävän tuntuisia tilaisuuksia kuin vaikkapa kuuhun laskeutumisen seuraamisesta. Hänen mainoskampanjansa olivat mestariteoksia ainakin omasta mielestäni, mm think different kampanija jossa käytettiin maailmaa mullistaneiden ihmisten sanontoja ja yhdistettiin Apple ikään kuin maailman muuttamiseen.

Jobbs ei koskaan tykännyt kertoa asioita tavalla että, tämä toimii hyvin koska meillä on käytössä abc123x4 prosessori ja markkinoiden tehokkaimmat komponentit jne. Ei, Applen tapana oli kertoa, että tuote toimii sulavasti ja käyttäjäystävällisesti. Kaiken kaikkiaan on vain hyvä tuote. Mielestäni nerokas tapa viestiä markkinointia, sillä useat kilpailijat kilpailevat juuri komponenttiensa monimutkaisilla nimillä jne. Nykyään Applen markkinoinnissa näkee hieman entistä enemmän numeroita ja komponentteja, tämä on mielestäni vähän harmillista. Markkinoinnissa hänen aikaansa vedottiin ihmisten tunteisiin ja Applen brändi haluttiin yhidstää maailmaa muuttaviin voimakkaisiin ja taiteellisiin ihmisiin.

Oppina haluan videä Jobbsin markkinoinnista kokeiluun brändin yhdistämisen tietynlaisiin ihmisiin, fiiliksiin ja asioihin fiksujen toteuttamistapojen kautta. Sitä ei pidä mielestäni alleviivata että katsokaa me olemme kuin he, vaan kaikki kuvat, videot, tekstit ja viestintä ulos sekä sisäänpäin tulisi olla sen tyylistä, mihin brändi halutaan yhdistää, oli se sitten mailman pelastus, extreme urheilu tai vaikkapa turvallisuus.

 

Kirja oli todella mielenkiintoista luettavaa, välillä pitkästyttävää mutta pidän Jobbsin tarinaa todella opettavaisena. Adoptio lapsi, joka kasvoi hyvin tavallisessa perheessä, aloitti perheensä autotallissa Applen joka on tänäpäivänä yksi maailman tunnetuimmista ja arvokkaimmista brändeistä. Kyllä siihen matkalle väkisinkin mahtuu jokaiselle jotain opittavaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!